אאא

פייסבוק ניצלה את אירוע המפתחים השנתי שלה כדי לחשוף נתוני שימוש עדכניים בוואטסאפ - אפליקציית הצ'ט הפופולרית ביותר בעולם. לפי החברה, משתמשי וואטסאפ שולחים מדי יום כ-65 מיליארד הודעות ושירות השיחות (וידאו וקוליות) הפך להצלחה: מתבצעות בו כ-2 מיליארד דקות שיחה ביום.

מספר המשתמשים העדכני לא נחשף, ולפי פרטים מסוף השנה שעברה עמד על כמיליארד איש ביום. לפיכך, לא ניתן לדעת האם צמח מספר המשתמשים או ששיעור השימוש של המשתמשים הקיימים הוא שעלה. כמו כן, מסרה פייסבוק שתכונת הסטטוסים בווטסאפ זוכה להצלחה, ונמצאת בשימוש של כ-450 מיליון איש ביום.

הפרטים נחשפים ביום בו נודע שמייסד וואטסאפ, יאן קום, עוזב את החברה. קום נלחם במאמצי הנהלת פייסבוק לשנות את מדיניות הפרטיות בוואטסאפ, כדי להגן על הגולשים. לעומתו, רצתה הנהלת החברה גישה חופשית למידע שמועבר בצ'ט, כדי לחדד ולהרחיב את שירותי הפרסום שלה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

קום לא אמר מדוע החליט לעזוב, אך מקורות המקורבים לנושא מסרו לוושינגטון פוסט שהוא לא היה מרוצה מתוכניותיה של פייסבוק להוון את רכישת החברה, שבוצעה ב-2014 תמורת 19 מיליארד דולר. חששותיו קיבלו משנה תוקף לאחר שסמנכ"ל מוצרי הצ'ט של פייסבוק הודיע ב-CNBC שהחברה מתכננת לפתוח את האפליקציה למפרסמים.

נושא הפרסום היה בבת עינו של קום שתמיד הצהיר שוואטסאפ לעולם לא תציג פרסומות למשתמשים או תמכור את המידע שלהם. במשך השנים ניסו הצוותים של וואטסאפ ופייסבוק למצוא כל מיני אפיקי הכנסה כגון מכירה של גרסה מיוחדת של וואטסאפ לעסקים. אך ככל הנראה שאלה לא הבשילו לכדי מנועי ההכנסה להם ציפו בפייסבוק.

קום היה האחרון שהגן על משתמשי האפליקציה מפני ניסיונות השימוש במידע שמועבר בה לטובת פרסום. משעזב, הדרך להחלשת ההצפנה לטובת קצירת המידע שמועבר דרכה פתוחה ונראה שלפייסבוק אצה הדרך.

וואטסאפ פופולרית מאוד ואפשר להניח שרוב המשתמשים לא ימהרו לנטוש אותה, גם אם פרטיותם תיפגע ויוצפו בפרסומות. האלטרנטיבות היחידות שאינן מסחריות ומציעות תכונות דומות הן טלגרם וסיגנל; אך טלגרם אינה יציבה וסובלת מהתנגדות ממשלתית במספר מדינות ואילו סיגנל קטנה מדי כדי לספוג עלייה חדה במספר המשתמשים ללא השקעה חיצונית מסיבית בתשתיות המחשוב והתקשורת שלה. נראה שבינתיים, דרכה של וואטסאפ סלולה כדי להמשיך ולשלוט בשוק אפליקציות המסרים גם אם תשנה את אופיה.