כיכר השבת

טור אישי

יחיאל נהרי: "השבת הגשמתי חלום ילדות"

הפייטן והחזן יחיאל נהרי, בטור מיוחד לאחר שבת החזנות בבית הכנסת הגדול בירושלים, בה לראשונה החזנים הספרדים ניהלו את התפילות בהיכל בית הכנסת המרכזי (מוזיקה, מזרחי)

19
יחיאל נהרי | כיכר השבת | כ"ז בתמוז | 26.07.22
יחיאל נהרי: "השבת הגשמתי חלום ילדות"
(צילום: מאיר בן שבת)

לאחיי וחבריי אוהבי ומוקירי השירה החזנות והפיוט, רב שלומות.

איני מרבה להתבטא ולכתוב, אך את פרץ ההתרגשות שאוחז בי מאז השבת האחרונה איני יכול לעצור, ואשתדל לבטאו במילים עד כמה שניתן.

בשבת האחרונה זכיתי לעבור לפני התיבה בבית הכנסת הגדול בירושלים, יחד עם חבריי החזנים והפייטנים: יחזקאל ציון, ר' אליהו אוזן, ומשה דוויק היקרים והאהובים.

האירוע הזה מחזיר אותי 50 שנה אחורה, עת אבי ז"ל היה עסוק בכל מאודו בעיצוב אישיותי המוסיקלית, דברים שלא הבנתי כל כך אז, אך ככל שחולפות השנים אני מבין ומודה לו על כך.

בין "שירת הבקשות" לבין אירוע חזנות ופיוט, ובין למידה אצל רחמים עמר ז"ל לבין חוג ומקהלה במקום אחר, לעיתים תכופות היינו מבקרים בבית הכנסת הגדול, ולבי היה מלא בהתרגשות.

יחיאל נהרי כילד

היכל בית כנסת מעורר השתאות של קדושה, כל באי בית הכנסת מיד מתמלאים בתחושת הוד עת הם נכנסים בשערי בית הכנסת הגדול והנורא הזה.

ואני כילד רואה את החזנים הדגולים, את המקהלה ההרמונית ואת המנצח ואת מאות ואלפי המתפללים, ועוצם את עיני ומדמיין, מתי, מתי אני יחיאל נהרי הילד אזכה, וכחזן ספרדי אזכה לעבור לפני התיבה במקום עצום ונשגב ומעורר השראה שכזה.

בתי הכנסת הספרדיים באותם שנים וגם כיום, לעולם לא הגיעו לסדר הגודל האדיר של בית הכנסת הגדול בירושלים.

הסדר המופתי, האקוסטיקה, העיצוב המרכז את כולם סביב עניין אחד והוא, החזנות והתפילה, כשכל הפוקוס על החזן, שעל כתפיו מונחת המשימה להרים ולהתרומם יחד עם כולם אל-על, ולהיות שליח נאמן לתפילת הציבור העצום.

לימים, אף זכיתי להיות כמה חודשים חבר במקהלה של המנצח האגדי אלי יפה, אך תמיד הייתי כמבקר, ותחושה זו לא הניחה לי.

ראוי הוא מקום אדיר שכזה להיות בית ומשכן גם לחזנות הנהדרת ורבת התוכן והיופי שלנו, בני עדות המזרח.

אותו ילד שהולך יד ביד עם אביו וסופג צלילים מצלילים שונים, זכה להגשים חלום.

אני אותו ילד, תחושת היד האוחזת בידי אבי ז"ל לא עוזבת אותי לרגע, אני מגיע עם אותן התחושות, והפעם מוטלת עליי המשימה, לעבור לפני התיבה בבית אלוקים המפואר והמרומם הזה, אין קץ לרגשות שפיעמו בי בימים ובשבועות שקודם השבת הזו.

