כיכר השבת

ולסיכום: יש לנו ארץ רחבה ונהדרת!

כל שנה שחולפת ארצנו הקטנה 'הפיצית' מתבגרת. קמטים נחרשים במצחה, בזוויות עיניה התעמקו כבר מזמן שקעים המעידים שהיו כאן ויהיו כאן עוד חיים שלמים. משהו ניצחי שכמעט בילתי נתפס שעל אף ולמרות הכל, ארצנו 'הרחבה' מתקיימת והיא ללא ספק ארץ נהדרת (יום העצמאות 2017)

8
אסתי פלד | כיכר השבת | ו' באייר | 02.05.17
ארץ נהדרת!
ארץ נהדרת!
כל פעם שמגיע יום העצמאות אני שואלת את עצמי במה התקדמנו ב-'עצמאות' השנה. המדינה זו המציאות בא אנו חיים, אם נתבונן ממקום האקטואליה, 'החדשות היומיות שלנו' מורכבות מניצולי שואה שמזדקנים בעוני מחפיר ומנגד אלפיון עליון שמשתכר בחודש סכום שרובנו לא נשיג ככל הנראה גם בעשור הקרוב. כל יום שומעים על אלימות קשה, השפלות איומות בבית הספר בחברה, ואפילו במקום שאמור להיות הכי בטוח - בבית. ואנחנו ממשיכים, סוחבים - החושים שלנו מאבדים מהאלסטיות, מהרגישות והופכים לסיבים מכניים נטולי רגש. כן, כי ככה זה מתבקש מנגזרת הזמן.

אם יצא לכם לאחרונה לשהות בחו"ל ובטעות לעבור במעבר חצייה בזמן אסור - באור אדום. בטח שמתם לב שמכונית שהתחילה ליסוע באור ירוק פשוט תעצור ותחכה בסבלנות שנעבור ללא צפירה אחת. נסו בארץ לעצור רגע לפני אור ירוק ולשאול מישהו שאלת הכוונה. עזבו, בעצם אל תנסו, אלא אם ממש בא לכם להצטייד בקרוב במכשירי שמיעה. וזה מבלי לגעת בכלל ביוקר המחיה בארץ מהדבר הפשוט ביותר, שלא נדבר רק על דברים בסיסיים של צורך ממשי.. אני שואלת את עצמי הלזה כיוונו, זה מה שבאמת רצינו?

אין לי תשובה מוחצת, אך כאשה חרדית אני מוצאת לי נחמה במערכת החינוך החרדית, הכוללת ערכים, השפעה שככל שחולפות להן השנים, הבסיס שם מוצק ואיתן. אני זוכרת מימי ילדותי איך שאבי וסבי ע"ה ניצלו את היום הזה (יום חופש לכאורה) בלימוד תורה מבוקר ועד ערב, כי תכלס, זה מה שמחזיק את עם ישראל יום של הגברת לימוד התורה, כדי לשמר את הארץ הטובה הזו.

בפעם הראשונה שהקב"ה ציווה לאברהם ללכת לארץ ישראל "לךְ לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" מיד אחרי המלה "לךְ" מופיעה המלה "לךָ", כלומר-לעצמך. מפרשים כי הליכה לארץ ישראל מובילה להליכה אל האני' העמוק ביותר, האמיתי ביותר. הברית שכרת הא-ל עם אברהם, יצחק ויעקב מבטיחה שני דברים לצאצאיהם: את נצחיותו של העם היהודי ואת ארץ ישראל.

כשהקב"ה התגלה למשה בסנה הבוער, הוא הצהיר שהוא מודע לסבלם של בני ישראל תחת עול המצרים, ואז הוא חשף למשה את תוכנית הגאולה שלו: "וארד להצילו מיד מצרים ולהעלותו מן הארץ ההיא אל ארץ טובה ורחבה, אל ארץ זבת חלב ודבש" יציאת מצרים אינה רק ממצב של עבדות למצב של חירות, אלא גם ממקום בשם 'מצרים', למקום שמאוחר יותר ייקרא ארץ ישראל. ההגעה לארץ ישראל היא חלק בלתי נפרד מהגאולה. עם שיש לו מערכת יחסים מיוחדת עם בורא עולם, שחזה בהתרחשותם של ניסים במו עיניו, עם שהתורה ניתנה לו, ישכון אך ורק במקום מסוים – בארץ ישראל.

התורה, לכל אורכה, מתייחסת לארץ ישראל כ"ארץ רחבה". זה כמעט מצחיק, כי ישראל כידוע היא ארץ קטנטנה. אפילו ביחס מֵסוֹפּוֹטַמְיה היא מוגדרת - ארץ בין הנהרות הנקראת 'הסהר הפורה'. ישראל היתה פיסת ארץ מזערית, מוקפת אימפריות גדולות. חכמים אומרים לנו ש"רחבה" אינו בהכרח תיאור גאוגרפי, כי אם רוחני. ישראל היא ארץ "רחבה" משום שהיא מרחיבה את דעתם של האנשים החיים בה. ארץ ישראל אינה עניין לאומי. היעד "להפוך את ישראל למדינה ככל המדינות" מחטיא את המטרה. תחשבו לרגע מה היה קורה לו מתכנני "פירנצה" (היתה בעבר בירת איטליה) היו מחליטים למחוק את כל יצירות האמנות של העיר, שערכן לא יסולא בפז, במטרה להפוך את פירנצה "לעיר ככל הערים". האם גם אז היו מגיעים כל שנה כל כך הרבה תיירים?

זהותה היהודית והייחודית של ישראל וכוחה הרוחני בקדושתה. ארץ ישראל, הארץ הזו שאנחנו יושבים בה האם היא לא נועדה להיות מקלט מפני האנטישמיות העולמית. ישראל היא המקום היחיד כיום בעולם בו יהודים רבים נהרגים רק משום שהם יהודים. ארץ ישראל אינה בהכרח המקום בו יהודים שולטים. כן, יש בישראל נשיא יהודי, וראש ממשלה יהודי, חברי כנסת יהודים, ראשי עיריות ופקידים יהודים. ויש בה גם אנשי חטא יהודים. ארץ ישראל היא המקום המיוחד שהנחיל הקב"ה לו ולעם ישראל וזה בתנאי שאנחנו נדע לנצל את 'המרחב' שינתן לנו ונשמור מכל משמר על המורשת ועל הזהות שלנו .

זאת העצמאות שלנו!

]]>
תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
לענ"ד יש להתבונן על הטוב המרובה, ברוך ה' כמעט כל משפחה בארץ ישראל שולחת את בניה לצבא ומוכנים למות על מנת שעם ישראל ייתקיים בארצו,. אני מכיר מאות בחורים חילונים שתורמים מליונים לקופת המדינה ובזה הם מעמידים את הרווחה החסד והבריאות. אני מכיר נשים רבות שעוסקות בחסד יום יום עם אנשים עם מוגבלות. אני מכיר
עופר04.05.17
7
ברור, ברור, כרגיל, אנחנו הכי טובים וערכיים ושומרים על הארץ (אף מילה על נוער נושר, פרחחים בכמויות, התפרעויות על כל שטות), אה כן, ויש גם ׳אנשי חטא׳, שזה כמובן לא אנחנו. האם אנשי החטא הם במקרה אלו המממנים אותנו, המקריבים את ילדיהם על הגנת הארץ? כל הכופר בטובתו של חבירו ואידך זיל גמור... יום טוב
נו נו03.05.17
6
דווקא לי נהדר כאן
אבי03.05.17

