כיכר השבת

נשות הכותל

"ועיר האלוקים מושפלת": רשמים כואבים מתפילת ראש חודש בכותל

תפילת ראש חודש אב בכותל המערבי לצידן של 'נשות הכותל' חוויה נצרבת, כי המקום הקדוש ביותר שחרב כאילו חרב בימינו ממש * ללי שרלין התפללה הבוקר לצידן של נשות הכותל וחזרה עם רשמים כואבים ותחושה צורבת של חורבן - צפו

23
ללי שרלין | כיכר השבת | א' באב | 13.07.18
נצח ישראל לא ישקר.. (צילום: ללי שרלין)

אני מגיעה לכותל סביבות השעה 5:00. כבר בכניסה מבחינה באבטחה מוגברת מהרגיל. נכנסת פנימה. הרחבה המלאה יחסית לשעה זו מפתיעה אותי. מסביבי אני מבחינה בסדרנים מסדרים כסאות בשורות. לשאלתי הם עונים 'זה בשביל נשות הכותל'.

מתקדמת לעבר הקיר הקדוש, מניין הנ"ץ מתחיל. מעזרת הגברים נשמע היטב קולו של הש"ץ. כשמגיע זמן שמו"ע משתרר שקט מוחלט. המוני נשים ובנות מתפללות במקום הקדוש ביותר לעם היהודי כפי המסורת הנהוגה מדורי דורות.

סביבות השעה 6:45 אני מבחינה במספר נשים עומדות ברחבה ומביטות סביב. אני מגלה שאחת מהן אוחזת בידה 'נרתיק טלית'. מבינה שהדרמה תכף מתחילה. עולה לרחבה העליונה ומגלה קבוצת נשים ממתינות. חלקן חובשות כיפה וחלקן עטופות בטליתות צבעוניות. האות ניתן והקבוצה מתחילה לצעוד לעבר רחבת הנשים. אני מתלווה אליהן. הן מתמקמות בקצה הרחבה. אני מזהה אחת מהן, גבוהה עם פרצוף מתריס, מניחה תפילין. עוד מעט אבין שהיא 'שליחת הציבור'.

מסביבי המון נשים ובנות סקרניות. הגבוהה מסתובבת לעבר קהל המתפללות: "נחכה עוד מעט שתגענה עוד". אני מבינה שהן מחכות למניין... לידי מנצלת אישה את זמן ההמתנה לסלפי עם כיפה וטלית. ברחבה העליונה מתקבצים המוני גברים כדי לצפות במחזה. בינתיים מגיעות נשים נוספות. הן אוחזות בידן חוברת צבעונית שעל כריכתה כתוב "נשות" ואני מבינה שזהו סידור התפילה המשודרג. הגבוהה מסתובבת שוב ומכריזה: "אנחנו עומדות להתחיל את תפילת ראש חודש".

הקבוצה פותחת בשירת "יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל". חלק מהנשים מדפדפות בקדחתנות בסידור. נראה שהן לא בדיוק מתמצאות באיזה עמוד לפתוח. מהרחבה העליונה נשמעות צעקות במקהלה. מנסים לגבור על קול שירת הנשים. הן לא מתרשמות. נראה שאפילו חיכו לזה. הן מפריחות חיוכים נרחבים לכל עבר. המצלמות מתחילות לתקתק.

לפתע מגיעות מספר נשים לבושות בדים עם כיתובי מחאה, חלקן מצוידות במשרוקית. הן מתמקמות בדיוק מולן ומתחילות לשרוק. אחת מהן מתחילה ליילל במין צווחה ארוכה, אני לא יכולה שלא לצחוק. מצד אחד קבוצת נשים (ספרתי, סביבות הארבעים) שרות במרץ ומצד שני כמה נשים מצווחות לעומתן. כשאני נזכרת במיקום ה'פסטיבל' עולות בי דמעות.

בינתיים ה"תפילה" מתקדמת והן עוברות ל"אשרי", 'שליחת הציבור' קוראת פסוק ואחריה כולן במקהלה. בפסוק "פותח את ידך" כולן מרימות את ידיהן מעלה, פותחות כף יד אחת לרווחה וביד השנייה מנפנפות ב'סידור' במרץ. כשהן מגיעות למילים "ואת כל הרשעים ישמיד" אני מחייכת באירוניה. לפתע אני מבחינה באחת מהן, חובשת כיפה וטלית, מצלמת במרץ. מישהי צועקת לעברה "גיברת את באמצע התפילה?!". אישה נוספת, גם היא עם כיפה, פונה למישהי לידי בחיוך מתגרה ומצביעה על זאת שצווחת מולן ללא הפסקה "אני רוצה לתת לה כדור, בטח כואב לה כבר הגרון". "תשאירי את הכדורים בשבילך" עונים לה. לידי נעמדת אישה נוספת מזועזעת כולה "מה זה צריך להיות" היא נסערת "חייבים למחות".

