אאא

ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה החליטו לאסור על העלאת אופניים רגילים לרכבת בכל שעות היום, ולהגביל העלאת אופניים מתקפלים לשעות השפל בלבד, כך נודע לכלכליסט. מדובר בשינוי שישפיע על אלפי נוסעים, שהתרגלו להשתמש מדי יום בכלי התחבורה האישיים כאמצעי תחבורה עירוני זול וזמין אל התחנות ומהן.

כיום מורשים הנוסעים להעלות אופניים רגילים לרכבת בין השעות 9:00 בבוקר ל-15:00 אחה"צ, ומהשעה 19:00 בערב ועד 6:00 בבוקר, והם מחוייבים לעלות עימם לקרונות המיוחדים שנועדו במקור לנוסעים מוגבלים בניידות שמשתמשים בכסאות גלגלים. כיום גם אין הגבלה על העלאת אופניים מתקפלים, כל עוד הגלגלים שלהם הם בגודל 20 אינץ' ומטה. לאופניים מתקפלים עם גלגלים גדולים מתייחסת הרכבת כאל אופניים רגילים.

כבר בינואר אסרה הרכבת העלאת אופניים עם גלגלי בלון לקרונות, בניסיון להקטין את העומס בקרונות הנכים, שפעמים רבות לא נותר להם מקום. בנוסף, בתחנת נבון בירושלים, המשרתת את הקו המהיר החדש לבירה שנבנה בעלות של 7 מיליארד שקל, לא מתאפשרת כלל העלאת אופניים לרכבת.

הצעד יתבצע למרות שברוב תחנות הרכבת לא מוצעים שירותי השכרת אופניים וקורקינטים, שיכולים לשמש את הנוסעים במקום הכלים האישיים שלהם. ברכבת בונים מתקני אחסנה רובוטיים במספר תחנות מרכזיות, בהם יוכלו הרוכבים להשתמש עם הגעתן אליהן. אבל האחסון יתאפשר לאחר תקופת ההפעלה הראשונה ובתשלום של שלושה שקלים לשעה לאחר 12 השעות הראשונות, מה שיקשה אפילו על השארת אופניים בתחנות הסמוכות למקומות העבודה, ולא יפתור לנוסעים את בעיית ההגעה אל התחנות.

לפי נתוני רכבת ישראל, מדי יום בשעות העומס מגיעים כ-5,500 נוסעים עם אופניים לתחנות, מרביתם (כ-4,500) עולים איתם לקרונות. בשלב הראשון, המוגדר כפיילוט, מוקמים חניונים בתחנות באר שבע צפון, האוניברסיטה ונתניה, בהן יותקן מתקן רובוטי מעל פני הקרקע, ובתחנות הרצליה ות"א סבידור מרכז, שם יותקן מתקן רובוטי תת קרקעי.