כיכר השבת

הורים, תהיו ערניים!!

"אני מתבייש, קרה לי משהו נורא במקווה" | סיפורו המחריד של הבחור החסידי

לא ההורים ולא אנשי הצוות בישיבה בה הוא למד ידעו מה קרה לבחור המופלא והשקדן - אשר בשיעור א' התנהג למופת והיה לסמל ודוגמא - ופתאום מגיע שיעור ב' ומשהו קרה לבחור | סיפור חשוב על פגיעות מהמטפל מרדכי רוט (הורים)

75
מרדכי רוט | כיכר השבת | י"א בשבט | 02.02.23
מקווה; אילוסטרציה
מקווה; אילוסטרציה (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

היה זה לא מזמן - הגיע אליי לטיפול בחור חסידי צעיר כבן 14 אשר למד אז בתחילת שיעור ב' בישיבה קטנה. לא הוריו ולא אנשי הצוות בישיבה בה הוא למד ידעו מה קרה לבחור המופלא והשקדן - אשר בשיעור א' התנהג למופת והיה לסמל ודוגמא - ופתאום מגיע שיעור ב' ומשהו קרה לבחור.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

הבחור הפסיק ללמוד, התחיל לאחר לסדרי הישיבה ובעיקר הוא החל להסתגר בתוך עצמו - הוא פחות ופחות דיבר עם חברים ועם בני משפחתו. האימא של הבחור סיפרה לי בטלפון: "ניסיתי בכל דרך שהיא לדבר עם בני, אבל פשוט בני לא מדבר מילה. הוא אומר שהכול בסדר איתו והוא לא מבין מה אנחנו רוצים ממנו".

הבחור הגיע אליי, אך הוא לא היה מוכן לדבר מילה. ביקשתי מהשם בליבי שיעזור לי לעזור לאותו בחור. הבחור ישב מולי, אני מסתכל לתוך עיניו מנסה להיכנס לליבו ואומר לו: "אני מבטיח לך שמה שתספר לי, אני לא אשפוט אותך, לא אדון אותך, אני רק אנסה להבין אותך".

הוא הסתכל לתוך עיניי ואמר לי חרש: "אני מתבייש לספר לך את זה". ואז פתאום, הבחור החל לבכות בכי שטלטל את נשמתי. הוא בכה ללא הפוגה כעשרים דקות. לאחר שהוא נרגע מהבכי, שאלתי אותו: "אולי אתה מעדיף לכתוב לי בדף מה שמציק לך?".

הבאתי לו דף ועליו הוא כתב, במשפט מטלטל קצר, כך: "קרה לי משהו נורא כשהלכתי לטבול בבוקר, אדם אחד...".

ואז הוא שוב החל לבכות, "לא ידעתי כלום מהחיים שלי עד שהגיע אותו אדם והרס לי את כל התמימות שלי".

כמה שריחמתי על הבחור הזה, אי אפשר לתאר איזה רחמים. יושב מולי בחור צדיק שלא ידע כלום מהחיים שלו ואז מגיע אדם חולה והורס לו את חייו בחמש דקות.

אני נפגש עם מגוון רחב של אנשים. אתם לא יכולים לתאר כמה נפשות של ילדים ובחורים היינו יכולים להציל, אם הייתה מודעות בסיסית לאותם ילדים ובחורים על הנושאים הללו.

לפעמים מרוב שמפחדים ולא מדברים על דברים שצריך לדבר ולפתור, יכולות לקרות בעיות קשות.

הייתי לפני מספר חודשים עם אשתי ביישוב מצפה רמון. בבוקר חיפשתי מקווה לטבול בו לפני התפילה, הפנו אותי לישיבת ההסדר, נסעתי לשם ואני רואה בתוך המקווה חדרים נפרדים וסגורים לרחצה. אמרתי לעצמי למה אין את הדבר הזה אצלנו, זה יכול היה לחסוך הרבה בעיות.

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

מחקרים קובעים שאם לילד יש "שומר פוטנציאלי", כלומר מבוגר שמדבר איתו מראש על מוגנות ושאליו הוא יכול לפנות בכל מצב, הסיכוי שהוא ייפגע קטן דרמטית. ילד כזה משדר שלא כדאי להתעסק איתו, כי יש לו למי לספר.

חשוב מאוד לשדר לילד את המסר הזה: "ילדי יקירי, מה שרק יהיה איתך, תמיד תרגיש חופשי לפנות אליי. אני מבטיח לך בלי"נ, שאף פעם לא אאשים אותך. תמיד אבין אותך, ותמיד אעניק לך את כל התמיכה שבעולם".

תחושת ביטחון שכזו חשובה במיוחד במקרה שהתוקף משכנע את הילד לשמור על סודם "המשותף",

כשהילד יידע שהוא יכול לספר כל דבר ללא חשש לאבא ואימא – לא יהיה כל בסיס לסוד הזה.

מוגנות היא לא תיאוריה, אלא דבר שצריך לתרגל. הרי גם חצייה במעבר חצייה היא דבר שמתאמנים עליו עם הילד. לכן צריך לדמות עם הילד סיטואציות. לא בלחץ ולא בהיסטריה, אלא בקלילות: מה קורה אם מישהו ניגש אליי באוטובוס? אם מישהו מתקרב אליי יותר מדיי?

אם חלילה הילד מספר על פגיעה, התגובה הרצויה היא: "טוב שסיפרת, כל הכבוד, אני מאמין לך ואנחנו נטפל בזה, נעבור את זה ביחד". זה לא הזמן לחקור או לשפוט, וגם המבוגר צריך להתייעץ עם גורמי מקצוע כדי להחליט איך להמשיך. מחקרים מראים שאם התגובה היא נכונה ואם מצליחים "להיות שם" בשביל הנפגע, הריפוי מתחיל כבר באותם הרגעים.

כל הנושא הזה הוא נושא רגיש ועדין, אבל אני אומר את זה רק כדי להציל. הורה שרוצה להציל את ילדיו חייב ואף מצווה לתת הדרכה לילדו / לבנו הבחור על הנושאים הללו. יש היום הצגות, למשל: "ציפור קטנה לחשה לי", וגם ספרים כשרים למהדרין בנושא, למשל: "מה שבטוח בטוח". השם ישמור אחרי שקורה מה שקורה זה מאוד לא פשוט לטפל בהשלכות.

לכן חובה עלינו בתור הורים לתת מודעות לנושא ולהיות זהירים בכל מה שקורה עם הילדים שלנו.

אל תצפו שהממסד החינוכי ירים את הכפפה, כי לצערי מהיכרות עם המצב בשטח זה לא כ"כ הולך לקרות, אנחנו ההורים צריכים לעשות זאת בעצמנו - כי בנפשנו הדבר!

שבת שלום לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות: machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
75 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
אולי חדרים נפרדים לרחיצה יותר גרועים כי כשזה גלוי, כולם רואים אם נעשית עבירה אבל כשזה סגור א"א לדעת
שירה02.02.23
מסכימה איתך. אבל צריך לעשות משהו בנידון בצורה חכמה ויעילה!
יעל02.02.23
למה לא לעשות משהו שלא יכול להגיע אדם נוסף לא חסר רעיונות
תכלס03.02.23
מה זה שונה משירותים שכל אחד נכנס לבד גם אצלנו ביישוב יש מקווה עם חדרים נפרדים ווילונות במקלחות הגיע הזמן לעצור את ההפקרות במקוואות זה פשוט איום אני אישית בשיעור א ישיבה קטנה הגעתי למקווה של סקווער בירושלים וקיבלתי הלם של חיי מהחופשיות שכולם מסתובבים שם בלי כלום
פפוס בן יהודה 03.02.23
איפה הצניעות????
בת יעקב04.02.23
נשמה טהורה ה תשמור על עצמך
ירושלמי04.02.23
נוו, ומה קורה במקלחות של ישיבת חברון?????
...05.02.23
32
בדור הבעייתי שלנו .אין מקומם של ילדים ושל בחורים במקוואות.סוף פסוק. במקום לחכות שיקרה משהו ואז להתחיל לייעץ עצות איך לדובב את הילד שיספר את הסוד הנורא. תקדימו תרופה למכה. כהורים.אל תשלחו ואל תעודדו את הילד /נער להגיע למקום שכזה "לספוג קדושה ואורות".
עצת חכם שעדיף מנביא02.02.23
מקווה - רק לנשואים או בחורים מבוגרים מאוד בימי ו' בלבד. החסידים חושבים את עצמם לחכמים, שיאכלו את מה שבשילו - ובתאבון
על סמך נסיון של עשרות שנים02.02.23
תבדוק איך נראים בתי המרחץ בחברון ותבין שזה אידאולוגיה גם של חלק מהליטאים.
פלוני02.02.23
זה חריג ויוצא דופן מאוד, אין עוד שום ישיבה או רב ליטאי שדוגל בשיטה זאת
יחע02.02.23
זה נכון אני למשל בחיים לא הלכתי למקווה
שש02.02.23
צודקת , לילדים אין מה לחפש שם !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ב הם משתוללים עם המים ומפריעים לאנשים ליטבול בשקט!
ירושלים03.02.23
אבי שיהיה בריא שאל גדול בישראל אם זה בסדר לקחת אותי למקווה (כשהייתי נער) והוא ענה לו שאין מה להיות במקווה לפני החתונה...
כואב את המצב04.02.23
31
צריך להפסיק עם המנהג הזה שנערים הולכים לטבול. הרי המקווה זה בשביל טהרה ואם קורה כאלה מקרים (וקורים לאלפים, בלי סוף) זה נכנס בטהרה ויצא בטומאה...
ישראל02.02.23
מדובר בחסיד שמה מקווה זה כמו תפילין לא מובנת התגובה שלך
טוב02.02.23

הצגת כל התגובות

30
מקוה לדאבוננו הוא לא מקום לבחורים וילדים רק מבוגרים! שלחתם את ילדכם למקוה? חבל!
לא לשלוח למקוה02.02.23
29
לא הבנתי מה קרה לבחור.....
מישי02.02.23
טמבל מפגר עושה את עצמו טיפש כדי לקבל את זה ביותר מפורט ויותר מגעיל אתה איש דוחה
שני02.02.23
או שהיא בחורת סמינר תמימה שלא מבינה בנושא... לא חייבים לרוץ לקלל, ואם לדעתך היא שאלה רק בשביל לקבל תיאור מגעיל, אז הבעיה נמצאת אצלך...
עכביש02.02.23
תרגע! מה אתה מתנפל עליה? בטח מדובר בילדה או נערה צעירה שלא מבינה כלום בחייה כמו הבחור שבכתבה! מה זה צריך להיות? ומישי תקשיבי, את לא צריכה לדעת מה קרה שם רק להבין שזה משהו לא בסדר ונעים שבעז"ה תביני שתגדלי קצת בסדר? אם ממש בוער לך את יכולה לשאול את אמא טוב?
אפרת גילבוע02.02.23
יש אנשים שלא מבינים. למה ככה מגיבים??? כל הכבוד לאתר שיודע לסנן את התיאורים שמיותרים לעלות אותם על הכתב. יש אנשים שיסבירו בדרך מתאימה לאותם התמימים...
כואב את המצב04.02.23
28
הדבר הכי פשוט, לאסור כניסה למקווה לבני פחות מגיל 18, כמו להבדיל אא''ה מועדוני פריצות שאין כניסה מתחת לגיל בגרות!!! אני מבין שיש ענין של קדושה וטהרה, אבל אין הצר שוה בנזק המלך, המון נשמות נשרפו במקום הטהרה... הורים, אל תתנו לילדים ללכת למקוה!!!
מוישה02.02.23
צודק, צריך להעביר חוק שכל מקום שכולל עירום אין כניסה לבני פחות מ18
איכפת לי02.02.23
27
חד משמעי ולהמשיך עם זה למקלחות סגורות הרמטית עם פרטיות בישיבות סוף סוף כתבה שמתעסקת בדברים חשובים ולא בבלבולי מוח
עמיחי לוי יור' מכון זוגיות 02.02.23
26
הגיע הזמן לסגור את כל המקוואות לגברים מי שכל כך חשוב לו הנושא שיטבול בים עוד כמהפגיעות צריך שיהיו בשביל שיבינו את זה בד בבד ללמד את הילדים על מוגנות בגיל גמילה של הטיטול .כן זה לא בדיחה זה אמיתי . חבל על כל נשמה של כל ילד שנפגע!!
אליה חקשור02.02.23
קצת הגזמת אבל הלוואי שמקווה יהיה רק לנשואים או בוגרים מעל גיל 18
אולי חוק יעשה סדר02.02.23
25
כל הספרים הקדושים מדברים בגודל מעלות וקדושת מקוה. כל בחור מגיל 13 וגם ילדים מגיל 9 בערב שבת חייבים ללכת למקוה. אני מאמין שהסיפור הזה מצוץ מהאצבע ע"י מתנגד לתת שם רע על הליכה למקוה ולמנוע מבחורי וילדי ישראל להיות קדושים. אנא, תפסיקו לדווח על סיפורים כאלו.
יעקב יוסף02.02.23
אתה שותף לפשע! משתיק את קול הנפגעים!
אחד02.02.23
בטח אתה אחד מהפוגעים
חיים02.02.23
אז לידיעתך מיקווה גברים במקום הראשון לפגיעות במגזר מי שחייב ללכת- שילך עם שומר.
___03.02.23
אל תשתיק את הסיפורים הללו... הם חייבים להאמר... זכותך לחשוב מה שאתה חושב... אבל אני מאחל לך שלא תתקל חלילה במקרה שכזה ולא משפחתך ... זה עניין של רצח... רצח הנפש...
כואב את המצב04.02.23
איך החלטת שהסיפור לא נכון לפי ההגיון זה כנראה קרה מתישהו
חחחח06.02.23
24
כמו שכתוב במוסדות החינוכיים לא ירימו את הכפפה הדרך היחידה לעזור זה על ידי יצירת שיח פעם פחדו לדבר בשביל לא לחשוף את הילדים במידה שאין צורך היום זה ידוע לכולם שכולם נחשפים וחבל שבמקומות לא טובים
יוסי02.02.23
23
אתם מקשקשים פה. ברובן של המקואות יש מצלמות, לידיעתכם, בבריכות לא חסרות בעיות. לגבי מוסדות החינוך, כמחנך, אני אומר לכם שכבר מזמן הרימו את הכפפה, ישנם בהמון תלמודי תורה, ממונים על מוגנות, ישנם שיעורי מוגנות לילדים וכו' וכו'. אלא מאי, היצר הרע עובד שעות נוספות, ואכן יש מקום לשיפור.
חרדי גאה02.02.23
איך יש מצלמה במקווה? זה כמו להכניס מצלמה לשירותים, נראלי אסור לפי חוק לשים שם מצלמות
שירי02.02.23
בכמה מקוואות גברים בחו"ל שקרו שם בעיות, יש מצלמות. שבעיני זה גועל נפש וסרטי... לכל דבר ועניין. במקום שישימו משגיחים יראש"ים כמו בכמה מקומות בארץ הקודש.
יודע02.02.23
המשגיחים בעצמם יכולים להיות מועדים.. איך אתה יכול לדעת מי כזה ומי לא כזה?
בטל ומבוטל..02.02.23
”במקום שישימו משגיחים יראש"ים“ אף בן אדם שפוי לא יילך להיות משגיח במקווה
דוד 04.02.23
סבבה אז יש מצלמות נו . .. הפוגע כבר פגע הילד נרצח בנפש הפוגע הרג אותו מפנים לצאץ ממצב כזה זה נורא (מנסיון) ונגיד שיענישו את מי שפגע אבל מה זה כבר יעזור המצלמות לא יחזירו את הזמן אחורה...
ממממ26.03.23
22
למה אתם נתקעים על הקטע של המיקווה? המיקווה פה זה לא מקור הבעיה!! הוא בא להסביר לנו שצריך להעלות את ההמודעות של הילדים לפגיעות מיניות ושתמיד ידעו שיש להם למי לגשת ולספר לו ואי חושבת שזה כל כך חשוב בציבור שלנו שמשתיקים הכול (כמו בסיפור על חיים ולדר)
מריים02.02.23
21
את האמת שמאוד קשה להגיב על הנושא משום שכל הנושא הזה מאוד טעון לאיזה כיוון שתבחר לפתוח אותו, והאמת נמצאת תמיד באמצע, מה שכן מומלץ בכל אופן זה להתקין מצלמות גלויות ואיכותיות בכל חור ובכל פינה, זה מרחיק את העבריינים.
יוסי02.02.23
נראה לי זה לא חוקי להתקין מצלמות במקומות כאלה
משה02.02.23
20
לכל ילד זה יכול לקרוא גם בבריכה גם בים גם במלקחת בפנימיה וגם בבית הספר בשירותים בבית של חבר ועוד חייבים לעורר על כך
לכל ילד זה יכול לקרוא 02.02.23
19
אני אומרת את זה אחרי שהלכתי ברחוב שומם בערב ואחרי הלכה עוד בחורה ואחרינו בחור ששאל איך מגיעים ל ותראי לי ותבואי איתי ודי למבין. אז הבחורה שהלכה אחרי לא " הבינה" מה הבעיה שהיא בת והוא והוא שואל אותה בנס "הצלתי" אותה פתרון שיהיה מודעות!
יערה שיכנס למודעות!!!!02.02.23
18
בעיני ראיתי. זה קרה כשהייתי בשיעור א ישיבה קטנה. בא אדם ורגע לפני שיצא מהמקווה נגע בבחור .. ויצא במהירות.
שייע02.02.23
17
זה נכון שמקווה הוא מקום מסוכן יותר ולכן צריך יתר זהירות אבל ברור שזה לא האישיו , מה שהרב רוט מנסה לחדד כאן זה את העלאת המודעות בילדים ובהורים, שזה קריטי בכל מקום ובכל גיל
שלום02.02.23
16
יש פה יותר מידי תגובות לנושא הזה!
בניברקי02.02.23
אפשר לחשוב אתה תגובה מספר 3..:)הרבה מדי. אם היית כותב כשהיה מעל 10 תגובות ניחא, אבל כשיש רק שתי תגובות זה מגוכח
someone:)02.02.23
1 אני תגובה 13 2 אני באמת לא חושב שצריך לשלוח ילדים מתחת גיל 18 למקווה
בניברקי04.02.23
15
מה הילד המשיך לכתוב על הדף אני במתח
מה עם הסוף, 02.02.23
14
וואו יפה מאוד כול הכבוד לך אתה אדם ניפלא יישר כוך לך צדיק הדור
יוסף יצחק 02.02.23
13
כל הכבוד על האומץ להיות הראשונים בציבוריות החרדית שמרימים את הכפפה ולא מטאטים מתחת לשטיח את התופעות הרעות האלו. מוטב שיקום נציג וישים את הפיל על השולחן . הבעיה הזאת קיימת נוגסת ופוגעת ומרסקת את נפשות בחורי ובחורות ישראל במיוחד בתוככי המגזר החרדי.
