אאא

כשע' הביט ברישיון הנהיגה שמסר לו נהג אוטובוס דן שפגע במכוניתו, הוא נדהם: הנהג נולד ב-6 באוגוסט 1933, לפני יותר מ־86 שנה.

האירוע התרחש לפני כשבועיים: ע', מורה נהיגה ותיק מתל אביב, עצר ליד המדרכה וחלקו האחורי של האוטובוס שבו נהג ש' התחכך בחלקו הקדמי של רכב לימוד הנהיגה. "מיד אחרי התאונה ירדה נוסעת מהאוטובוס ונתנה לי את כרטיס הנסיעה שלה, עם פרטי הנהג. 'הוא נוהג כמו משוגע', היא אמרה", שיחזר ע'. "רדפתי אחריו ועצרתי לידו בתחנה הבאה. הוא טען שלא פגע בי, ואחרי שראה את הפגיעה ברכב, אמר שבכלל לא עבר דרך הרחוב שבו אמרתי לו שהתרחשה התאונה. הזכרתי לו שהרחוב הזה הוא חלק מהמסלול שלו, ואז הוא אמר לי שאולי פגע, אבל לא הרגיש. 'אני לא אחראי על החלק האחורי של האוטו', הוא טען".

בחברת דן אישרו כי ש' בן ה־86, תושב אזור המרכז, הוא הנהג המבוגר ביותר בחברה והוסיפו שהאירוע נבדק ושבינתיים הוא ממשיך לנהוג. בדן גם הסבירו שנהגים מבוגרים מפגינים יותר רוגע ושיקול דעת, שירותיים יותר לנוסעים והנהיגה שלהם עדינה יותר.

יצוין כי תקנות משרד התחבורה לא קובעות גיל מרבי לנהיגה, לא ברכב פרטי ולא ברכב ציבורי. המגבלה היחידה היא ביקורת רפואית אחת לשנתיים מגיל 70. נתון נוסף: בענף התחבורה הציבורית שורר מחסור חמור באלפי נהגים. להערכת גורמים בענף מדובר במחסור של 3,000 נהגים.

מכון המחקר של חברות הביטוח בארה"ב קבע בהקשר זה כי הירידה עם הגיל ביכולת הקוגנטיבית, במהירות התגובה ובראייה משפיעות על כושר הנהיגה. בעיה נוספת היא שנהגים מבוגרים נוטלים פעמים רבות תרופות שעלולות להשפיע על הנהיגה. כן נמצאו סוגי תאונות שאופייניים לנהגים קשישים: מדובר בתאונות בעת עקיפה או בעת השתלבות בנתיב, ופגיעה באובייקטים שנמצאים בזווית לרכבם.