סדרה חדשה

תוספת בניה בגג בניין משותף או בחצר

רוצים לדעת יותר על הלכות שכנים? מה ההלכה עם השכן שהחליט לבנות לכם על הגג? עו"ד הרב יהודה שטרן בסדרה חדשה של הלכות שכנים מעשיות באופן קצר ומתומצת (יהדות)

הרב יהודה שטרן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בעל דירה בבית משותף המעוניין לבנות תוספת לדירתו על גג הבית או בשטח החצר, רשאי לדרוש את פירוק השיתוף בשטח הגג או החצר באופן שלאחר פירוק השיתוף כל בעל דירה יהיה בעלים של חלק מסוים בגג או בחצר.

התנאי לפירוק השיתוף הוא שחלוקת הגג או החצר תותיר לכל בעל דירה שטח בהיקף הראוי לשימוש סביר של מגורים או שימוש הנלווה למגורים כגון חצר לנוי התאווררות וכדומה.

לאחר פירוק השיתוף בעל הדירה יהיה זכאי לעשות שימוש בחלקו שבגג או בחצר ולבנות בהם תוספת לדירתו [ובתנאי שהוא לא יעשה שימוש בזכויות בניה שאינן שייכות לו, וככל שבעלי הדירות לא התנגדו לתת לו את חלקו בגג במיקום שמעל לדירתו או את חלקו בחצר במיקום הסמוך לדירתו בעז"ה יורחב בעניינים אלו זה במאמרים אחרים].

מקורות ההלכה

שו"ע חו"מ סימן קעג סעיף ג: "אי זהו דין חלוקה, כל שאילו יחלק לפי השותפים יגיע לפחות שבהם חלק ששם הכל קרוי עליו. אבל אם אין שם הכל קרוי על החלק, אין בו דין חלוקה. כיצד, כל חצר שאין בה ארבע אמות על ארבע אמות מרובעות, חוץ מארבע אמות של הפתחים, אינה קרויה חצר..."

שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן רכב : "וזה ברור דשליש משטח של דירה בת שלשה חדרים שהוא בס"ה עשרים וחמש עד שלשים מטר מרובעים, בשטח המיועד לבניה אינו ראוי לכלום. ובפרט לדיירים של הקומות התחתונות שאינן יכולות לצרפם לדירתם, ועוד כמה וכמה עיכובים במציאות המונעים שימוש של בניה נפרד על שטח של גג שאינו עולה על שטח הנ"ל ואפילו יותר גדול מזה, ומה גם שאף אם ימצא קונה שיקנה שטח קטן זה יקבל עבורו הרבה פחות משליש הסכום שהיה מתקבל עבור מכירת שטח של דירה בת שלשה חדרים או יותר, והרמ"א (בס' קע"א סעי' ה') כתב בשם תה"ד דאם יחלקו ויהי' נפסד ע"י זה יותר מחומש ממש שהיה שוה יחסית לחלקו לו היה נשאר בשותפות אין יכול לכוף לחלוק וכן פוסקים האחרונים, א"כ ברור דחלוקת שטח דירה בת שלשה או אף בת ארבעה חדרים נחשבת לאין בו כדי חלוקה."

הדברים נכתבו לעיון ולימוד בלבד ואין בדברים כדי להוות הוראת הלכה למעשה העשויה להשתנות לפי הנסיבות הפרטניות של כל מקרה לגופו ואין בדברים כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית.

להערות ותגובות sternnlaw@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר