כיכר השבת

ופרצו חומות מגדליי / צוריאל קריספל

בעולם השקר, אנשים הפועלים ע"פ אינטרס אישי, מסתתרים אחרי אידאולוגיה כדי להכשיר את מעשיהם הנלוזים, אך כשיבוא עימם הקב"ה בחשבון, ידון אותם לפי סתר ליבם (מאמרים)

48
צוריאל קריספל | כיכר השבת | כ"ה בכסלו | 17.12.14
כותב השורות. צוריאל קריספל
כותב השורות. צוריאל קריספל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

המשנה במסכת מידות המבארת את מידות הר הבית, המקדש והעזרות כותבת בפרק ב' משנה ג' בזה"ל, "לפנים ממנו, (מהר הבית) סורג גבוה י' טפחים, ושלש עשרה פרצות היו שם שפרצום מלכי יון, חזרו וגדרום, וגזרו כנגדן שלש עשרה השתחוויות, ומסביר רע"ב במקום, שכשמגיע כנגד כל פרצה ופרצה, משתחווה ומודה על אבדן מלכות יון, ומוזכר הנושא ברמב"ם בהלכות חנוכה (פ"ג, ה"א).

ביהדות, בניגוד לגויים, ידועה חשיבותו של המספר 13 שעולה בגמטריה "אחד", כמו כן ישנם ספרות נוספים הידועים בחשיבותם, כגון, 50, 32, 70, וכן עוד אחרים, 13 הוא מספר של הכתר, שהרי י"ג מידות של רחמים נקראות מידות הכתר, גם הפיוט אחד מי יודע מסתיים בשאלה 13 מי יודע, ומעבר לכך אין יותר שאלות, היות והשואל כבר יודע מה הוא 13 הוא כבר יודע הכל.

מטרת היוונים בפריצת הסורגים מסביר התו"ט, כדי לבטל את המחיצה שנקבעה מראש בין עם ישראל לעכו"ם בביהמ"ק בזמן התפילה, שכן העכו"ם לא הורשו להכנס ולהתפלל במקום הנקרא חיל ולבוא אל הקודש פנימה, וכשחזרו וגדרו פרצות אלו והוסרה התערובת תקנו הודאה והשתחווייה על כל גדר וגדר.

את היסוד שבדבר מסביר במתק לשונו הגרש"ד פינקוס זצ"ל, בכך שבניגוד למחשבה שמחיצה, ייעודה בכך שהיא נועדה להרחיק בין אנשים או קבוצות, נהפוך הוא, מטרת המחיצה תכליתה וייעודה נועדו לקרב ולא להרחיק חלילה, שכן, אלמלא הייתה מחיצה בבית הכנסת למשל, לא יכלו הנשים לבוא ולהסתופף בבית השם, שכן לא תיתכן עירבוביא של נשים וגברים בבית הכנסת, ובזכות אותה המחיצה אנו מקרבים את הנשים כמה שיותר ובכך יכולות אף הן לבוא ולהתפלל.

כנ"ל במתן תורה, כדי שעם ישראל יוכל להתקרב להקב"ה בכבוד ובעצמו, ירד על ההר מסך ענן וערפל שהפריד בין השכינה לבין עם ישראל ובכך עמ"י יכל להתקרב להר ובעצם להתקרב להקב"ה, נצייר לנו לו השמש שהיא ממשרתיו של הקב"ה הייתה יורדת ממקומה ומתקרבת לכדור הארץ, הרי כדוה"א היה ניתך בין רגע, ועם כל זה הקב"ה כן ירד ממקומו על הר סיני, איך התאפשר הדבר, רק בזכות אותה המחיצה של ענן וערפל שאפשרו זאת.

זו למעשה המחלוקת והשינוי בגישות בין ישראל ליוונים, היוונים טענו מדוע אתם מרחיקים אותנו מלבוא ולהתפלל, וכי הקב"ה הוא רק שלכם? וכי לא כתוב בתורתכם "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים"? היוונים באמת רצו והאמינו שאין צורך במחיצות, אין סתירה בין זה שהיהודי יקריב בבוקר כבש לעולת תמיד של שחר, ואחריו הם יבואו ויקריבו חזיר לתמיד של בין הערביים.

ההשקפה היהודית אינה רואה זאת כך, גוי לא יכול להיכנס אל הקודש פנימה, ואיך בכל זאת ניתן לקרב אותו, ע"י המחיצה, בזכות אותה מחיצה יקויים הפסוק "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים".

ההבדל בין הגישה היהודית לבין הגישה היוונית היא יותר עמוקה למעשה, בעוד הגויים סוברים כי הקב"ה נמצא במקום המיוחד לו, דהיינו קודש הקודשים, וככל שהאדם מתרחק מקוה"ק, כביכול מתרחק הוא מהשכינה, ולהבדיל, היהדות מאמינה כי הקב"ה מלא כל העולם כבודו, ואין הבדל בין קוה"ק לשאר חלקי ביהמ"ק, ירושלים, א"י, או שאר העולם, למרות שישנה קדושת המקום בביהמ"ק משאר המקומות, הדבר קשור לעצם יחודיותו של המקום ולא עקב צמצום השכינה שם.

הרמב"ם כותב (הל' תשובה פ"ה, ה"ב) "כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבנו", וכי ייתכן שכל אדם יוכל להיות כמשה רבנו?, אלא ההסבר בזה הוא שכשם שמשה רבנו מילא את שליחותו וייעודו בשלימות, כך על כל אדם מישראל לשאוף למלא את שליחותו וייעודו בשלימות, וכלשון הנביא ירמיה, "היכל ה' היכל ה' היכל ה' המה", דהיינו, ראובן היכל ה', שמעון היכל ה', לוי הוא היכל ה', ובעצם כל אחד הוא היכל ה', מפני שהקב"ה משרה שכינתו על כל אחד ואחד, ומפני שה' אחד וחובק את הכל.

ופה תמונה התשובה של עמ"י ליוונים, אתם סבורים שצריך את קודש הקודשים כדי למצוא את הקב"ה, ולכן הנכם כועסים על קיומם של המחיצות והגדרות, אך הדבר אינו כן, ניתן למצוא את הקב"ה בכל מקום, וכדי לקרב אתכם להקב"ה התקנו את המחיצות, שכן אלמלא כן לא תוכלו כלל להיכנס שכן לא ניתן להתערבב יחד.

כנ"ל רואים אנו תופעה זו במעמד הר סיני שם היו כל ישראל כאיש אחד בלב אחד, וידועה השאלה הרי כידוע שבהר סיני לכל יהודי ויהודי הייתה מחיצה משלו, כמובא ברש"י במקום (שמות י"ט, כ"ד) "משה מחיצה לעצמו, אהרון מחיצה לעצמו, והכהנים מחיצה לעצמם, והעם מחיצה לעצמם", ומובא בספרים שלכל אחד מישראל הייתה מחיצה לעצמו, ולכאורה אין לך דבר המעורר קנאה ופירוד יותר מהמחיצות האלו, כי הרי רואים אנו שכאשר לאדם יש פחות רכוש מחבירו מתמלא הוא קנאה, ועל אחת כמה וכמה, כשמדובר לכאורה במתן תורה היקרה היא מפנינים, ובקרבה להקב"ה עאכ"ו שהדבר אמור לעורר קינאה, ולמרות האמור לעיל, התקיים שם הרגע הגדול ביותר של האחדות?

התשובה לזה היא, כי במעמד הר סיני, ידע כל יהודי את מקומו האמיתי היכן ועד כמה הוא שייך להשי"ת, לכן לא הייתה קנאה, ומאחר והקב"ה מלוא כל הארץ כבודו, ולמעשה נמצא לידי בדיוק כמו שהוא נמצא ליד חברי, אם כן, רק מי שלא מכיר את מקומו מתבלבל ומקנא, אך במעמד הר סיני כאמור, ידע כל יהודי את מקומו וזו הייתה הסיבה לשמור על האחדות והשלום.

ומדוע היו נדרשים מחיצות לכל אחד ואחד, התשובה לכך היא כי אלמלא המחיצות בין אחד לשני, אלו שלא היו ראויים כל כך, לא יכלו להתקרב לאלו שהיו ראויים יותר, והדבר התאפשר אך ורק ע"י אותן המחיצות.

היוונים, באו לפרוץ את ה"אחד", בעולמה של תורה אין מקום לקנאה ותחרות, כל אחד צריך למצוא את מקומו, מי שפחות כשרוני יוכל למצוא את הקב"ה עם כשרונותיו החלשים, לא פחות מזולתו ברוך הכשרונות, וזה מפני שה' אחד, הוא חובק את כולם בשווה.

ליוונים היה קשה לקבל זאת על פי תפיסתם, הם רצו לפרוץ את הסורג, כדי שכל אחד מהם יהיה פיזית בקודש הקודשים, והם לא תפסו שהדבר לא ייתכן, צריך לדעת שישנם מחיצות וכל אחד צריך להיכנס למחיצה שלו, רק אז תיתכן האחדות.

גם בפרשיות השבועות האלו העוסקות במכירת יוסף ובחטאם של האחים, אומר המדרש, אבא כהן ברדלא אמר "אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה... יוסף קטנן של שבטים היה, ולא יכלו אחיו לעמוד בתוכחתו...לכשיבוא הקב"ה ויוכיח כל אחד ואחד לפי מה שהוא...על אחת כמה וכמה".

בעולם השקר, אנשים הפועלים ע"פ אינטרס אישי, מתהדרים באיצטלא כזו או אחרת ושם שמים שגור בפיהם, מסתתרים אחרי אידיאולוגיה זו או אחרת כדי להכשיר את מעשיהם הנלוזים, אך כשיבוא עימם הקב"ה בחשבון, ידון אותם אך ורק לפי מה שהם, דהיינו לפי סתר ליבם, יודע נסתרות ורחשי הלב היושב ויודע בתוך נבכי לבותינו, ידון כל אחד ואחד מאיתנו לפי מה שהוא, ואוי לה לאותה הבושה.

ואנו, יתמי דיתמי, אנא אנו באים, ואיך נדע לבחור את דרכנו, איך נבחין בין עובד ה' לאשר לא עבדו? אין לנו אלא לשאת עינינו אל ההרים, אלו גדולי ומאורי הדור לדורותיהם, ולהישמע לדעתם דעת תורה הצרופה ולשכינה המדברת מגרונם, בכל עניין וענין, ואפילו יאמרו לנו על ימין שהוא שמאל.

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
מתי סגרת את הבאסטא בבאר-שבע מקום הולדתך שם מכרת נעלים ????????? ועתה דרעי הרמאי הביאך עד הלום ...
צ'חצ'ח17.12.14
29
פתאום צצים להם כל אלה שיצאו נגד מרן או שעשו למרן צער בחיים באיזשהו פרק זמן ויוצאים נגד זה שכל חייו מרן אהב אותו!! מיסטר צורי - לא גרמת כאב למרן במהלך ה"קריירה הפוליטית" שלך? אריה דרעי - נו באמת.... יהודה אזרד - זוכרים? די! עזבו את אלי ישי! הוא לא התחתן עם אף אחד מיכם ולא חייב כלום לאף אחד מיכם! הו
בואו נראה17.12.14
28
הפוסל במומו פוסל
אהרן17.12.14

