אחרי 33 שנה

לראשונה אי פעם: גם השליחות הצטלמו בחזית 770

השבוע נחתם כינוס שלוחות חב"ד העולמי ולראשונה מזה 33 שנה - התמונה המסורתית צולמה בחזית בניין 770, במפגן עוצמתי במיוחד, ולא במקום סגור - וזאת הסיבה • סיון רהב-מאיר: "חב"ד צריכה להיות ויראלית - כמו הקורונה" (מאמע)

חיה כהן | כיכר השבת |
אלפי שליחות חב"ד מצטלמות על רקע 770 (צילום: Mendel Grossbaum)

מידי שנה נערך כינוס שלוחות חב"ד בשבוע בו חל תאריך כ"ב שבט, יום פטירת הרבנית חיה מושקא שניאורסון, אשת הרבי מליובאוויטש. מה שהחל כמפגש של מספר השלוחות לכבוד היארצייט של הרבנית, הפך לוועידה עצומה שהשנה נכחו בה למעלה מ-4,000 שלוחות מלמעלה מ-100 ממדינות שונות ברחבי העולם.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בשנים האחרונות חל גידול אקספוננציאלי במצבת שלוחי ושלוחות חב"ד. לשם השוואה, לפני 8 שנים השתתפו בכינוס פחות מ-3,000 שלוחות מ-65 מדינות.

בנוסף, השנה היא "שנת הקהל", מוצאי שביעית. בזמן בית המקדש התקיים מעמד "הקהל" בהשתתפות כל עם ישראל, בימינו, נוהגים חסידי חב"ד להתקהל לעיתים קרובות לאורך השנה, כחלק מ-"מבצע הקהל" עליו הכריז הרבי. כחלק מכך, ישנה חשיבות כפולה בעיניי חסידי וחסידות חב"ד להתאחד דווקא בחצר החסידות בניו יורק ומשפחות רבות עושות מאמצים רבים כדי לטוס לרבי בהרכב מלא בשנה זו.

כינוס השלוחות נמשך חמישה ימים כששיאו הוא אירוע ה"בנקט" החגיגי שחותם אותו - אלא שהשנה ציינו בכינוס שיא נוסף ויוצא דופן: בכל שנה מצלמים את התמונה המסורתית במקום סגור ואז "חותכים ומדביקים" את הנשים על רקע בניין 770 - מרכז חב"ד העולמי בניו יורק.

בשל העומס הרב, השנה לא הצליחו למצוא מקום שיכיל את אלפי השליחות והוחלט לצלם אותן בחוץ, באמצעו של אחד הרחובות הסואנים והעמוסים בברוקלין.

ההתארגנות לקראת צילום תמונת השליחות (צילום: מירי מטוסוב)

ממש כמו בכינוס השלוחים שהתקיים לפני ארבעה חודשים, אלפי השליחות התבקשו להתייצב כשעה וחצי לפני צילום התמונה, להתמקם על הטריבונות ולהמתין לקליק שיצליח להכניס בפריים אחד את העולם כולו במפגן עוצמתי שלא נראה כמותו.

"התמונה המסורתית": שליחות חב"ד במפגן עוצמתי (צילום: Mendel Grossbaum)

"שליחה" ולא "אשת השליח"

שליחות חב"ד אינן רק נשות השליחים, אלא הן דמות משמעותית בקהילה ובהנהגתה. הן אחראיות על הפעילויות המיועדות לנשים ולילדים, מוסרות שיעורי תורה, מארחות בשבתות וחגים ומהוות כתובת לכל עניין יהודי, רוחני, נשי וכמובן אנושי לנשים שבקהילתן.

מירי מטוסוב היא שליחת חב"ד לדוברי צרפתית בשכונת פלורנטין יחד עם בעלה, הרב מנדי מטוסוב וארבעת ילדיהם. הם החלו את השליחות בשכונה לפני 3 שנים, כחלק ממערך השלוחים בתל אביב, תחת הנהגתו של הרב יוסף שמואל יהושע גערליצקי, השליח הראשי לעיר.

"הרבי מדבר על חשיבות הכינוס ולכן רציתי להשתתף בו. מעניין לציין שהרבי נתן חשיבות גדולה גם לתמונה והביע את רצונו שכולם וכולן, כל אחד ואחת בכינוס שמיועד לו או לה, יהיו בתמונה" מספרת לנו מירי בזמן שהיא כבר בדרכה למטוס שיחזיר אותה לישראל, שעות ספורות לאחר סיום אירוע הבנקט. כאמא לילדים ושליחה במשרה מלאה היא לא יכולה להרשות לעצמה להישאר בניו יורק מעבר לימים הקצובים של הכינוס - בו השתתפה לראשונה בחייה. "המטרה שלי הייתה להגיע לרבי, למשלח, לאסוף כוחות לעבודת השליחות, לפגוש עוד שליחות, אחיות לדרך ולמטרה. והנה, הגעתי לרבי, הגעתי הביתה".