והנה, אני מגיע, נושא תפילה חרישית שלא יחר גרוני ושאצליח לזכות את הרבים, להרנין את ליבותיהם, ולהעלות את תפילתם כריח ניחוח, ובית הכנסת מלא עד אפס מקום, חבריי החזנים והפייטנים נתנו גם הם את חלקם בתפילות ובקריאת התורה, והנה המזבח שלי, הקורבן שאני אמור להקריב, תפילת שחרית של שבת.

מה אומר ומה אספר, עצמתי את עיני וטסתי בחללית הזמן אל אותו הילד שהייתי ושאני, דמיינתי את אבי ואמי זכרונם לברכה עומדים לצדי, ואני יחיאל הקטן אומר להם "אבא, אמא, הגענו עד הלום, יגעתם, זרעתם בדמעה, השקעתם, והנה אני כאן, שבו והקשיבו לתפילתי", אין מילים ואין דמעות שיכמתו את תחושת סגירת המעגל הזו.

דרכו של אדם, מגיע לסף התרגשות, ממצה ועובר הלאה.

התרגשות זו לא כך היא, מאז השבת גלי גלים של התרגשות ממשיכים ומפעמים, תוסיפו לזה את התגובות, תוסיפו לזה את הסייעתא דשמיא שליוותה אותי במהלך התפילה הזו, ותוסיפו לכך את ההבנה שככל שחולף הזמן, הדברים שנלחמנו עליהם ולשמם הופכים להיות ניצחונות מפוארים ומרגשים, רק להאמין בדרך, לדבוק בה, ולהיות מחוברים באופן תמידי לרצון הפשוט והוא, לשמח לב אלוקים ואדם.

אני רוצה להודות באופן אישי לכל מי שהגיע לשבת הנפלאה הזו, ולכל מי שהיו שותפים והוציאו את הדבר מהכח לפועל.

ראש עיריית ירושלים מר משה ליאון, מנהל מחלקת מורשת ישראל מר יהודה נפתלי וכמובן יו"ר תנועת ש"ס ר' אריה דרעי, וח"כ משה אבוטבול שכיבדו בנוכחותם את המעמד.

לכבוד הייתה לי אף נוכחותו של החזן האגדי ר' חיים אדלר, יאריך ה' ימיו בטוב ובבריאות.

וכמו"כ לידידי מר אלי יפה ואחיו, חבריי החזנים והפייטנים שנכחו בשבת ונתנו את חלקם כל אחד לפי כבודו, כשרונו ומעלתו.

יהי רצון שאזכה תמיד להגשים עוד ועוד מטרות קודש שכאלו, ולהביא כמה שיותר לקדמת הבמה את פארה הודה והדרה של החזנות והפיוט הספרדיים, כי יופיים רב הוא בכמות ובאיכות.

אוהבכם ומוקירכם בכל לב

משרת התיבה, יחיאל נהרי.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
ואוו. אף פעם לא ראיתי או שמעתי את יחיאל נהרי האדיר מדבר בהתרגשות ובגילוי לב כל כך. ריגש אותי ביותר הדרך שבא ציירת את ההכנות הנפשיות שלך דרך ילדותך המקסימה צמוד לאבא שוחר הפיוט והשירה ועד למעמד שריגש אותך ועדיין מרגש. אותי סחפת והיכנסת באוירה המרוממת. המשך הצלחה.
משה26.07.22
9
היה מרגש שבת מרוממת התעלינו בשבת הזו לא ניתן לתאר את המעמד של החזנים בבית כנסת הגדול בירושלים שזה ממש חיבור בין עולם החזנות לעולם הפיוט גם נהננו לראות את החזן של הסליחות בכותל הרגשנו את האהבה והפירגון של החזנים איש לרעהו שיעור באהבת ישראל ממש ר' יחיאל נהרי השם ישמח אותך אתה זה שזוכה להעביר את לפיד
הייתי שם26.07.22
רבי יחיאל ממשיך מורשת של דור דיעה להבדיל בין החיים רבי דוד ריאחי ז''ל רבי יגאל בן חיים ז''ל מוני טבעוני, משה נר גאון, סלים ברסקה, רחמים עמאר שאול עבוד רחמים לוי אליהו ור, אברהם כספי ועוד עשרות פייטנים שהיו אמנים ויוצרים ברמה בינלאומית ורבי יחיאל שגדל עליהם, וינק מתורתם, משמר מעט ממה שהם היו...
רק ביבי27.07.22
8
טור עוצמתי מרשים ומרגש ביותר. לא מזמן התוודעתי למעלה עצומה שקיימת אצל החזן האגדי הזה רבי יחיאל הי"ו שהוא דואג בחינם ! להרבה חזנים חדשים יראי שמים ובני תורה שהכנסתם מצומצמת, לפרנסה בכבוד על ידי המלצתו ושילובם בכל מיני קהילות שזקוקים לחזן. כנראה שהדבר הנפלא הזה משפיע עליו הרבה חן וסייעתא דשמיא ממרומים
ואוו26.07.22

