אאא

בעלי רכבים חשמליים יוכלו בקרוב לטעון את רכבם במהירות בחמש נקודות ברחבי הארץ. ל"כלכליסט" נודע כי בימים אלו מוקמות עמדות הטעינה המהירות הראשונות בארץ, בכביש הערבה, אילת, יקנעם, מחלף קיסריה ומצפה רמון.

מדובר בעמדות טעינה מיוחדות שפועלות במתח גבוה ושמאפשרות לטעון את הסוללה של הרכב עד ל־80% בתוך חצי שעה לכל היותר. לשם השוואה, עמדות טעינה רגילות מאפשרות לטעון את הסוללה במלואה, אך הטעינה אורכת שמונה שעות.

את עמדות הטעינה מקימה חברת ג'ינרגי הישראלית, שזכתה לפני שלושה חודשים במכרז של משרד האנרגיה לפריסת עמדות טעינה מהירה בישראל. במסגרת המכרז התחייבה ג'ינרג'י להקים 10 עמדות טעינה מהירה, והיא צפויה להשלים את הקמתן עד סוף השנה. המיקומים של חמש העמדות הנוספות טרם נבחרו, כמו גם עלות השימוש בעמדות הטעינה המהירה. ג'ינרג'י מבצעת את הפרויקט בשיתוף מינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה.

המכונית החשמלית רנו זואי (צילום: שאטרסטוק)
המכונית החשמלית רנו זואי (צילום: שאטרסטוק)
הגדלה

מטרת הפרויקט היא ליצור רצף תחבורתי שיאפשר נסיעה מצפון הארץ לדרומה בכוח חשמל בלבד. ל"כלכליסט" נודע כי החודש אף בוצע ניסוי ראשון, שבמסגרתו נסעה מכונית חשמלית של רנו ממטולה לאילת והוטענה בדרך באמצעות מטען מהיר.

למעשה, הרכבים החשמליים שנוסעים כיום בכבישי ישראל אינם מצוידים בטכנולוגיה שתאפשר להם להיטען בעמדות הטעינה המהירה, כך שהעמדות שמוקמות בימים אלו הן למעשה הכנה לקראת דגמים חדשים יותר - כמו רנו זואי וניסאן ליף - שיגיעו לארץ במהלך השנה הנוכחית ובמהלך שנה הבאה, שמצוידים בטכנולוגיה שתאפשר להם לעשות שימוש בעמדות האלו.

נכון להיום נוסעות בכבישי ישראל מכוניות בודדות שמונעות בחשמל בלבד. במהלך השנה הבאה צפויות להגיע לארץ עשרות מכוניות חשמליות. בהתאם לכך, ב־2019 משרד האנרגיה יפרסם מכרז נוסף לפריסת כמות גדולה יותר של עמדות טעינה מהירה ברחבי הארץ.