אאא

יוטיוב שוקלת בימים אלה מודל הפעלה שונה ממה שהיה עד כה. על פי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", השינוי העיקרי יהיה הפרדה מבנית בין אפליקציית יוטיוב ה"רגילה" לבין גרסה שלה המיועדת לילדים. החלטה עדיין לא התקבלה, אך הנושא נדון בצמרת הבכירה של יוטיוב וכנראה גם של גוגל.

יוטיוב כנראה תייצר לעצמה אפליקציה חדשה - YouTube Kids שתיועד לשימוש בקרב ילדים עד גיל 13 או אפילו יותר. מדובר בצעד מסוכן מבחינה עסקית. תכני הילדים מייצרים לחברה הכנסות של מיליוני דולרים בפרסומות.

אופי ההפעלה של אפליקציית ילדים יכריח סינון תכנים הרבה יותר קפדני אך גם בקרה על פרסומות וכן הגבלה או הסרה של רכיב ההפעלה האוטומטית ש"מדביק" את הצופה למסך ולסרטון הבא.

רכיב ההפעלה האוטומטית או אלגוריתם הבחירה של סרטון ההמשך הוא כלי חשוב מאוד בארסנל של יוטיוב. עד כדי כך שלמרות שהוכח מחקרית שהוא מסוכן ופגום וגורם להקצנה של התכנים ככל שהצופה נשאר לצפות, מעדיפים בכירי החברה להמשיך ולהסתמך עליו.

כיום צופים ביוטיוב בכמיליארד שעות תוכן כל יום - מדובר באתר הווידאו הפופולרי בעולם - והוא מהווה חלק חשוב באסטרטגיית התוכן של גוגל.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, אמר השבוע שככל הנראה שלא ניתן לתקן את יוטיוב ולסנן את כל התכנים הבעייתיים. פתרון לבעיה הזו כנראה יכלול הקמה של שירות נפרד ובו התכנים יהיו מפוקחים באופן הרבה יותר הדוק. כך למשל העלאה של תכנים לא תוכל להתבצע באופן חופשי, אולי כנראה רק דרך חשבונות מאושרים.

בעיה נוספת שעימה מתמודדת גוגל בימים אלה היא החקירה של ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלית. קבוצה של פעילים וארגוני צרכנות הגישו לה בשנה שעברה תלונה על כך שגוגל אוספת מידע גם ממשתמשים בני פחות מ-13 שנה. זהו פועל יוצא מכך שלחברה אין דרך לזהות מי משתמש באתר ברגע נתון. גם כאן, הפעלה של אפליקציה נפרדת לילדים תאפשר לענות על הבעיה הזו.

כ-2 מיליארד משתמשים צופים כל חודש ביוטיוב. מדובר באתר השני בפופולריות שלו בעולם לאחר אתר של גוגל עצמה. פייסבוק גם היא מחזיקה כ-2 מיליארד משתמשים - אך חלקם כנראה אינו פעיל כמו ביוטיוב. בראי ההיסטוריה, נראה שהרכישה של יוטיוב עבור 1.65 מיליארד דולר ב-2006 בידי גוגל, היתה אחת מעסקאות המיזוג הטובות ביותר בהיסטוריה.

כעת רק נותר לגוגל למצוא דרך לתקן את הבעיות, שכן אם לא, היא עשויה למצוא את עצמה משלמת קנסות בהיקפים הרבה יותר גדולים ממחיר הרכישה בעתיד.