אאא

משרד התקשורת פרסם היום כי תעריפי בזק המפוקחים על ידה בתחום הטלפוניה יופחתו ב-12% החל מתחילת חודש יוני, אולם ההשלכות המעשיות של המהלך אינן דרמטיות. נקודת האור של המהלך היא הורדת המחירים לראשונה מאז שנת 2011, כך שתעריפי דקת שיחה בשעות השיא (7 בבוקר עד 7 בערב) יופחתו מ-9.73 אג' ל-8.57 אג', תעריף דקת שיחה בשעת השפל יופחת מ-3.97 אג' ל-3.50 אג' והתשלום לבזק עבור שיחה לטלפון נייד יופחת מ-5.45 אג' ל-4.80 אג'. עם זאת הוחלט להותיר ללא שינוי את דמי השימוש הקבועים החודשיים בעד קו טלפון בסך 49.50 שקל לחודש ולמנויים הזכאים להבטחת הכנה בסך 25.70.

שוק הטלפוניה נשחק בשנים האחרונות בעקבות התגברות השימוש בטלפונים ניידים, המהווים מוצר תחליפי כמעט זהה לטלפון הנייח. כתוצאה מכך היקף הפעילות של בזק, במגזר הפרטי רושמים ירידה בהכנסות, המתקזזים בעלייה בהיקף פעילות המגזר העסקי.

עדכון תקנות התקשורת נובע כתוצאה ממנגנון שנקבע אי שם ב-2003, בימים שבזק עוד הייתה חברה ממשלתית. המנגנון שנקבע אז המליץ על עדכון שנתי לפיו התעריפים המשתנים, כלומר דקות השיחה, ואילו דמי השימוש יעלו. ב-2008 התכנסה ועדה נוספת שהמליצה לבטל את מנגנון הפיקוח הנוכחי ולהמירו במנגנון הקובע מחירי מקסימום לשירותים המפוקחים. מסקנות הוועדה מוסמסו עד שב-2011 התכנסה ועדה נוספת, ועדת חייק, שהמליצה אף היא על מנגנון מחירי המקסימום שיחול על בזק ברגע שרפורמת השוק הסיטונאי תצא לדרך.

כזכור, הרפורמה הסיטונאית בשוק הטלפוניה הייתה צריכה לצאת לדרך ב-2015 אולם עתירה לבג"ץ וחילופי גברי במשרד התקשורת הפכו את ההחלטה, והוחלט לקדם מתכונת מכירה אחרת. בשנה שעברה נכנסה לתוקף הרפורמה בטלפוניה, אולם זו נחלה כישלון חרוץ כאשר אף לא אחת מספקיות התקשורת התחברה לבזק והעדיפו למכור מוצרים תחליפיים על גבי האינטרנט.

במילים אחרות, תעריפי הטלפוניה של בזק מפוקחים על ידי מנגנון מלפני 15 שנה, וכעת שר התקשורת פרסם על כוונתו להוזיל את המחירים למרות שההשפעה שלהם תהיה מינורית. מההודעה של משרד התקשורת כי משמעות השינוי בתעריפים הינה הפחתה שנתית של כ-15.8 מיליון שקל בתשלומי הצרכנים המחויבים על פי תקנות התשלומים.

אחת הסיבות לכך היא שלקוחות רבים מעדיפים להתקשר מול בזק במתכונת מכירה אחרת, בשיטת סלי תעריפים. בשיטה זו מתקשר המנוי עם בזק על מספר דקות חודשיות במחירים קבועים, כשעלות כל דקה החורגת ממספר הדקות קופץ בעשרות אחוזים. גם שיטת מכירה זו מפוקחת על ידי משרד התקשורת, שנדרש לאשר את סלי התעריפים השונים שבזק מציעה ללקוחות.

מהלך זה מצטרף לעוד מהלך המתיימר להיות צרכני שפורסם בשבוע האחרון על ידי משרד התקשורת, לפיו הוא מקשיח את מדדי זמני ההמתנה ומגביר את הרגולציה את על חברות המספקות שירותי טלפוניה, אינטרנט וסלולר, במקום לצמצם אותה.

שר התקשורת איוב קרא מסר: "המשרד לא יחדול וימשיך לפעול בשיתוף חברות התקשורת כדי להוזיל את העלויות המושתתות על הציבור לצד העלאת רמת השירות".