אאא

עם חשיפת הדגם החדש של השעון החכם שלה, אפל ווטש Series 4, פנתה אתמול (רביעי) אפל למגזר חדש ולא אופייני לה בכלל: בני גיל הזהב. נשמע מצחיק? ממש לא, כי מדובר בתחום שמגלגל מיליארדי דולרים וצפוי בשנים הקרובות להפוך למכניס עוד יותר- ואפל יכולה לתפוס נתח נכבד מהעוגה הזו.

על פניו, האפל ווטש החדש הוא שדרוג מינורי בעיקר לדור הקודם. מסך קצה-אל-קצה גדול יותר, כתר דיגיטלי משופר עם משוב הפטי, גב בעיצוב מוצלח יותר ורמקול עצמתי. ואולם, כמה שדרוגי חומרה מספקים לו יכולות חדשות ומעניינות. מד תאוצה וג'ירוסקופ מעודכנים מאפשרים לשעון לזהות נפילות פתאומיות של המשתמש, ואז להציג קישור מהיר ליצירת קשר עם מוקד חירום. ואם במשך דקה אחרי נפילה לא זוהתה תנועה, השעון יתקשר למוקד אוטומטית ויעביר נתונים שונים ובהם מידע מיקום.

מד דופק הלב שודרג משמעותית ומקבל שלוש תכונות חשובות: התרעה על דופק נמוך, זיהוי אי-סדירות שיכול להצביע על פרפור וביצוע אק"ג. שתי התכונות האחרונות הן יכולות רפואיות לכל דבר, עם אישור של ה-FDA (ולכן הפעלתן בשלב הראשון תתבצע בארה"ב בלבד).

רוב הקוראים תוהים בוודאי למה הם צריכים את זה. הם לא נוטים ליפול ואין להם בעיות בלב. אבל יש פלח אוכלוסייה שברור לו מאוד למה זה טוב: בני הגיל השלישי, שנוטה לסבול יותר ממחלות לב ומנפילות פתאומיות. עבורם, היתרונות של תכונות אלו, שיכולות להציל במקרה חירום או להתריע עם חשד ראשוני לבעיה או אפילו לספק מידע מרחוק לרופא מטפל, מובהקים וחשובים.

שוק שירותי הטיפול לאוכלוסיות מבוגרות אדיר בהיקפו כבר היום. לפי נתונים של חברת המחקר Persistence Market Research הוא עמד ב-2017 על 927.1 מיליארד דולר ועד 2025 יגדל ל-1.77 טריליון דולר. נתון זה אמנם מתייחס לכלל השוק, ובעיקר להוצאות על בתי אבות, טיפול וסיוע בבית ועוד, אבל הוא ממחיש את היקף התחום ואת הצמיחה האדירה שהוא צפוי לעבור.

שוק המכשירים הלבישים לפנסיונרים אמנם קטן יותר, אך עדיין מרשים בהיקפו. לפי נתונים שפרסמה בינואר 2017 חברת המחקר Reportlinker, הוא עמד ב-2016 על 5.5 מיליארד דולר ועד 2021 יצמח להיקף של 19.5 מיליארד דולר, כאשר בערך מחצית מההכנסות מגיעות וצפויות להגיע מארה"ב.

הצמיחה האדירה בשוק היא תוצאה של שינויים דמוגרפיים משמעותיים בעקבות התבגרות דור הבייבי בום (שמהווה 26% מאוכלוסיית ארה"ב) והגעתו לגיל הזהב. לפי הערכות של מכון pew מ-2010, עד 2029 מדי יום 10 אלף איש בארה"ב יחצו את גיל 65. שיעור האמריקאים בני 65 ומעלה צפוי לעלות מ-13% ב-2010 ל-18% ב-2030.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

ודור זה, לפחות ברוחו, לא מרגיש זקן כלל וכלל. הם יותר פעילים, רובם אומרים שהם לא מרגישים זקנים לפני גיל 72 ולמעשה המבוגר הממוצע טוען שהוא מרגיש צעיר בתשע שנים מגילו הכרונולוגי. הם גם יותר מחוברים טכנולוגית. אולי לא כמו המילינייאלס, אבל בהחלט לא כמו התדמית המקובלת של משתמש זקן שלא יודע איך להפעיל עכבר או לשלוח מייל. יש להם סמארטפון וטאבלט, והם פעילים בעולמות הדיגיטליים לא פחות ממשתמשים צעירים יותר. ולרובם יש גם לא מעט כסף להוציא.

זה דור שזקן רק בגיל. ובמצב הבריאותי. כי לא משנה כמה צעיר אתה מרגיש ואיזה אורח חיים בריא אתה מנהל, בסופו של דבר אי אפשר לברוח ממחלות הזיקנה השונות. בריחת סידן, אבדן יכולות פיזיות, מחלות לב ועוד – אלו דברים כמעט בלתי נמנעים. צריך להיות מוכנים אליהם, צריך לנטר אותם ולהתמודד אתם כדי לשמר כמה שיותר בריאות ורווחה.

יש לא מעט פתרונות שעושים את זה, אבל הם גם נראים ככה - מכשירים רפואיים של זקנים. זה אולי היה טוב להורים שלי, יכול לחשוב מבוגר ממוצע, אבל אני לא זקן ולא רוצה להיראות זקן. במובן זה, האפל ווטש החדש הוא הפתרון שהם מחפשים. גאדג'ט טכנולוגי לכל דבר ועניין. לא בכאילו, לא מעוצב כמו, אלא באמת. מוצר שמיועד לכלל האוכלוסייה, לא רק לזקנים חלשים. אבל עם יכולות ששמורות לרוב למכשירים רפואיים. כאלו שבאמת חשובות לצרכנים מבוגרים, שיכולות אפילו להציל את חייהם.

אפל לא אמרה על כך מילה, אבל עם האפל ווטש סדרה 4 היא עשתה צעד ראשון משמעותי לתוך העולם הרווחי של מכשירים רפואיים לאוכלוסיות מבוגרות. היא עשתה את זה בלי לוותר על שום דבר מהתדמית שלה, בלי להציג מכשיר לזקנים שיפגע בתדמית שלה, אבל עשתה את זה. ואם זה גם יצליח לה והיא אף תרחיב את היכולות בדגמים הבאים, מובטחות לה שנים ארוכות ורווחיות מאוד.