אברהם ישראל, בת ים02.02.23
12
מרדכי רוט אתה אציל ונפלא יישר כח ועונש מוות לכל החולים למינהם.
מירא דכיא02.02.23
11
למה ילד צריך ללכת למקווה?
דני02.02.23
10
בכלל צריך לעשות מקוואות נפרדים אם בחורים עד גיל 16 רוצים גם אז שפשוט יעשו להם מקווה נפרד ולא יגיעו מבוגרים ויפגעו בהם
לירז03.02.23
9
בי פעם אחד מבוגר ניסה לתקוף וחבטתי בו וברח אבל יתכן שעשה למישהו אחר מסכן
משה בנימין שולזנגר 03.02.23
8
אם מישהו הולך למקווה, לדעתי הוא צריך להגיע עם שומר, למה שרק יהיה לו מבוגר לספר לו את הסודות, צריך שומר ממש, לדוגמא בנות- לא הולכות אפילו לשירותים בלי שימרו להן.
1+103.02.23
7
אני עברתי משהו שהייתי קטנה על ידי בן דוד ובחיים לא סיפרתי על זה לאף אדם
שירה02.02.23
ממליצה לך לפתוח את הנושא עם מישהו שאת סומכת עליו זה יכול להפריע לך בהמשך שולחת חיבוק מרחוק ואכן פגיעות יכולות להתרחש במשפחה
מירי03.02.23
מאודכדאי לספר למישהו שסומכים עליו והוא מבין בנושא...
ינון04.02.23
אם את מרגישה שזה משפיע עליך ושיעשה לך טוב לספר על זה ממליץ לך כן לספר למישהי/ו שאת סומכת עליה/ו
דוד04.02.23
ואוו שירה אולי כדאי שתדברי עם מישהו על זה...
חן04.02.23
זה חבל את הורסת לעצמך את החיים ךכי תספרי למישהו אפילו עזרה מקצועית היום זה לא בושה כמעט כולם היום עושים את זה, דבר כזה ישפיע לך על המשך החיים
תהילה05.02.23
אם זה לא משפיע בשום דרך ובשום צורה על חייך אין טעם סתם לספר אלא אם כן יש תועלת כל שהיא אך אם זה גרם לתופעות שליליות כמו חרדה חוסר אימון אשמה וכדו' כדאי למצוא את האישה הנכונה שיש לה הרבה מידע וניסיון בתחום ויש לה במה להעשיר ולהעניק ולהיטיב את המבט על התחום
שניאור05.02.23
לכן מאד חשוב שלאף ילדה לא יהיה דוד. מוות לדודים!
איש יהודי05.02.23
חחח אתה גדול "מוות לדודים "
חחחחח08.02.23
מציע לך לשתף אשת מקצוע, לטפל בעצמך אם צריך, שזה לא יפריע לך בחיי הנישואין שלך. ותעשי את זה הכי מהר
חיים04.02.23
6
כתבה מנופחת .ללא הסבר תוכן המקרה
ישראל03.02.23
5
עזבו את המקווה הוא מדבר איתכם על פגיעות ומוגנות אשריך כתבת יפה לגדל בעז"ה ילדים שמחים וחזקים ולהבטיח להם שיספרו כל דבר ושנרביץ למי שייגע בהם
ישראל03.02.23
נכון מאד ירדנו פה לפסים שלא היינו צריכים לרדת עליהם הוא לא ניסה להעביר פה שהמקווה זה הבעיה כי דבר כזה יכל לקרות בכל מקום מה שהוא מנסה להעביר פה זה את המוגנות שצריך להעביר לילדים שתמיד אנחנו ניהיה פה לצידם לא משנה מה ולהסביר להם את הבעיה שלא נצטרך להגיע לשם בעז"ה
תהילה05.02.23
4
ילד או נער שהולך למקווה הרי הוא כטובל ושרץ בידו
פפוס בן יהודה 03.02.23
3
מורדכי רוט היקר שמע לעצתי עזוב את נושא החינוך ורוץ לעסוק בשיווק ופרסום מקצוע בו אתה הרבה יותר מקצועי והרבה יותר טבעי לך מאשר תדמיות ושבלונות של איש דת וחינוך.....
שניאור05.02.23
2
שתבוא הגאולה כבר
אנונימית14.02.23
1
אני חושב שצריך לעשות מקווה שהולכים לבד רק מגיל 15 16 שאז כבר יותר נראים כמו בוגרים לפני רק אם אבא
טלמ6ני21.04.24
אולי גם יעניין אותך
חינוך

