אאא

סוגיית ההתמכרות לסמארטפונים ולמסכים, הפכה לבעיה שחברות הטכנולוגיה כבר לא יכולות להתעלם ממנה. גוגל, אפל ופייסבוק, בניסיון להתמודד עם הביקורות, שילבו במוצריהן כלים שנועדו לסייע למשתמשים לפקח אחר הזמן שהם מבלים בהם. תועלת כלים אלו עדיין מוטלת בספק, אך מחקר חדש של מכון pew מעלה ששיעורים ניכרים מבני הנוער (גילי 13–17) בארה’’ב נעזרים בהם כדי לנסות להפחית את הזמן שהם מבלים בסמארטפון.

לפי הסקר, בני הנוער ביקורתיים למדי לגבי הרגלי השימוש שלהם, ודאי בהשוואה להוריהם: 54% מהם סבורים שהם מבלים יותר מדי זמן בסלולרי, לעומת רק 36% מההורים. גם אם המבוגרים עדיין מתכחשים לבעיה, המודעות הגבוהה בקרב בני נוער לבעיית ההתמכרות למסכים מעניקה סיבה לאופטימיות. לפי מכון pew, תשעה מבין 10 בני נוער תופסים בילוי זמן רב מדי אונליין כבעיה, ו-60% רואים בה בעיה חמורה.

הקמפיין שבו יצאה השבוע עיריית תל אביב במטרה "להפחית את השימוש בטלפונים סלולריים בקרב הורים, צעירים וילדים בגנים ובבתי ספר, במרחב הציבורי ובמקומות בילוי בעיר" הוא דוגמה מעניינת לניסיון להתמודדות עם הבעיה.

התוכנית כוללת צעדים חינוכיים כפעילות בתנועות הנוער להקניית הרגלי שימוש בטלפונים ניידים, לצד גימיקים כחלוקת סוכריות לאנשים ברחוב שלא שקועים במסך. לדברי שירלי רימון-ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב, התוכנית גובשה תוך היוועצות בשירות הפסיכולוגי החינוכי העירוני כמענה לפניות מצד הורים. יוזמה יפה, אך לא בטוח כי הפסיכולוגים העירוניים, שלא בהכרח בקיאים בהשפעות החברתיות של טכנולוגיות על צעירים, הם המומחים המוסמכים ביותר לגיבוש תוכנית כזו.

לדברי רימון-ברכה, "אנחנו מנסים למצוא פתרון לחרדה שמרגישים בני נוער כשהם ללא הטלפון שלהם". ומדובר בבעיה אמיתית: לפי המחקר, 42% מבני הנוער השתמשו בביטוי "חרדה" כדי לתאר את התחושה שאופפת אותם כשהם מנותקים מהמכשיר שלהם. רימון ברכה מודה שהתוכניות העירוניות עדיין לא מגובשות במלואן, אך על רקע הנכונות של הצעירים להתמודד עם ההתמכרות, יהיה מעניין לראות את תוצאות היוזמה. לכל הפחות הסקר של מכון פיו מראה כי צעירים מודעים לבעיה, ומודעות היא כבר חצי הדרך לפתרון.