כל חדשות החוץ

שנה של תהפוכות וטלטלות עולמיות: 'השגריר' מסכם את תשפ"ב שהייתה • פרק מיוחד

תשפ"ב הייתה שנה עמוסה במיוחד, מפלישת פוטין לאוקראינה דרך טלטלות פוליטיות במדינות שונות בעולם, עליית גורמים קיצוניים ועד אסונות טבע • ציקי ברנדוין מסכם בתכנית השבועית 'השגריר' את שנת תשפ"ב שטלטלה את העולם כולו (השגריר)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(עריכה: ידידיה כהן | צילום: Shutterstock, דאונינג 10, 27א, משפחת המלוכה, ארכיון הבית הלבן, טוויטר ליז טראס, האו"ם, צבא אוקראינה, צבא רוסיה, הקרמלין, משרד ההגנה הרוסי, האליזה, קמפיין אורבן, באדיבות כאן חדשות, הבונדטסאג, משרד ראש הממשלה,)

תשפ"ב הייתה שנה כה עמוסה שלא ניתן לסכם אותה בפרק של 10 דקות, ולא בכתבה. ובכל זאת, האירועים בשנה האחרונה טלטלו את העולם וללא ספק תכנס לרשימת השנים הזכורות ביותר.

בשנה האחרונה הספקנו לחזות בפלישה הרוסית לשטחה הריבוני של אוקראינה, לראות מנהיגים שונים מתחלפים ואסונות טבע קשים.

אלו האירועים המרכזיים שקרו בשנה האחרונה:

תשרי

גרמניה: תם עידן מרקל

אחרי 16 שנות כהונה, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה שלא תתמודד בבחירות שנערכו בתחילת תשפ"ב.
קמפיין הבחירות התנהל בצורה צמודה במיוחד, כששתי המפלגות הגדולות CDU מימין ו-SPD משמאל הודיעו כי לא יישבו יחד עוד באותה ממשלה כמו שהיה בממשלה האחרונה.

מרקל בנאום בפני מפלגתה (צילום: שאטרסטוק)

מפלגת SPD בהנהגת אולף שולץ הביאה למהפך אחרי שנים של שלטון ה-CDU והרכיב ממשלה עם המפלגה הירוקה והמפלגה הדמוקרטית החופשית - כשצבעי שלוש המפלגות נראות כרמזור, ומאז נקראות 'קואליציית הרמזור'.

חכמת הבדיעבד: שנה אחרי, נראה כי מפלגתו של שולץ הושפעה מהמלחמה באוקראינה והופכת מהמפלגה הגדולה בסקרים - למפלגה השלישית בגודלה, זאת בצל התייקרות של מחירי האנרגיה.

חשוון

אוסטריה: המנהיג הפרו ישראלי מתפטר

קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, מי שלא אחת אמר כי הוא רואה בנתניהו 'מנטור' שלו, נאלץ להתפטר אחרי תחקירים שפורסמו נגדו באוסטריה.

נתניהו וקורץ בימים טובים יותר (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

לאורך השנים קורץ הציב תמיכה כמעט חסרת תקדים מצדה של אוסטריה. חודשים לאחר פרישתו מתפקיד ראש הממשלה הכריז על פרישה מהחיים הפוליטיים ונעלם מהחיים הציבוריים בזירה הבינלאומית.

בריטניה: חבר הפרלמנט השמרני נרצח בידי מחבל מדעא"ש

חודש חשוון לא התאפיין בחודש טוב במיוחד לאוהדי ישראל. דיוויד איימס, חבר המפלגה השמרנית בבריטניה ואוהד ישראל גדול נרצח על ידי מחבל מדאע"ש.

איימס (צילום: מתוך טוויטר)

בעבר אמר איימס כי אם היה יהודי הוא היה גאה בכך. בנוסף, איימס נלחם רבות נגד אנטישמיות ברחבי הממלכה המאוחדת.

כסליו

טורקיה-ישראל: זוג ישראלי שצילם את מעונו של ארדואן נעצר

מורדי ונטלי אוקנין, זוג ישראלים שטייל בטורקיה, הסעיר את ישראל וטורקיה לאחר שנעצר כי צילם את מעונו של הנשיא ארדואן.

הזוג אוקנין בדרך לישראל (צילום" משרד החוץ הישראלי)

אחרי ימים ארוכים של אי ודאות, הצליח משרד החוץ הישראלי להביא לשחרורם. בין האמירות הבולטות שהגיעו לאחר השחרור הייתה "בלי רעש וצלצולים כמו נתניהו", דבר שהפך למגוחך בעיני ישראלים רבים, שכן לטענתם היו הרבה רעש וצלצולים.

