אאא

המשך פעילות שדה דב בטרמינל קטן, בשטח מצומצם בחלק המערבי, פעילות תעופה אזרחית תחת מגדל פיקוח צבאי עד להוצאת היתרי בנייה, בנייה בשלבים ממזרח למערב כדי לאפשר את המשך הטיסות, ופיצוי בעלי הקרקע הפרטיים באמצעות מתן זכויות בנייה בחלק המזרחי של התוכנית לבניית רובע מגורים חדש על חורבות שדה דב. זו השורה התחתונה בפתרון שמגבש שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' למשבר שדה דב, פתרון שנחשף כעת לראשונה.

סמוטריץ' מציע להשאיר את מסלול ההמראה שנמצא בטווח של 300 מטר מהים וצמוד לתחנת רידינג, משום שזה שטח שלדבריו ממילא אי אפשר לבנות בו.

כדי להבטיח פיצוי לבעלי הקרקע שאותם מייצגים מנהלי הגוש הגדול, מציע סמוטריץ' כי תינתן להם קדימות בקבלת זכויות הבנייה בחלק המזרחי של השכונה החדשה, עם זאת על פי הצעתו לאחר קבלת זכויות הבניה הם לא יוכלו לדרוש עוד פיצויים.

להצעתו משמעויות מרחיקות לכת, וספק אם הן חוקיות. למעשה ההצעה של סמוטריץ' תגרום לצמצום זכויות הבניה במתחם לפחות בשלבי הבנייה הראשונים, וזאת כדי לשמור על מסלול הטיסה. כלומר העוגה של זכויות הבניה מצטמקת.

במתחם יש אלפי בעלי זכויות, חלקם שייכים לגוש הגדול, אך יש גם עשרות אם לא מאות פרטיים שזכאים לזכויות ואינם שייכים לגוש הגדול. אם הצעתו של סמוטריץ' תמומש, שווי הזכויות שהם מקבלים יצטמק. בהתאם, גם שווי הזכויות של המדינה יצטמק. המדינה מצפה כי פרויקט המגורים יניב לה למעלה מ-10 מיליארד שקל, מרבית הסכום יועד למימוש הסכם שוה"מ 3 למעבר מחנות צה"ל לנגב. לא ברור מהצעתו של סמוטריץ' מה הפתרון לאובדן ההכנסות, אם בכלל יש כזה.

בנוסף הצעתו של סמוטריץ' כוללת מה שהוא מכנה "ודאות תכנונית". צעד שפירושו המשך קידום התוכנית לבניית שכונה חדש בשדה דב "באותו קצב שבו תוכנן כאילו בוצע הפינוי (של שדה התעופה א"ג) היום", באופן שלא יפגע ברצף התכנונית ויאפשר את הקמת הקו הירוק.

במקביל מציע השר החדש להקים וועדה מקצועית בלתי תלויה שתבחן את החלופות השונות ועלויותן. כמו כן הבניה תבוצע בשלבים ממזרח למערב, כך ששדה התעופה שכאמור יישאר בחלק המערבי של המתחם יוכל להמשיך ולפעול. הפתרון שיזם סמוטריץ על סעיפיו, מעוגן גם בטיוטה ובה תיקון חדש לחוק שדה דב.

על פי התיקון הועדה תמסור את מסקנותיה לממשלה ולועדת הפנים של הכנסת עד ה-30/6/2020.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ההצעה מופיעה במסמך שכותרתו "מצע לדיון-שולחן עגול בנושא שדה התעופה שדה דב" שנשלח היום לצוות מצומצם של בכירים שזומנו לדיון שיערך ביום ראשון הקרוב.

המוזמנים הם יעקב גנות מנכ"ל רשות שדות התעופה, עו"ד ארז קמיניץ המשנה ליועמ"ש, עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), דלית זילבר מנכ"לית מנהל התכנון, שאול מרידור הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יואל פלדשו מנהל רשות התעופה האזרחית, וניר קוגל סמנכ"ל תכנון בנת"ע.

על ההצעה אומר עורך דין מיכאל שטיינבך המייצג בעלי זכויות בחלק המזרחי של המתחם, כי "הכוונה לפצות את בעלי הקרקעות בחלק המערבי של התכנית על חשבון זכויותיהם של בעלי הקרקעות הפרטיות מחלקו המזרחי של מתחם שדה דב פוגעת פגיעה קשה בזכויותיהם של בעלי קרקעות אלו, שכל חטאם הוא שהקרקע שלהם נמצאת בסמיכות לשדה דב. מהלך זה גם אינו חוקי בכל הקשור לדיני התכנון והבניה, ובעלי הזכויות יפעלו לפסילת מהלך שכזה באמצעות מוסדות התכנון. משכך, בניגוד לכוונת החוק, מהלך שכזה לא יביא לפיצוי בעלי הזכויות בשטח השדה ואין לאפשר אותו".

שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל, המייצגים אף הם בעלי זכויות רבים בגוש הגדול, מוסיף ומתריע כי "מדובר באיום ממשי על קידום תכניות הבנייה הסמוכות לשדה דב וכפועל יוצא מכך על פגיעה קשה מאוד ביכולת להרחיב את היצע הדירות בצפון תל אביב".