הציון העתיק

קבר ישי ורות: בסמיכות למערת המכפלה בחברון

לא רחוק ממערת המכפלה טמונים ישי ורות, כשתושבי חברון נוהגים לעלות לקבר בשבועות ולקרוא שם את מגילת רות; האם יש מנהרה מקבר ישי ורות עד למערת המכפלה? (תיירות)

הכניסה למתחם (צילום: פלאש 90)

אם אתם מגיעים להתפלל במערת המכפלה ויש לכם מספיק אומץ - תוכלו לעלות לקברם של ישי ורות שנמצאים בראש גבעת תל רומיידה. (מומלץ לעשות זאת בתיאום עם הקהילה היהודית שבחברון.)

קברו של ישי מיוחס במקום הזה כבר מאות שנים, ובמאות האחרונות יוחס הקבר שלצדו לרות. תלמידו של הרמב"ן שביקר בארץ ישראל כתב ש""בחברון שם מערת המכפלה... וחברון החדשה הנה היא סמוך למערה, וחברון הקדומה הייתה למעלה בהר - שם בית הקברות לישראל, ושם מצד אחד מערה שם קברו של ישי" (מסעות ארץ ישראל). גם רבי עובדיה מברטנורא שביקר בחברון ציין את ביקורו בקברו של ישי אבי דוד.

הכניסה לקבר מתחיל במעין מערה עתיקה בראש תל רומיידה, כשלאחריו תגיעו לחצר מאבנים ובתוכה מערה - שם על פי המסורת טמונים ישי - שהיה משבעת האנשים שמתו בעטיו של נחש ולא טעמו טעם חטא, ורות.

רבי משה באסולה שביקר במקום כתב בספר מסעותיו כי קיימת מערה שעוברת בין קברם של ישי ורות לבין מערת המכפלה, והוא סיפר אף על שמועה שלפיה השליכו פעם חתול במערה שבקברם של רות וישי והחתול יצא בחור שבמערת המכפלה.

לאחר מלחמת ששת הימים נרשם המקום כאתר הקדוש ליהודים, אולם בהמשך ידע המקום עליות ומורדות, כשבתשע"ט נהרס בית הכנסת שהיה במקום בידי צה"ל, כשאלוף פיקוד מרכז קבע כי "יש להוציא מהמתחם את כל הציוד האזרחי שהוצב בו, אך ניתן יהיה להותיר כיסאות וספסלים בחדר המצוי מתחת לעמדה הצבאית, וכן שתי ארוניות ניתנות לנעילה, בהן ניתן יהיה לאחסן ספרי תפילה של כלל המתפללים. עוד נקבע כי לא תותר הכנסת ציוד נוסף."

בחג השבועות נוהגים אנשי היישוב היהודי בחברון לפקוד את קברה של רות, ולקרוא בו את מגילת רות.

(פלאש 90)
(פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר