התנהלות מול מע"מ – מתי צריך עו"ד?

המע"מ הוא כנראה המס העקיף המשמעותי ביותר בישראל, תוספת מס שכולנו משלמים כאשר אנו רוכשים כמעט כל סוג של מוצר או שירות (כלכלה, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: freepik)

בכל הנוגע להתנהלות מול מע"מ, באילו מקרים צריך לערב עורך דין ומה צריך לעשות במקרה שנקלעתם לבעיה או חקירה מול משרד מס ערך מוסף שבשרות המיסים? נסביר על כך מיד.

עבירות מע"מ – שתי קטגוריות מרכזיות

לפני שניכנס לעומקם של דברים לגבי מתי נפתחת חקירת מע"מ ומה לעשות אם זומנתם לחקירת מע"מ, יש להבין את המשמעות של עבירות מול מע"מ. ישנן שתי קטגוריות שונות של עבירות מע"מ, כל קטגוריה מגדירה את סוג העבירות ואת מידת חומרתן, וכפועל יוצא את חומרת הענישה שניתן ליישם במקרים בהם אדם הורשע בביצוע עבירות על חוק מס ערך מוסף. עורך הדין בועז ראובן, שסייע בהכנת הכתבה, מסביר:

  • עבירות מע"מ טכניות: עבירות שמהותן לרוב טכנית, ללא כוונה פלילית או כוונת זדון. עבירות אלו נחשבות קלות יותר ולכן יחסית קל להסדירן דרך תיקון המחדלים ולעיתים תשלום קנס, אך הן בהחלט מאפשרות גם ענישה משמעותית של עונש מאסר בפועל (עד שנה). עבירות מע"מ טכניות כוללות למשל אי הגשה של דו"ח מע"מ, אי מסירה של מסמכים או פרטים לפי בקשה, טעויות בניהול הספרים העסקיים, אי רישום תקין של תקבולים, פגם בהפקת חשבונית מס וכיוצא באלו.

  • עבירות מע"מ מהותיות: אלו עבירות מע"מ הנחשבות קשות וחמורות יותר, כאלו שיש מאחוריהן כוונה פלילית להעלים מס או להימנע מתשלום מס אמת. הענישה הפוטנציאלית גבוהה יותר ויכולה לכלול קנסות כספיים ועונש מאסר בפועל של עד 5 שנים או אפילו עד 7 שנים במקרים חמורים. עבירות מע"מ מהותיות כוללות למשל הפקת חשבוניות מס פיקטיביות, מסירת מידע כוזב למע"מ, זיוף פנקסי חשבונות, השמדה של פנקסי חשבונות או מסמכים חשבונאיים וכן הלאה.

מתי יקראו לכם לחקירת מע"מ?

אדם יכול להיקרא לחקירת מע"מ כאשר למשרד המע"מ ברשות המיסים יש חשדות כי בוצעו עבירות מע"מ מסוימות, בין אם על פי הלשנה חיצונית, פגמים וכשלים במסמכים והדיווחים שהאדם עצמו העביר למע"מ ולרשות המיסים או כשלים שעלו בין נתוני המס לבין נתונים אישיים-כלכליים אחרים. זכרו שחקירה בגין עבירות מע"מ יכולה גם להתקיים לגבי עבירות טכניות שאפילו לא ידעתם שביצעתם או לא ידעתם שהיה מדובר על עבירה.

ההזמנה לחקירה במע"מ תגיע לפני הגשת כתב אישום לגבי ביצוע עבירות מע"מ, במקרים חמורים ניתן גם לעצור את הנחקר להמשך חקירה ולהגיע לבית או לעסק כדי להחרים מסמכים, מחשבים, נתונים ופריטים אחרים.

סיוע של עו"ד מיסים – קריטי מהשלבים הראשונים!

למעשה, אחרי כל ההקדמה הזו לגבי התנהלות מול מע"מ בהקשר לחקירות ועבירות מע"מ, השורה התחתונה היא שאתם חייבים להיעזר בשירותי עורך דין מומחה במיסים כבר מהשלבים הראשונים ביותר בהם אתם מודעים לכך שיש חקירה או בעיה מול מע"מ. עו"ד מיסים בועז ראובן מסביר שהיוועצות בעו"ד מיסים לפני הגעה לחקירה וקבלת ייצוג משפטי צמוד הינם קריטיים לצליחת המשבר הזה בצורה אופטימאלית וכדי להסדיר את העניין במינימום נזק וכמובן ללא רישום פלילי ועונשי מאסר בפועל. ישנם הליכים שניתן לעשות כדי להמיר אישום פלילי בגין עבירות מס בתשלום כופר, תשלום קנס מנהלתי וכמובן הסדרת המחדלים שבוצעו מלכתחילה.

למרות שזה בהחלט מלחיץ ומבהיל, אם נקראתם לחקירת מע"מ, חשוב להישאר רגועים, לא לנדב פרטים סתם כך אך כן לשתף פעולה עם החוקרים וכמו כן להתקשר מהר לעורך דין מיסים ולקבל את שירותיו המקצועיים בליווי וייצוג בתיק.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר