אאא

שני סטודנטים מאורגון, ארה"ב נאשמים בהונאה פשוטה אך יעילה, דרכה הצליחו להרוויח קרוב למיליון דולר באדיבות אפל. השניים, קואן ג'יאנג ויאנגיאנג זו, שלחו סמרטפונים מזויפים לאפל בטענה שהם לא פועלים ושהם עדיין תחת אחריות, ותוך זמן קצר קיבלו לידיהם טלפון חלופי אמיתי של החברה.

הסטודנטים נהגו לשלוח את הסמרטפונים שקיבלו למקומות בהם נמכרו עבור מאות דולרים ליחידה וקיבלו לידם חלק מהרווחים, כך צויין במסמכים שהוגשו לבית המשפט המחוזי של אורגון.

החקירה בעניין החלה לפני שנתיים, לאחר שפקידי מכס החרימו מספר משלוחים שהגיעו מהונג קונג והכילו טלפונים סלולריים מסין. המכשירים נראו כמו מוצרים של אפל, והציגו את לוגו החברה ועוד מאפיינים עיצוביים של אייפונים, אך שיטת המשלוח והאריזה עוררו את חשדם של פקידי המכס, אשר גילו כתוצאה מכך שמדובר בחיקויים. החוקרים בפרשה גילו שהטלפונים היו אמורים להגיע לכתובתו של זו, ושהם חלק ממבצע ייבוא שכלל את ג'יאנג, שכנו של זו.

המסמכים ששלחה אפל לחוקרים אפשרו להם לקשר בין ג'יאנג ל-3,069 תביעות אחריות על אייפונים שבוצעו בשמו דרך המייל שלו. כל תביעות האחריות ציינו את הסיבה לבעיה כ"בעיות באספקת החשמל/בטעינה" - כנראה תקלה נפוצה במיוחד במכשירי החברה.

יותר מ-1,500 מהתביעות נדחו, אך כמעט אותו מספר זכו לאישור, כאשר בכל אחת מהאחרונות שלחה החברה טלפון חדש לג'יאנג. נציג של אפל אמר לאחד החוקרים שחלק מרכזי בהצלחת המזימה היה שהטלפונים לא פעלו כלל, כלומר שתהליך שליחת הטלפון החלופי החל בעוד לטכנאים טרם הייתה הזדמנות להבין שאלה שהתקבלו הם מזויפים.

ג'יאנג אמר לחוקריו שהגיש כ-2,000 תביעות למימוש אחריות ב-2017, וכן שהעסיק קרובים וחברים בארה"ב שעזרו לו להחליף את הטלפונים. הוא אמר גם ששותף שלו שנמצא בסין מכר את הטלפונים האמיתיים ושילם לאימו שחיה בסין, ושהיא הפקידה את הכסף בחשבון בנק אמריקאי שהייתה לו גישה אליו.