הצגת כל התגובות

7
קשה לי להאמין ששירת הבקשות יכולה להישמר, הדור הצעיר כבר לא מתחבר לכל הבכיינות הזאת
חנה26.07.22
העניין הוא לא רק שירת הבקשות, בנוסף הדור שלנו קשה לו עם האיטיות, אבל אם יבצעו את זה יותר בקצביות יאהבו. בכל מקרה תמיד בדברים הטובים יש פחות אנשים שמבינים כמה אנשים את מכירה חובבי יין ומבינים ובתוך העניינים, כמה אנשים מבינים באומנות אמיתית, כמה ילכו לקונצרטים ואופרה? צריך להבין שמקאמים ובקשות זה אומ
יוסף 26.07.22
גם אתה וגם חנה חיים בסרט לך תראה בית כנסת עדס לך למוסיוף לך לעשרות מקומות בהם יש חוגי בקשות ומקאמים לילדים ולבחורים. השירה לא נס ליחה הולכת ומתעצמת, שירים שחוברו לפני למעלה ממאה שנה עדיין מושרים בפי ילדים קטנים, בקיצור אתם שתי מנותקים וחסרי ידע מציאותי. השירים שהיום מחברים הזמרים החסידיים והמזרחיים
אלי27.07.22
חחח אלי אתה מדבר מתוך רגש, נשמע שנפגעת ממשהו. אני עצמי חזן ירושלמי, מכיר את כל המקאמים והייתי בבחרותי הולך לעדס כל שבת. מאוהב בדבר הזה ומלמד את הילדים שלי. עם כל זה אני יכול להכיל אנשים שמדברים על זה כי לא מכירים, ובמקום להטיף להם ולדבר בזלזול העדפתי להסביר. מה לא נכון במה שאמרתי אשמח שתאיר את עינ
יוסף28.07.22
בכיינות זה התגובה הדבילית שלך
נאוה27.07.22
אני שמחה להגיב לך על זה.. אצלנו בשכונה קטנה יש 2 בתי כנסת שמקיימים במהלך שבתות החורף את שירת הבקשות. והילדים מחכים כל השבוע לזה. ומתאמנים ולומדים.. ומאודדדד אוהבים ומתחברים. כי זה שירים ופיוטים קדושים שהנשמה מתחברת לזה.
ש.27.07.22
בכיינות שבכיינות גברת חנה את נכנסת לכתבה זו בעצמך מישהו הכריח אותך לשמוע פיוטים? מה את מחפשת לומר לבטאת הא? גזענות והתנשאות סה טו
תתביישי לך28.07.22
בכל רחבי הארץ והעולם שירת הבקשות עולה ומשגשגת במימדים אדירים ועוד תעלה מעלה מעלה כי כולה קודש שנכתבה על ידי גדולי ישראל שאליהם מתחברים הדור הצעיר והמבוגר גם יחד. כה לחי.
יואל27.07.22
6
יחיאל אוהבים אותך הלואי שתוציא שיר לתנועת שס איזה מקאם עגם ממני מוטי שרוף על נהרי ושס מספר 1
מוטי26.07.22
5
המוסיקה שהכי הרבה מרגשת אותי בלב זה המוסיקה הזו של נעים זמירות ישראל יחיאל נהרי הי''ו מכיר מגוון סגנונות רחב של מוסיקה כולל לועזיים אבל אין בהם נשמה... וסתם שתדעו היכולות המוסיקלית של יחיאל נהרי זה לא מהעולם הזה.
מוסיקאי29.07.22
4
רוצים עוד פעם לאלה שלא ידעו
יחזקאל 27.07.22
3
חבל שלא ידענו היינו מגיעים חבל
בנימין27.07.22
גם אני רציתי להגיע
שסניק לשעבר27.07.22
2
תאמת מרגש מאוד . כן ירבו שבתות כאלו חבל שלא ידעתי הייתי נוסע לעשות שבת בירושלים . לפני מספר שנים הייתי שבת בירושלים התארחנו במלון ליד בית הכנסת הגדול אמרתי לאישתי בואי נתפלל שם את תהני ובאמת נהנינו אבל היה חסר לי את התפילה הספרדית אם כל הכבוד לתפילה השכנזית אבל .... תגידו מה שתגידו בסליחות לפניי כי
חיים 26.07.22
1
חולה עליו ועל חבושה... אין עליהם
יאיר27.07.22
אולי גם יעניין אותך
מזרחי

