אאא

לפי שיטת הרישוי הישראלית, כל רכב משא שמשקלו מעל 3.5 טונות נחשב למשאית. רכב משא שמשקלו מתחת ל־3.5 טונות נחשב למכונית.

ההבדל במיסוי ובהטבות המס הוא עצום: על משאיות לא מוטל מס קנייה וכמו כן בעליהן זוכים להכרה בכל הוצאות הרכב לצורכי מע"מ ומס הכנסה. כך נוצר מצב שמי שרוכש טנדר שמשקלו מעל 3.5 טונות נהנה גם ממחיר אטרקטיבי הנובע ממס הקנייה הנמוך וגם מהכרה מלאה בהוצאות.

רוב הטנדרים הגדולים מצוידים במנועי דיזל בנפח של יותר מ־6 ליטרים, אך מאחר שהם נחשבים לפי הגדרת החוק כמשאיות ולא כטנדרים, אין להם כלל דירוג של רמת זיהום.

בשנים האחרונות הגדילו יבואני הטנדרים הכבדים את היצע הגרסאות ורמות הגימור, כל עוד המשקל נשמר מעל 3.5 טונות. כך למשל דודג' צירפה להיצע הטנדרים של הראם את גרסת ה־2,500 שקצרה מעט מגרסת ה־3,500 הבכירה. גם בפורד הצטרפו גרסאות ורמות גימור נוספות של מה שהחל כרכב עבודה וצבר פופולריות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ב־2015 רשות המסים בחנה את נושא הטבות המס על הטנדרים הגדולים, אך בסיום הבדיקה הוחלט להשאיר את המצב ללא שינוי.

בחודשים הקרובים יוצג מתווה חדש של מיסוי ירוק על רכב, שאמור להיות חמור מקודמו ולקחת בחשבון גם את חדירתן של מכוניות חשמליות, שמס הקנייה עליהן נמוך במיוחד. בענף הרכב מעריכים כי רשות המסים תפעל לסתום פרצות המאפשרות רכישה של רכבים תוך תשלום מס קנייה מופחת.

מרשות המסים נמסר: "הרשות בוחנת מעת לעת את סוגי השימוש בכלי רכב ואת המודלים הכלכליים".