טבת

מיאנמר: מאסר למנהיגה הנבחרת שהודחה בידי החונטה

כשנה לאחר ההפיכה הדרמטית במיאנמר, בית המשפט של החונטה הצבאית במיאנמר החליט לגזור על מנהיגת המדינה הנבחרת 4 שנות מאסר, זאת לאחר שניצחה בבחירות.

חכמת הבדיעבד: מאז ההפיכה, מיאנמר שהייתה דמוקרטית, הפכה לדיקטטורה המוחרמת ברוב המדינות המערביות.

שבט

ניסיון הפיכה בקזחסטן?

נשיא קזחסטן טוקייב טען לאחר שורה של הפגנות אלימות משני הצדדים כי הצליח לדכא ניסיון הפיכה. בסיוע רוסי שהגיע לבקשתו של טוקייב, הצליחה רוסיה והשלטון בקזחסטן להשקיט את הקולות נגד הנשיא.

המהומות בקזחסטן (צילום: שאטרסטוק)

חכמת הבדיעבד: הנשיא טוקייב לא גמל טובה לפוטין, ולא הציב תמיכה נרחבת במהלך השנה האחרונה לפלישה לאוקראינה, זאת למרות העזרה הגדולה שקיבל מהקרמלין חודש לפני הפלישה.

אדר א'

הפלישה הרוסית לאוקראינה

החודש הבולט ביותר בשנת תשפ"ב הוא אדר א'. בחודש הזה, העולם ייראה כבר אחרת. באישון ליל, ובניגוד לכל ההצהרות וההבטחות, הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על פלישה לשטחה של אוקראינה.

(צילום: צבא אוקראינה)

הפלישה השפיעה על כל העולם, שהולך ונהיה מקוטב, ועם עליות מחירים בכל רחבי הגלובוס.

חכמת הבדיעבד: בניגוד להערכות הרוסים והמערב, אוקראינה הצליחה להחזיק מעמד ואף הביאה תוך חודש לנסיגה רוסית מאיזור קייב.

ברוסיה, עד היום, מתקשים להודות בקשיים ובהפסדים בקרבות ונראה כי המלחמה תמשיך לגבות קורבנות אחרי שעשרות אלפים כבר מתו.

אדר ב'

הונגריה: למרות תחזיות קודרות, אורבן זוכה בעוד קדנציה

ויקטור אורבן, מי שמכהן כראש ממשלת הונגריה וזכה לכינוי 'ביבי ההונגרי' עמד שוב לבחירה, זאת אחרי 12 שנות כהונה רצופות ואחרי 15 שנות כהונה מצטברות.

אורבן (צילום: פידז)

לראשונה מאז נבחר, היה נראה כי יש סיכוי לגוש המרכז-שמאל לנצח יחד עם כוחות בימין המתון - אך אורבן הצליח לזכות בניצחון סוחף.

חכמת הבדיעבד: מאז ניצח, הפך ל'ילד הרע' של האיחוד האירופי בכל הקשור להטלת סנקציות על רוסיה והגדיר את הטלת הסנקציות כ'יריה בלב האיחוד האירופי'. בנוסף, על פי פרסומים לא מבוססים, הובטחו לאורבן שטחים מאוקראינה לאחר כיבושה בידי רוסיה.

ניסן

אוקראינה: טבח בוצ'ה נחשף

במהלך חודש ניסן, זמן קצר לאחר בריחת הרוסים מצפון אוקראינה ואיזור קייב - גודל הזוועות נחשפו. ביישובים הסמוכים לבירה האוקראינית, בוצ'ה ואירפין, התגלו גופות רבות שעברו מעשי זוועה על ידי הרוסים, זאת לצד עדויות על שורה ארוכה של עינויים קשים באזרחים מקומיים.

גופות נטושות באירפין (משרד התובעת הכללית)

בטבח נרצחו באכזריות מאות אזרחים אוקראינים. בעקבות זאת, הגביר המערב את הסנקציות נגד רוסיה. ברוסיה עד היום מכחישים את אחד מהאירועים הקשים בשנים האחרונות - אך נראה כי האמון ברוסים גם כך לא גבוה במיוחד…

צרפת: הנשיא מקרון מנצח בבחירות

נשיא צרפת עמנואל מקרון הצליח למרות סקרים לא מחמיאים לנצח את מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן ולזכות בכהונה נוספת כנשיא צרפת.