נחשף הלחן המקורי לפיוט לכבודו של בבא חאקי: "מלכי א-ל חי אהודך"

יאיר טוקר | 31.03.24

מקאם סיכא ספניול

שני ילדי הפלא בביצוע מרגש במיוחד: "נקדישך" • צפו

יאיר טוקר | 05.02.24

דוד חפצדי בסינגל חדש: "מסתובב לי בעולם"

יאיר טוקר | 01.02.24

איציק שריקי בשיר לכבוד רבי יצחק אביחצירא: ההילולא בתולאל

יאיר טוקר | 24.01.24

'תורה בוקס' מציגים:

הפייטנים במחרוזת ביבא לכבוד הצדיק רבי יצחק אביחצירא

יאיר טוקר | 22.01.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

מקהלת 'ישמח משה' מחדשים את הפיוט העתיק: "יפה נוף"

יאיר טוקר | 21.01.24

מקהלת 'ישמח משה' בביצוע חדש ומרענן: "בשוב השם"

יאיר טוקר | 07.01.24

עידן דהרי בביצוע מרגש: עול מלכות שמים

יאיר טוקר | 05.12.23

מיכאל פרץ בביצוע לזכר הזמר שהלך לעולמו: "אל תתייאש"

יאיר טוקר | 09.11.23
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

אליה ביטון בביצוע מיוחד: "תפילת החיילים"

יאיר טוקר | 06.11.23

משה דוויק ואלחנן משמרתי מתחננים: "אבא תרחם"

יאיר טוקר | 05.11.23

חיים מלול בשיר לכבוד הצדיק: "אשיר שירה וזמרה"

יאיר טוקר | 02.10.23

אל תפספסו

משה דוויק מבצע את "אחות קטנה" ו"המבורך" • צפו

כיכר השבת | 15.09.23
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

אלי בן הרוש בסינגל חדש: "אחי אל תעזוב"

יאיר טוקר | 11.09.23

אופיר סלומון בביצוע לפיוט ראש השנה: "עת שערי רצון"

יאיר טוקר | 10.09.23

דוד חפצדי בפיוט הסליחות: "מחי ומסי"

יאיר טוקר | 06.09.23

מרדכי מושיא בסינגל חדש: "אמא נשמה"

יאיר טוקר | 05.09.23
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

שר שלום מהצרי במחרוזת סליחות

יאיר טוקר | 03.09.23

אייל טויטו ושימי יונייב במחרוזת סליחות 

יאיר טוקר | 03.09.23