הביתה?

"הבית הפיזי שלי אמנם במקום השליחות, בתל אביב, אבל כאן, אצל הרבי, זה הבית האמיתי שלי, של כל השליחות שהיו איתי ושל כל יהודי ויהודיה בעצם. רק כשמגיעים לכאן אפשר להבין את זה".

הרב מנדי, השליחה מירי וילדיהם בפעילות חנוכה (צילום: באדיבות המצולמים)

ומה קורה באמת בבית בתל אביב?

"בעלי שיחיה נמצא עם הילדים. לא קל לו, אבל ברוך השם הוא לקח את זה על עצמו והוא מתמודד עם האתגר בגבורה. אני מאוד מודה לו על זה, זה לא מובן מאליו בכלל ובזכותו חוויתי כאן דברים מדהימים שמאוד יחזקו אותי בעבודת השליחות, כשאחזור לארץ".

שתפי אותנו.

"היו לי שני רגעים שריגשו אותי במיוחד. הראשון, כשנכנסתי לעזרת הנשים של 770. לא הייתי כאן חמש שנים וריגש אותי לחזור סוף סוף לרבי, למשלח. הרגע השני שנחרט בי היה ממש קודם, בסוף הבנקט, ב-"רול קול". זה אחד מהשיאים של הערב, כשמכריזים בקול את שמות המדינות אחת אחרי השנייה והשליחות מכל מקום נעמדות בתורן. פתאום קולטים את העוצמה, כמה השליחות מקיפה ורחבה. אנחנו בכל מקום! היה מדהים לראות עד כמה כולנו מגויסות למען המטרה האחת והיחידה, כפי שהגדיר לנו אותה הרבי, להכין את העולם לקבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש, להבאת הגאולה האמיתית והשלמה לה כולנו מצפים כל כך".

סיפרת שהקהילה שלכם מורכבת מדוברי צרפתית - אז את עומדת גם כשמכריזים על ישראל וגם על צרפת?

"כשהכריזו על ישראל כמובן שהרגשתי גאווה, אבל כשהכריזו על צרפת, קפצתי מאושר" היא נזכרת בחיוך.

6 יבשות, 33 שנה, 4,000 שלוחות

כינוס השלוחות החל את דרכו בשנת תשמ"ט (1989), שנה לאחר פטירת הרבנית. מטרתו היא לתת לאותן שלוחות הפזורות בכל רחבי העולם הזדמנות לפגוש את חברותיהן לשליחות, לשמוע, ללמוד, לשתף, להתחזק ולקבל כוחות לקראת השנה הבאה בשליחות. לרבות מהן הכינוס הוא הפעם היחידה בשנה בה הן פוגשות נשים נוספות שומרות תורה ומצוות.

באירוע הבנקט שנערך השנה במרכז הכנסים והתערוכות באדיסון, ניו ג'רזי, בחרו להתמקד בשלוחות הצעירות, ילדות השלוחים ותפקידם בשליחות בהווה ובעתיד. הגב' מרים מוסקוביץ, שליחת חב"ד לעיר חרקוב שבאוקראינה, שיתפה את חוויותיה מהשליחות על רקע (ולמרות) המלחמה באוקראינה.

(צילום: Itzik Roitman)

את הנאום המרכזי כובדה לשאת אשת התקשורת ועיתונאית חדשות 12 סיון רהב-מאיר שתיארה כיצד הרבי מליובאוויטש השפיע על חייה. "בקורונה ראינו עד כמה דברים יכולים להיות ויראלים ומדבקים" אמרה רהב-מאיר, "כעת אני מאמינה שחב"ד צריכה להיות התופעה הגלובלית הוויראלית הבאה".

סיון רהב מאיר בנאום המרכזי (צילום: Itzik Roitman)

הרב משה קוטלרסקי, יו"ר כינוס השלוחים העולמי של חב"ד, נשא אף הוא דברים ואמר: "הכינוס הוא לא רק התקהלות של השלוחות ואורחותיהן כאן, אלא כל אחת ואחת כאן מייצגת מדינה, עיר, קהילה - כך שזה מעמד "הקהל" של העולם כולו, וכולנו מאוחדים כאן תחת המסירות המשותפת שלנו לעבודת השליחות".

הרב משה קוטלרסקי (צילום: Itzik Roitman)
(צילום: Itzik Roitman)
(צילום: Itzik Roitman)
(צילום: Itzik Roitman)
(צילום: Itzik Roitman)
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית