כיכר השבת

אוריין רייס מגלה הכל - על ההתחלה

הכל התחיל משעשוע של הקדוש-ברוך-הוא, מספר מדרש אותיות הבריאה של רבי עקיבא. ומתוך יסוד זה קם העולם ונגלתה אהבה, שהייתה נסתרת אלפיים שנה | הכל התחיל מצלצול טלפון במוצאי שבת האחרון. ולמרות שזה שקע בי לאט, גיליתי סוד, שמחכה לי מעבר לפינה ואיתו בא הבכי הראשון | הכל התחיל מקימה שלי. פקחתי עיניים ואמרתי תודה. נטלתי ידיים, וירדתי לרחוב. לראות משלו, בתקופה היפיפייה הזו, בה כולם מתכוננים ל"לקראת", שמביא איתו ריחות של תחייה, ובשורה של התחלה. כי מחינוך ועד גדול, כולנו רוצים התחדשות |

68
אוריין רייס | כיכר השבת | כ"ח באב | 16.08.12
אוריין רייס מגלה הכל - על ההתחלה
(צילום: אייב עזרא - פריז)

בס"ד.

כל הרהור תשובה מטור זה, מוקדשים לעילוי נשמתו של הנגיד זאב וולפסון ז"ל, שתרם מהונו כל חייו, להאדרת תורה, בעם ישראל.

הכל התחיל משעשוע של הקדוש-ברוך-הוא. מספר המדרש, שבטרם היו 22 אותיות הקודש לבריאה, היו הן נסתרות כאלפיים שנה והנעימו זמנו של השם. ומתוך יסוד זה, קם העולם. כשחושבים על זה, זה פשוט שכל התחלה תתעורר כהנאה פרטית, ותהפוך גלויה לכלל. כמו כל חומר בעולמנו שמקודש, מייחל להשלים תיקונו ומשנה צורה. פחם ללהבה. זרע לפרי. מים לחיים. לתורה. תמיד במעגל של הולדה. ובשמחה.

כשבאו האותיות לפניו יתברך, בבקשה להבחר לאות שתפתח את הבריאה, נכנסו כולן, אחת-אחת, להציע את מרכולתן, דווקא בסדר הפוך - מהסוף (עד למה שיתברר אחר כך כ) להתחלה. אוצרות התורה חולקו בחשיבותן, אך "בראשית" עדיין היתה לתעלומה. כשב' התהדרה שממנה תצא הברכה, נותרה הא' הענווה אחרונה, בחוץ. דרש מלך מלכי המלכים, מדוע אינה כעדר? ענתה, שכן המשימה הושלמה, נמצא יורש לכתר הנכסף ומה לה להוסיף ממילא. עד כאן נאמר דבר. ואיך אומרים? מתוק מדבש.

כִּי מִצִּיּון תֵּצֵא - אהבה. כל פרק בחיים מבשר אותה. א' אות אלוקים, והיא נבחרה להיות ראש לכולן. הכל מתחיל וחייב להיגמר בה. הבריאה עצמה שמצמיחה אדם. אור אין סוף, שמתאווה להיות אחד. אני לדודי ודודי לי.

9 חודשים מחכים לצחוק, מהבכי הזה

הכל התחיל מצלצול הטלפון במוצאי שבת האחרון. היא נשמעה רחוקה. כמרחפת בעולמות אחרים. תשושה, אבל ממש לא מתלוננת. מרוגשת מאד. ולמרות שאצלה זה טבעי, הפעם זה היה מוגן בשריון. נצור רק לה. היתה בזה מנגינה שלא הכרתי לפני. משהו שמחכה לי מעבר לפינה.

וזה עלה בי לאט-לאט-לאט. לקח את הזמן שלו. לא מיהר להתפרץ. צבר תאוצה עד שנעצר קצת מעל עצמות הבריח, שהיו עדיין מכוסות דברי תורה, מלווי המלכה. כשהרגשתי שהריסים שלי טובעים בשדה ראייה מטושטש, שהוכנע על ידי דמעות סוכר, נזכרתי. ככה הייתי קוראת להם. לדמעות מסוג בכי כזה. בכי רצוי. בכי מדושן עונג. כמו בכי ראשון שיוצא לאוויר העולם.

ואז זה שקע: היא היתה איתה בחדר! אוחזת יד רטובה מצפייה. מעודדת כמו שרק בעלת ניסיון יכולה, כשבעצם, עבורה זו גם היתה הפעם הראשונה. וזה ניכר בקולה. היה בו משהו חדש. היה בו סוד. סוד של מישהו, שראה התחלה. סוד של מישהו, שראה יש מאין, ליצירה. סוד, של בריאה.

היתה זו אחותי שלי, שילדה בשעה טובה ומבורכת בת. אחיי הגדולים כבר ציירו בחיי, שושלת נסיכות קסומות, אבל זו הצדיקה הראשונה לביתה. האמת, לא חשבתי שזה ירגיש שונה וכמה שטעיתי. אולי זה קשור לחיבור של חזרה בתשובה משותפת. אולי שנים של שיחות נשים, בתוך 4 אמות. אולי בעצם זה פשוט וטבעי שדווקא עכשיו, פתאום גם אצלי, משהו נולד.

אימי מורתי שתחייה, (שוודאי לא חלמה שבית-חולים בבני ברק, יעניק כדרך קבע חדר לידה פרטי לכל עובר), נעתקה מהמסירות וההסברים המפורטים שעטפו את היולדת. התחרדות ביתנו, הקנה לה שטיח אדום, לבכי הראשון, שכל אמא כוספת לשמוע בשידור חי, שכן בצד שלא שומר תורה ומצוות - זה לא מצוי.

בעודה מרעיפה מחמאות על המגזר, טיילתי לי בהיכלי השמחה עד שזה הכה בי: כל יום, אני, אוריין הקטנה, שותפה סמויה פוטנציאלית ל"בראשית". אורחת בעולמו שמפליא לעשות, ומארחת בעולמי שרשרת של תפילות, שיהפכו בעיתו ובשעתו בע"ה, למילה המתוקה בתבל: אמא.

כולנו ילדים של החיים

הכל התחיל מקימה שלי. פקחתי עיניים ואמרתי תודה. ב' ועוד ב' ועוד בוקר-ברוך-בריאה. נטלתי ידיים, וירדתי לרחוב לראות משלו. וזו תקופה יפיפייה. מרגישים באוויר. כולם מתכוננים לקראת. והוא כבר כמעט כאן ה"לקראת" הזה. וכמו בכל שנה בזמנים האלו, האוטובוסים חזרה מים-המלח כבר כמעט התרוקנו; התורים למחלקת הבשר והדלק, מתחלפים בשביל ארוך של צמות עם קלמרים ועטיפת מחברות; וכל הזיכרונות שנאספו מבין לבין, כבר בחצי הדרך לתפרח לחצי שנה הקרובה.

ויש משהו ב-התחלה חדשה. משהו מזמין. מפתה אפילו. משהו מבטיח ונצחי שמשכיח מאיתנו את ההתחלה שקדמה לבואה גם אם היתה לטובה. ואדרבא ששום דבר בהתחדשות השנה, לא ממש יהיה שונה מההתחדשות של השנה שעברה. כבכל שנה, אלפי חיים שהיו וישנם, כאלה שמתחילים כל בוקר מחדש – בוחרים גם השנה שוב, להתחיל מחדש. והחדש הזה השנה, הם בטוחים, שהפעם, הוא חדש, לגמרי חדש. פי אלף יותר חדש, מהחדש של השנה שחלפה. כי זה תכסיס האמונה.

וְנֶאֱמָן אַתָּה לְהַחֲיות מֵתִים

רבי יהונתן אייבשיץ מביא ב'יערות דבש', שקבלת תשובה מחוטא, היא בגדר תחיית המתים, שכן רשעים בחייהם קרויים מת. אברהם אבינו, היה נחשב למת, ויוצר האדם החייה אותו, כעקידה על תחיית המתים. זה אומר שלא משנה מתי נולדת, גם אם לפני 1000 שנה, וגם אם אתה שכחת, מחייה המתים, זוכר! והוא מחכה שתיזכר, שתשכח ותתחדש בתשובה ובחיים. והזיכרון הפנימי הזה חי בעם ישראל אלפי שנים. הזיכרון לרצות לשכוח, להאמין ולהתחיל מחדש, ולא משנה איפה זה תפס אתכם!

ה"שלום כיתה א'" של ציפי, לא יותר חדש מהשלום של ינקי שמתרחק לישיבה, או פחות חדש משל חיהל'ה, שנכנסת לתיכון. וגם אהובי, שחגגה בת-מצווה לפני החופשה, והיא בשלהי ה"התחלה החדשה" שלה, מתלהבת להתחיל מחדש, ולעלות כיתה, בדיוק באותה המידה. כל אחד במידה החדשה.

כי מחינוך ועד גדול, כולנו רוצים בהתחדשות. וככה גם אני (והילדה עם הילקוט שבי), יושבת על ספסל בעיר החדשה שלי.

מתבוננת מהצד. מתחדשת לי. מתחילה. נהנית שגם אני בדרכי שלי, זכיתי שוב להיות חלק, מהתחדשות הבריאה.

כי מאתנו תצא, ואלינו תשוב – האהבה, וזו כולה גם היא תכלית הדרך חזרה. להתחלה.

לחצו כאן

שבת של שלום וחודש עשיר בתשובה מאהבה, שופע רצון לברוא טוב.

פניות אישיות, הצעות לשירים ודברים שבקדושה ניתן לשלוח לאוריין לכתובת - orian@kikar.net

68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
אשריה ואשריהם ישרלא שזכו וזוכים להשתמש במתנה היקרה מכל "תשובה" אך לפרסם אותה עם תמונתנה, דעותיה ודעות גולשים - פגם פסול , פוסל בצניעותה ועלול חלילה לגרום ל"ולא תתורו ....." יש אתרים מיוחדים לנשים ויש בלוגים אבל פה בכיכר?
שירה20.08.12
ככר השבת ערב רב חוטאים ומחטיאים תפרסמו את התגובה שלי לשם שינוי חילונים בתחפושת
מישה23.08.12
20
דרך רשעים תאבד! ראו הוזהרתם... הסל שלך רק מתמלא ושל הקנאים מתרוקן.
שרי רוכמן20.08.12
19
וכמובן שאת מעלפת עם כיסוי חמסה חמסה על כולם! תמשיכי לחזק אותנו! ישר כוח גדול מחכים לקרוא על בן זכר!
איריס רחל ממן20.08.12

הצגת כל התגובות

18
היינו קבוצה של בנות ובליל שבת היא גם הייתה!!!! ולא זיהיתי אותה בכלל עם כיסוי ראש לבן חלק הייתי בטוחה שהיא תלך עם איזה משהו ברסלבי ענק שמושך תשומת לב מחילה על הכנות ישבה בשקט ומרוב שבוכים שם אז רואים פנים של בן אדם נקי לגמרי והיא יפה בובתית! בחורה על רמה בלי פוזה של חילונים מפורסמים ותגידו מה שתג
דתיה מבטן20.08.12
17
תמשיכי לכתוב ובבקשה אל תתיחסי לקנאים ולאלה שמטבעם לא מסוגלים לפרגן לשום דבר טוב .תצליחי ותהיי ברוכה
גדי20.08.12
16
מנגדים לעניני חוסר צניעות.זה מסורת אצליהם.
שם משם טוב17.08.12
15
הכתבה מרגשת את מתנסחת רהוט וקולע כמו במקו מוכשרת אין ספק בעניין התמונה זה מעיד דווקא על אופי כי הייתי בטוח שתתקפלי ותורידי אותה אחרי התגובות שבוע שעבר תצליחי ותתחזקי
אבל...17.08.12
14
בכתבה קודמת שלך כתבת שהתלבטת ובעלך שיכנע אותך על כיבוי ראש ללא פשרות היי בוכה ובהצלחה בתשובה ובע"ה בלידה שלך נשמח מאד
חני 19.08.12
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד
יאיר20.08.12
ויש תמונות בספר הכתר והכבוד לחי העולמים והחזון איש אמר "נודף מהפאה ריח של איסור דאורייתא"!
יעל23.08.12
חפשו בלתמוד מוסבר: זה שאתה מחפש שאשתך תחבוש פאה נכרית על אף השתייכותך לבני עדות המזרח. כשתהיה ראוי להיות חב"דניק תחפש לשמוע ולעשות מה שהם אומרים ותגיד לאשתך כמו שאתה מטיף בכל מקום. כשבאת לרב יורם אברג'יל שכולם יודעים, גם בחב"ד שהוא יודע מאוד מה דעתו של הרבי מחב"ד, אמרת לו: "נביא שכבש את נבואתו"…
אקרק21.08.12
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד
יהודה רוזנבלום20.08.12
שתאבד אתה וכיכר שולחך מהר מן העולם,טמא.
מגדל פיזה...21.08.12
חפשו בגוגל זה שאתה מחפש שאשתך תחבוש פאה נכרית על אף השתייכותך לבני עדות המזרח. כשתהיה ראוי להיות חב"דניק תחפש לשמוע ולעשות מה שהם אומרים ותגיד לאשתך כמו שאתה מטיף בכל מקום. כשבאת לרב יורם אברג'יל שכולם יודעים, גם בחב"ד שהוא יודע מאוד מה דעתו של הרבי מחב"ד, אמרת לו: "נביא שכבש את נבואתו"… ואמר לך: "
רוני21.08.12
13
כי על דבר שכולם מסכימים איתו לא צריך אישור. על דבר שלא מסכימים איתו, ככל שיש יותר התנגדות כך יש יותר תגובות. אני צודק?
בערל16.08.12
12
באמת?! מה נסגר פה? זה אתר דתי? חרדי?
צניעות19.08.12
11
כל הכבוד לך! אין צורך להתייחס לאנשים שלא יודעים לפרגן.... :) את מדהימה! תמשיכי להפתיע עם הטור המיוחד והמעניין שלך!!!
כחול ולבן19.08.12
10
כפי הניראה עתידך ורוד ומוצלח...היי ברוכה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליקו אש דוד16.08.12
9
ולפעמים יש אנשים שפוגעים ורק יכולים לקלקל.. אז אנא מכם/ן תנסו לקרב ולא לרחק... אנו עם אחד! אהבת חינם אנשים!!
אפרת23.08.12
8
הטיית ציבור חברים יקרים. אל תאמינו לה למילה שיוצאת מהפה.
מני גולדברג19.08.12
7
למה היא כותבת בצורה מעייפת שכל משפט מצריך פיענוח???
עבעב17.08.12
6
לחזור בתשובה שלמה!
צניעות23.08.12
5
את יכולה להופיע בפני נשים ונערות מהמגזר הדתי/חרדי, ולספר את סיפור החזרה בתשובה שלך אין ספק שזה יכול רק לחזק בעיניי את אישה אמיצה ונהדרת עשי חיל...
ישראל18.08.12
4
בהצלחה לכולנו בשנת הלימודים הבעל"ט, אמן!
קורא16.08.12
3
והציק לי מאד תגובות לא הולמות בכתבה 'מחול הספדים' וכאב לי שלא הכניסו שם תגובותיי, אבל העיקר היא שהמצב בבעלי המחלוקות היא שרק בזה מסתכם כל זיקתם ליהדות ורק בגלל זה הם שומרי מצוות כי הם באו להרוס וככה הכי טוב להם, ובגלל זה הם שונאים מי שיפריע להם שאלו הם היהודים טובי לב שהם מושפלים מהבריונים 'בשם התור
נתן הורביץ20.08.12
שמתי לב שכן אישרתם כל התגובות שלי .
נתן הורביץ24.08.12
2
תעלי ותצליחי,
נתן הורביץ21.08.12
1
כל מילה שלך נכנסת ישר ללב מי שזכה בך בר מזל! כמה שמחנו לקרוא מזל טוב ושיהיה בניין עדי עד!!!!!
גם ממאקו17.08.12
תרבות

הציצו: 7 פעילויות מרתקות לאיחוד המשפחה בערב לביבות 

טובה אור | 04.12.23
ש

תתפנקו

מופעי תרבות ברמות שלא הכרתם

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נקבצו ובאו

בבין הזמנים הזה נופשים בירושלים

כיכר בשיתוף עיריית ירושלים | מקודם
ש

נותרו מקומות בודדים

אלפי משתתפים ביום הראשון של מופעי ׳בין הזמנים 4׳ של חבורת תריג

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

מהרו להזמין!

ילדי חבורת תריג מגיעים לירושלים!

כיכר בשיתוף חבורת תריג | מקודם
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

16 חוקים שמשפחת המלוכה חייבת לאכוף

תהילה אלטמן | 21.09.22

יצירתיות vs אומנות

"אני לא טוב בזה" | למה הפסקנו ליצור ואיפה הדמיון הנועז?

יוחנן בלייך | 25.08.22

ציניות ושואה

קמפיין ברשת: 'האושיות' בוחנים את גבול חופש הביטוי

בשיתוף "התו הסגול ברשתות החברתיות" | 13.12.20

למה הקול שלנו נשמע מוזר בהקלטות?

תהילה אלטמן | עריכה: שרי ברינר-שיפמן | 06.12.20
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

השאירי איתנו את האהבה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 13.11.20
ש

לימוד קריאה לא חייב להיות קריעת ים סוף

כיכר השבת בשיתוף מכון הקריאה ברנשטיין | מקודם

ושמחת והיית // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 01.10.20

סליחה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 15.09.20
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

הרמזור שיאפשר / דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.09.20

סכום שערורייתי

כמה עולה שכר הלימוד של הילדים של קייט?

תהילה אלטמן | 27.08.20

פתיחה טובה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 19.08.20

חופשה במסיכה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 12.08.20
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

תן עוד תקווה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 16.07.20

מבודד ללא בחירה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 09.07.20

גל יישאנה // דפנה קורץ

דפנה קורץ | 07.07.20