מקרון (צילום: שאטרסטוק)

יחד עם זאת, לה פן התחזקה משמעותית לעומת הבחירות שנערכו חמש שנים קודם לכן, ומקרון נחלש, זאת חלק ממגמה של התחזקות הקיצוניים ברחבי אירופה.

אייר

אוקראינה: לוחמי מפעל הפלדה במריופול נכנעים

אחרי חודשים ארוכים של סירוב להכנע, לוחמי מפעל הפלדה במריופול נכנעו לרוסים, ונלקחו באוטובוסים מהמפעל בו התבצרו זמן רב.

האוטובוס נושא חיילים אוקראינים לשבי (27א)

הדבר היה מכה אנושה לאוקראינה, כשבאובדן האחיזה במפעל הפלדה, איבדה אוקראינה לחלוטין את שליטתה בעיר מריופול - מאז שלטונות הבדלנים הפרו רוסיים שולטים בשטח.

סיוון

אפגניסטן: כאלף הרוגים ברעידת אדמה

יותר מאלף בני אדם נהרגו ברעידת אדמה קשה באפגניסטן, אסון ראשון מאז עלה ארגון הטרור 'הטאליבן' לכס השלטון 20 שנים אחרי שהודח על ידי ארה"ב בעקבות הפיגועים ב-11/9 בו הופלו מגדלי התאומים.

בארגון הטרור שמושל כיום במדינה קראו לכוחות סיוע להכנס למדינה ולעזור באסון הגדול איתו התמודדו.

תמוז

בריטניה: בוריס ג'ונסון מתפטר

אחרי 3 שנים בשלטון, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע על פרישה מתפקידו כראש הממשלה, זאת בעקבות התפטרות המונית של שרים מממשלתו כשהתברר ששיקר.

המירוץ להחלפת ג'ונסון נפתח, כשלסיבוב האחרון הגיעו שרת החוץ ליז טראס, ומי שהפנה גב לג'ונסון - שר האוצר לשעבר רישי סונאק. טראס ניצחה, ופרשנים ברחבי העולם טענו כי טראס, הנחשבת לפחות מוכשרת באומנות הדיבור, תתקשה להכנס לנעליו של ג'ונסון.

(צילום: שאטארסטוק)

חכמת הבדיעבד: בעקבות פרישת ג'ונסון, באוקראינה חוששים כי פרישת ג'ונסון, שהוביל את הקו האנטי רוסי במערב, תפגע בסיוע לאוקראינה ובמלחמה בזירה הבינלאומית.

ראש הממשלה הנבחרת ליז טראס הבטיחה להמשיך ולתמוך באוקראינה ובמלחמתה.

יפן: ראש הממשלה לשעבר נרצח

ביפן נרצח ראש הממשלה לשעבר שינזו אבה, ימים ספורים לפני הבחירות. בעקבות האירוע הקשה התפטר מפכ"ל המשטרה היפנית, וביפן החליטו להמשיך את הבחירות ביפן למרות הרצח. בבחירות זכתה מפלגתו של אבה ברוב בפרלמנט היפני.

אב

ארצות הברית: דונלד טראמפ שולט במפלגה הרפובליקנית

חודשים ספורים לבחירות האמצע בארצות הברית, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מניח את התשתית לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו בעוד כשנתיים.

כמעט בכל מחוז בו תמך באדם בפריימריז, ניצח המועמד של טראמפ שצפוי להתמודד מול המועמד הדמוקרטי.

חכמת הבדיעבד: בעקבות הקרב הצמוד בין הצד הרפובליקני והדמוקרטי, ייתכן כי הניצחונות של טראמפ יהיו לרעת מפלגתו, שכן בעקבות הרחקת גורמים "מתונים", יהיה קל יותר לדמוקרטים לנצח - בניגוד לכל הסיכויים.

אלול

בריטניה: המלכה אליזבת מתה

אחרי יותר מ-70 שנות מלוכה, המלכה אליזבת השנייה מתה. המלכה, שהייתה אולי האישה המפורסמת ביותר בעולם כולו, הספיקה לפגוש יומיים לפני מותה את ראש הממשלה הנכנסת ליז טראס וראש הממשלה היוצא בוריס ג'ונסון - אך לא הספיקה להשביע את הממשלה החדשה.

עשרה ימי אבל הסתיימו בקבורתה בטקס לוויה בו השתתפו מנהיגים ממדינות רבות ברחבי העולם - וברוסיה כעסו כי פוטין לא הוזמן לאירוע וטענו כי מדובר בצעד "לא מוסרי". כן. זה צעד לא מוסרי…

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר