האם ניתן להתנגד לבניה על הגג בשל אפשרות לתמ"א 38

רוצים לדעת יותר על הלכות שכנים? האם תוכלו להתנגד לבנייה על הגג? עו"ד הרב יהודה שטרן בסדרה חדשה של הלכות שכנים מעשיות באופן קצר ומתומצת (מה הדין? יהדות)

הרב יהודה שטרן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ככל שחלוקת שטח משותף ותוספת בניה [כגון תוספת בניה בגג או בחצר] יימנעו בעתיד אפשרות לביצוע פרויקט במסגרת תמ"א 38 לחיזוק הבניין, הרי שרשאים בעלי הדירות להתנגד לתוספת הבניה בטענה שחלוקת השטח המשותף ותוספת הבניה עשויים להסב להם הפסד ממוני.

יצוין כי לא כל הפסד ממוני מקנה זכות התנגדות לחלוקת השטח המשותף ותוספת בניה, אלא רק הפסד בשיעור של לפחות 20% מערך הבניין וזכויות הבניה שניתנות לניצול.

מקורות ההלכה

כתב בשו"ת תרומת הדשן (סימן שלו) "שאלה: ראובן ושמעון שותפין בבית, ותובע ראובן את שמעון לחלוק עמו הבית כי יש בו דין חלוקה באורך וברוחב, ושמעון ממאן לחלוק באומרו שיתגרע הבית בחלקו ויפחתו דמיו הרבה כי עתה יש לו קופצים ליקח או לשכור וכשיתחלק לא ימצא בו לשום אחד מן הבתים. וראובן מודה ג"כ בזה אך שאומר שדעתו שלא להקפיד ומחיל מגירעון זה משום דלא ניחא ליה כלל בשותפות, כופין את שמעון לחלוק או לאו.

תשובה: יראה דדין זה תולה בשיעור הגירעון ופחת הדמים שיהיה לבית לאחר חלוקה מקודם החלוקה, אם יפחתו הדמים הרבה לפי ערך הבית כה"ג אין כופין לחלוק, דאין מפסידין ומקלקלין הפסד הניכר וגדול בשביל החלוקה, ושעור גדול ההפסד אבאר לקמן... ומהשתא בנ"ד אם ימצא פסידא שפיחתה דמי הבית ביותר מחומש לא מצי חד למיכף חבירו לחלוק, אבל אם הוא רב /רק/ כחומש וכ"ש פחות מחומש כופה אותו לחלוק."

הרמ"א (חושן משפט סימן קעעא סעיף ג) הביא את שיטת התרומת הדשן להלכה "וכן אם רוצים לחלוק בית שיש בו דין חלוקה, והבית יהיה נפסד ונגרע, אין יכול לכוף חבירו, כל שנראה לבית דין שההפסד יותר מחומש"

הדברים נכתבו לעיון ולימוד בלבד ואין בדברים כדי להוות הוראת הלכה למעשה העשויה להשתנות לפי הנסיבות הפרטניות של כל מקרה לגופו ואין בדברים כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית.

להערות ותגובות sternnlaw@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר