אאא

הרכב השיתופי החשמלי מגיע לקיבוץ: 'משקי אנרגיות מתחדשות', זרוע האנרגיה המתחדשת של הארגונים הכלכליים של הקיבוצים, רכשה עשרות רכבים חשמליים, מדגמי רנו זואי ויונדאי איוניק, שיוצבו בחודש הבא בקיבוצים וישמשו כרכבים שיתופיים שבהם אפשר יהיה לנסוע בקיבוץ ומחוצה לו.

בשלב הראשון, המוגדר כפיילוט, ייפרסו הרכבים והעמדות בעשרות קיבוצים - ובהמשך, עם עליית כמות הרכבים, יורחב המיזם לקיבוצים נוספים. משקי אנרגיות מתחלפות תקים עמדות טעינה לרכבים ותתפעל אותן.

המיזם יפעל לפי מודל של תשלום לקילומטר שיוגדר בהתאם לחבילות נסיעה אינדיבידואליות. עלות הנסיעה המשוערת: בין שקל לשקל וחצי לקילומטר בהתאם לחבילה.

הקיבוצניקים יוכלו לשכור את הרכב החשמלי לפי שעה, ולשלם לפי מרחק נסיעה. לדברי חן מלמד, מנכ"ל משקי אנרגיות מתחלפות, "אנחנו פועלים לספק פתרונות שלמים לקיבוצים - הן מבחינת תשתיות טעינה והן מבחינת מוביליות. יתרה מכך, הקמת תשתית טעינה בקיבוצים לאורכה של המדינה תאפשר לתושבי הקיבוץ ולציבור הרחב לנסוע מרחק רב יותר על חשמל, לתרום לצמצום זיהום האוויר ולחסוך כסף רב".

לדברי גורם בתחום, הבחירה בקיבוצים ככר פורה למיזם רכב שיתופי לא נובעת רק מהרוח הקיבוצית אלא גם מאילוצים. בעוד שבשטח עירוני נדרשים חיפושי קרקע אחר עמדות טעינה זמינות ויש לעיתים מריבות עם שכנים וועדי בתים, בקיבוצים הקרקע זמינה.

בנוסף, בקיבוצים שריון של חניות אינו מהווה בעיה. שינוע הרכבים והניהול הוא באחריות חברת משקי אנרגיות.