היא פונה לאחת מהן אבל נענית "Sorry, I speak only English". "הן בכלל לא מבינות כלום, סתם נשים שאמרו להן לבוא ותקעו להן סידור", היא חוזרת אלי עם מסקנה מעניינת. מישהי נוספת תופסת אחת מהן וצועקת: "איפה כתוב שאישה מניחה תפילין?". "איפה כתוב שלא?" היא נענית. אישה נוספת מאתגרת אותן בשאלה "למה דווקא כאן?" ונענית בתשובה הכואבת (והמחייבת!...) "אין חוק שאוסר עלינו להיות כאן". התפילה ממשיכה. הן מגיעות למילים "אלוהי אברהם יצחק יעקב שרה רבקה רחל ולאה". חלק מהנשים מצלמות תוך כדי מלמול ה"פסוקים".

לפתע הן מתחילות במחיאות כפיים. הגבוהה, שליחת הציבור, מסתובבת לעברן ומשלהבת אותן בתנועות עידוד נמרצות. מהרחבה העליונה נשמע קול ילד קורא בקול "שיר המעלות". הנשים עטויות בדי המחאה שורקות שוב. מסביבי המוני נשים צופות במחזה כשפניהן מזועזעות. נראה שה'מתפללות' נהנות מכל הבלאגן סביבן. אני מבחינה באחת מהן אוחזת בידה ספר תורה צבעוני קטנטן. מבינה שעוד מעט הן מתכוונות לקרוא בו. הדרמה נמשכת אבל אני חייבת לזוז. מתקדמת לכיוון היציאה כשכולי הרהורים על "עיר האלוקים המושפלת". כמה זמן עוד יימשך כך המצב??

ימים יגידו.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
למה שנתערב להן ? כל 1 תעבוד את ה' כהבנתה.
ופשוט15.07.18
16
יש דברים יותר גרועים מאשר כמה נשים שאוהבות אקשן ובלאגן ולהיות כמו גברים. אנחנו החרדים אלופי הזעזוע מכולם חוץ מעצמינו. אין ממה להזדעזע? חוץ מזה שאין לזה קשר לגלות ולעיר האלקים מושפלת. היא לא מושפלת והיא יפה ומלאה יהודים שחיים בה. אז יש מלחמות היהודים. זה חדש?
זעזוע מיותר16.07.18
15
הרב א.ריה דרעי. בידך!@!#!#!@!#!
פורייס13.07.18

הצגת כל התגובות

14
דברים לב,כט
יצחק17.07.18
13
חודש אחד ואפילו כמה חודשים לא נגיע בראש החודש לכותל כדי שלא יהיה לנו חלק בביזוי המקום ובמקום להגיע לכותל נתפלל בבתי כנסיות ונארגן תפילות מאורגנות הנשים הללו ימצאו עצמם לבד וכך זה יסתיים כשלא יהיה להם סיקור למעשיהם
צדקנית13.07.18
12
מזעזעעעעעעע איך אפשר לחשוב עוד לבנות להם רחבה בכותל נשים הזויות ושונאי ישראל ולכותבת תארת את המצב בצורה מדהימה ומשמעותית
אני13.07.18
11
שהנשים האלה לא יעופו מעבר לגובה שלהן קודם כל שתקיימנה את המצוות שנשים צריכות לקיים ואחר כך יעברו למצוות של גברים לא בטוח בכלל שהן אפילו שומרות שבת.... סתם פרובוקטיביות סטומות.
טל13.08.18
10
מצער לקרוא את רשמיה של ללי. הרשימה משקפת תפיסת עולם של חורבן בשעה שעיר האלוקים אינה חרבה ואינה מושפלת. בחסדי ה' היא עיר בירה של מעצמה צבאית, כלכלית, חברתית ותרבותית, ומי שלא מודה בזה סגי נהור במקרה הטוב וכופר בטוב במקרה הרע. בונה ירושלים ה', נדחי ישראל יכנס. וזה מה שקורה בירושלים, גם אם משום מה האמת
רות13.07.18
9
ימח שמם וזכרם
מזועזעת13.04.21
8
האלו מתכנסות לתיפלה שלהן,ולא יהיה להם מקום ל''התפלל''-ללכת לגברים הן לא תעזנה,וגם אם כן הן תחטופנה הן מבחינה פיזית והן חוקית וכו' ואז הן אולי תתנה לנו שקט כמה חודשים,בעז''ה. אני גבר אז אני לא יכול לעשות את זה.אך אבקש מכן לעשות את כל ראש חודש,יהיה לכם שכר עצום.
ד13.07.18
7
לדעתי הדרך זה לא להגיע לכותל אלא להפך להותיר את הכותל ריק כולו! נראה עוד כמה זמן ימשיכו 'נשות הכותל' להגיע...
א29.04.19
6
אסור להשאיר את הכותל ריק בנוסח התיפלה שלהן הן עומדות מול שריד בית מקדשנו ומורדות נגד בית המקדש כל מי שיכולה שתבוא לעמוד באותו זמן ולהתפלל בעד בית המקדש מול חילול השם יש לעשות קידוש השם וכמובן להתפלל שתחזורנה בתשובה
מוכרחים להאבק24.10.19
5
כשיש עוד 1000+נשים ובנות שבאו מכל הארץ בשעה המוקדמת הזו כדי לעשו את הדבר שהכי מועיל לזה-פשוט להתפלל באמת בלי להתיחס אליהן? והחודש הזה זה היה קידוש ה' אמיתי,שהכותל היה מלא אנשים כמו בחול המועד שפשוט-באו להתפלל ודרך אגב להראות לרפורמים איך נראית תפילה אמיתית.
יהודית פרקש15.07.18
4
אבל למה לתת צומי לנשים
חיים13.07.18
3
פעמיים,אחת-על החורבן.ושתים-על החורבן האנושי בדור,על חילול התפילין על ידי נשות פרובוקציה,גויות מגעילות.
יאיר13.07.18
2
לפזר עכשיו את הממשלה גפני דרעי ובנט אתם הנציגים של הדתיים בארץ איך אתם רואים את הביזיון בכותל ואתם לא מפזרים עכשיו את הממשלה בגלל שראש הממשלה נתן יד לרפורמיות הגויות שמחללות בכותל את השבת ועושות ביזיון .ואתם חושבים רק על הכסא שלכם בכנסת.בושה וחרפה אתם הנציגים שלא מוחים ולא עושים דבר עים המגיפה של נש
אסתר14.07.18
1
זה באמת מזעזע!! אך אני חושבת שחבל להתעלם מכל מאות הבנות שהגיעו מוקדם והתפללו בדבקות והוסיפו קדושה ומחאו על ביזוי הקודש ומנעו מהרפורמיות להתקדם למרכז הרחבה!!!!! כבר היו פעמים שלא היה תפילה ומחאה כמעט, ולא רק שזה לא עזר אלא להיפך! בבית משפט הם הראו שזה לא מפריע לאף אחד ולכן מגיע להם כותל, זכויות, רבנו
מתפללת15.07.18
אולי גם יעניין אותך
אקטואליה