מחקר הקופים שלא מותיר מקום לספק: לטפו את הילדים כדי שיצליחו בחיים

ארי טננבוים | 22.02.24

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24

להקשיב היום, בשביל מחר

אבינועם עבר מסע עינויים בחיידר - אך אמא שלו לא שמה לב לנורות האזהרה | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.01.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

מדריך להורים

כיצד הרמזור יעזור לנו בוויסות התנהגות של ילדי ADHD?

טובה אור | 20.12.23

מדריך להורים

דמי חנוכה: כך תלמדו את הילדים לנהל את כספם בתבונה

טובה אור | 11.12.23

"חנוך לנער על פי דרכו"

חנוכה וחינוך: כיצד נמצא את האור הקטן בכל ילד?

טובה אור | 10.12.23

כך תצמצמו פערים

איך עוזרים לילד להתארגן בזמן ולדחות סיפוקים? כל הטיפים השווים!

חיים דיין | 30.11.23
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

 אסטרטגיות להצלחה

ארגז כלים להורים להתמודדות עם ילד מאתגר

טובה אור | 22.11.23

התמודדות עם מרד ילדים

"אם לא תלך, תפסיד": כיצד ננהל מערכת חיזוקים נבונה?

טובה אור | 16.11.23

חינוך ילדים

הגבול הדק: האם אני הורה מטפל או מפנק?

טובה אור | 06.11.23

הטיפים הקריטיים בשבילכם

מה ניתן ללמוד מחג הסוכות כדי לשפר את הקשר והסמכות עם הילדים?

חיים דיין | 28.09.23
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

שני צדדים למטבע

חשבתם מהו החופש הגדול לילד לקוי למידה?

טובה אור | 06.08.23

ראיון מטלטל

איך נראה החופש אצל ילד עם צרכים מיוחדים וכיצד מתמודדים ההורים?

טובה אור | 03.08.23

חופש= 'גאנק- פוד'

8 טיפים לעידוד תזונה בריאה בחופש הגדול

טובה אור | 30.07.23

ערב בין הזמנים

יש דרך להיפגש עם כל המשפחה המורחבת בחופש ולרצות את כולם?

טובה אור | 24.07.23
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

כלכלה נבונה

נאנקים תחת הוצאות החופש?-קראו את הטיפים הבאים!

טובה אור | 23.07.23

אל תדונו

"הפרא שלה דאג לרענן אותה ...". כולן צחקו מהבדיחה וגם אני צחקתי. אבל בלב בכיתי.

טובה אור | 20.07.23

הפעם זה לא קשב

למה הילד סהרורי כרעם ביום בהיר? // האמא משתפת

טובה אור | 18.07.23