הצגת כל התגובות

5
עובדה. כתבתי תגובה ולא הכנסתם אותה. זו לא דמוקרטיה. זו לא עתונות. זה פייק ניוז.
ישראל03.05.17
4
תודה אסתי
מירי03.05.17
3
מאחורינו...
מירי03.05.17
2
היכן הכרת הטוב?! אולי ננסה פעם לעשות תרגיל פשוט, ולראות הטוב, כן רק חרגע אחר נחזור לביקורת, שאנחנו כל כך אלופים בה. אני אעזור קצת לכותבת: כמה תורה יש בארץ? כמה מניעת אנטישמיות? התנדבות, חסד, ( כן זה תחומים שכמעט לא קיימים בעולם הרחב) השכלה מדע רפואה, בתי כנסת בתי מדרש ועוד. אולי תנסי לדמיין מה היה
פלונית03.05.17
1
ידה, בפטור משירות צבאי ,בתמיכה בלומדי תורה ,בקבלת שירות רפואי כמעט חינם ,בפטור מארנונה ,ועוד- רואים לחובה להשמיץ אותה.
אלמונית02.05.17
אולי גם יעניין אותך
אקטואליה

מאחורי כל חייל מילואים חרדי עומדת 'אשת חיל'; אבל איך היא מתמודדת?

יהודה גל | 04.01.24

אשת חיל

רחל מאופקים חושפת את המתכון לעוגיות שהגישה למחבלים

טובה אור | 27.12.23

הנרטיב המגדרי

המחדל הגדול: האם זלזלו בתצפיתניות רק כי הן נשים?

טובה אור | 20.11.23

הנשים מאחורי הצבא

ראיון מרתק: כיצד מתמודדות נשים חרדיות עם בעל במילואים?

טובה אור | 12.11.23

מלחמה במבט אימהי

מהו הרגע בו את מייחלת שהאזעקה לא תפתיע אותך?

טובה אור | 01.11.23
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הזווית הנשית של המלחמה

מהווה לעבר: מניין נשים שואבות חוסן בימי מלחמה? 

טובה אור | 11.10.23

חרדים עובדים • פרק תשיעי

יו"ר ועדת בתי הדין הרבניים שפועלת לגשר בין עולמות: "מי שאמר לי לא, הוכחתי לו איך כן"

ארי טננבוים | 21.09.23

"סדרו אותי"

 טיפים יעילים לארגון הכביסות החל מהמיון הראשוני ועד לארגון הסופי בארון 

טובה אור | 30.07.23

"על אלה אני בוכייה"

"אימהות שנחשבו בעיני כאימהות רחמניות ומסורות בשלו את ילדיהן לארוחה". 

טובה אור | 26.07.23
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

הציפית לישועה?

אמא, מה מסמל בעינייך תשעת הימים?

טובה אור | 19.07.23

בעיה נפוצה - ויש פתרון!

האישה זעמה על בעלה: תהיה חרדי אחרת נתגרש; כך זה נפתר

מרדכי רוט | 23.02.23

אחרי 33 שנה

לראשונה אי פעם: גם השליחות הצטלמו בחזית 770

חיה כהן | 16.02.23

מי תקבל את תכשיטיה של המלכה אליזבת?

תהילה אלטמן | 28.09.22
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

מאלף ומעצים

לנשים יש כוח מיוחד ואדיר ביום ל"ג בעומר

ארי טננבוים | 18.05.22

מעוררות השראה

הטרנד החם של מתכנתות חרדיות בהייטק

כיכר השבת | 23.02.22

לפעמים הדגל לא אדום והאלימות אינה ברורה

פייני סוקניק | 25.11.21

מה נשים מנענעות?

יש לך ילד אבוד? 21 מתנות חג לאם האמיצה

ורד שאלתיאל | 20.09.21
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הדוכסים לשעבר

בת נולדה לנסיך הארי ומייגן; כך הם קראו לה

יוסי נכטיגל | 06.06.21

אירוע חגיגי לנשות הארגון למען אלמנות אנ"ש

כיכר השבת | 27.05.21

מדליקי המשואות השנה: הורים ששרדו את הקורונה

אתי קצבורג | 22.02.21