מאחורי כל חייל מילואים חרדי עומדת 'אשת חיל'; אבל איך היא מתמודדת?

יהודה גל | 04.01.24

אשת חיל

רחל מאופקים חושפת את המתכון לעוגיות שהגישה למחבלים

טובה אור | 27.12.23

הנרטיב המגדרי

המחדל הגדול: האם זלזלו בתצפיתניות רק כי הן נשים?

טובה אור | 20.11.23

הנשים מאחורי הצבא

ראיון מרתק: כיצד מתמודדות נשים חרדיות עם בעל במילואים?

טובה אור | 12.11.23

מלחמה במבט אימהי

מהו הרגע בו את מייחלת שהאזעקה לא תפתיע אותך?

טובה אור | 01.11.23
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

הזווית הנשית של המלחמה

מהווה לעבר: מניין נשים שואבות חוסן בימי מלחמה? 

טובה אור | 11.10.23

חרדים עובדים • פרק תשיעי

יו"ר ועדת בתי הדין הרבניים שפועלת לגשר בין עולמות: "מי שאמר לי לא, הוכחתי לו איך כן"

ארי טננבוים | 21.09.23

"סדרו אותי"

 טיפים יעילים לארגון הכביסות החל מהמיון הראשוני ועד לארגון הסופי בארון 

טובה אור | 30.07.23

"על אלה אני בוכייה"

"אימהות שנחשבו בעיני כאימהות רחמניות ומסורות בשלו את ילדיהן לארוחה". 

טובה אור | 26.07.23
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

הציפית לישועה?

אמא, מה מסמל בעינייך תשעת הימים?

טובה אור | 19.07.23

בעיה נפוצה - ויש פתרון!

האישה זעמה על בעלה: תהיה חרדי אחרת נתגרש; כך זה נפתר

מרדכי רוט | 23.02.23

אחרי 33 שנה

לראשונה אי פעם: גם השליחות הצטלמו בחזית 770

חיה כהן | 16.02.23

מי תקבל את תכשיטיה של המלכה אליזבת?

תהילה אלטמן | 28.09.22
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מאלף ומעצים

לנשים יש כוח מיוחד ואדיר ביום ל"ג בעומר

ארי טננבוים | 18.05.22

מעוררות השראה

הטרנד החם של מתכנתות חרדיות בהייטק

כיכר השבת | 23.02.22

לפעמים הדגל לא אדום והאלימות אינה ברורה

פייני סוקניק | 25.11.21

מה נשים מנענעות?

יש לך ילד אבוד? 21 מתנות חג לאם האמיצה

ורד שאלתיאל | 20.09.21
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

הדוכסים לשעבר

בת נולדה לנסיך הארי ומייגן; כך הם קראו לה

יוסי נכטיגל | 06.06.21

אירוע חגיגי לנשות הארגון למען אלמנות אנ"ש

כיכר השבת | 27.05.21

מדליקי המשואות השנה: הורים ששרדו את הקורונה

אתי קצבורג | 22.02.21