הצגת כל התגובות

27
הים שהכל כבר עדתי מרוקאים דרעי טונסאים ישי טרפולטאים כחלון ( והרי קריספל הוא טרפולי)
מצביע ש"ס17.12.14
26
כל מי שעוסק בפוליטיקה הוא מושחת
מיכה17.12.14
25
ראינו אותו כשהיה ראש עיר באלעד איך התנהג. אינטרסנט מס. 1.
אזרח מאלעד17.12.14
24
זמנה? הגיע זמן למפלגה חדשה ללא התיש הזקן השמאלן אריה דרעי!!!
מוטי17.12.14
23
אנשי אמונה אבדו. הכל אינטרסים, הכל עניין של כבוד וכספים. על מה אתה מלין בדיוק? מי קבע שרק לכם המרוקאים מותר הכל?
יוני17.12.14
22
והתיק הפלילי שלך מה איתו? הכל לשם שמיים. והרב מאזוז הוא לא רב בעיניך, כי הוא לא אומר לפי הבוס שלך???????????
תלמיד מרן17.12.14
אלי ישי בנה את החתרנות שלו מאז שנמנה ליור ש"ס. אלי ישי העיף את כול האנשים של אריה. המלחמה של אלי באריה התחילה לפני 15 שנה
אבי תושב אלעד17.12.14
אתה שמת לב מה אמה מצדיק?
לטיפש17.12.14
21
כל כך חיכיתם שאלי ישי יעזוב את שס אז מה אתם רוצים עכשיו שהוא כבר בחוץ????? איזה אנשים אתם באמת לא מבין אתכם... דרעי בעצמו אמר שישי חתרן והוא "מפריע לי" דרעי חיכה לרגע הזה לפטר את ישי או שעדיף שישי יעזוב מרצונו.. אז מה כואב לכם עכשיו?? מה אתם רוצים מישי אחרי שהוא עזב וכבר לא חלק מיש"ס, התנועה עכ
שסניק 30 שנה17.12.14
20
אינני מגיב בדרך כלל. אך השנאה של המגיבים פה מעוורת את עיניהם. בין אם הנכם אוהבים את קריספל ובין אם לא, הוא כתב טור מצוין עם מקרות ואסמכתות רעיוניים ועמוקים. ועשה קורלציה מדהימה בין מקורותינו לפלוטיקה העכשווית. יש הרבה חשבון נפש שנצרך לעשות בין כותלי הציבור הספרדי, אין צד צודק יותר או פחות. אבל הקרע
נתנאל17.12.14
19
של ישי
סט17.12.14
18
מה זה? שיטה חדשה של דרעי ושות'??? דברי תורה לחג החנוכה..... חחחחחחח
עוד "רב"17.12.14
17
לפני שבע שנים עתרת פעמיים בזמנו לבג''צ נגד מועמדותו של איש ש''ס צביקה כהן. טול קורה מבין עיניך!!!!
אלעדי ותיק17.12.14
16
כמעט אין אחד בפוליטיקה שלא מונע מיתוך אנטרס וחשבונות אישיים, השאלה מה האידיאולוגיה שהוא משרת ועל פי זה נבחר בו.
רון17.12.14
15
הוא מכנה את בנט בוגד והוא בוגד במרן לאחר פטירתו
יגאל17.12.14
14
לאחר פטירת הרב וההשלכות על תנועת ש''ס, יש לנו הזדמנות לקבל בחזרה את הרב שלנו. להסיר מדמותו של מרן את כל הפוליטיקה העצובה והמאוסה, לדבוק במרן כפוסק הדורות, לאמץ את תורתו בחום ולהפיץ אותה בכל עם ישראל. אמנם תנועת ש''ס תמשיך, כמובן, לנופף בשמו של הרב עובדיה כדי לקושש אי אלו מנדטים, אך זוהי טובתה האישי
צבי17.12.14
13
דרעי לא יכול להיות ראש של תנועת שס...מישהו עניו וכשר וישר וכריזמטי צריך להחליפו אחרת תנועת שס נמחקת
שמואל17.12.14
12
אם המרד של צוריאל היה נגמר בכך שסירב לקבל את מרות הרבנים, ניחא. אבל השבוע הוא הניח על השולחן טענה שבציבור החרדי אף אחד לא מעז לומר בקול. הוא טען מפורשות כי לרב עובדיה יוסף נמסר מידע שקרי, בין היתר שהוא לא מעוניין להתמודד על ראשות אלעד וכי מידע זה הוביל להחלפתו בצביקה כהן. היה אפשר להסתפק בדברים ש
ישראל17.12.14
11
אמור לי מהי משכורתך ? אתה הרי אמור לייצגני אני הספרדי הבוחר הפשוט, אני האברך דל האמצעים, בסכום החליפה שאתה לובש הכובע והנעליים, מנסה לגרד את החודש, אתה פוליטיקאי משופשף, עוד מעט תעשו מאלי ישי יווני, אתה מבין כמה רדודים אתם ונטולי מחשבה
שלומי17.12.14
10
גם נגד פורוש כתבת מאמרים תורניים, הפכת אותו לפרעה. בסוף נקנית בנזיד עדשים (משכורת נכבדה ורכב צמוד). את הספרדים מכרת, למען אינטרס אישי. בית כנסת של מרן הרסת, אחרי שהרב שלהם מסר את הנפש בשבילך, הכל למען אינטרס אישי, ובשם התורה כמובן. ועכשיו אתה בא להטיף מוסר?
אלעדי17.12.14
9
שפתותיך נוטפות השנאה נגד מי שהיה הפה של מרן לא ינקה ואין לך מחילה.אתה שונא ישראל מובהק . מתבייש בך ושכמותך ואתה מכיר אותי טוב
אשר17.12.14
8
תתבייש לך הפכת את היוצרות על שכמותך נאמר:"בראש הגנב בוער הכובע"
קובי17.12.14
7
והשם משלם מידה כנגד מידה..... איפה הדת שלכם.? איפה יראת השם שלכם?? איפה היהדות שלכם.? אתם עוסקים בשם עצמכם,לא בשם השם ולא לשם שמיים.אתם אנשי שם...
אמנון18.12.14
6
לאלי ישי. ש"ס היא מפלגת שמאל שעבר זמנה.
אבי17.12.14
5
אולי בכלל אתה יורשו של מרן?????? מרן תחת חקירה פלילית!!!!!ליצן היית ונשארת!!! משפחה שלך!!!מערכת נא לפרסם!!!
משפחה17.12.14
4
יאללה יאללה שיקשקש למישהו אחר....
אבי17.12.14
3
הכותרת שלך מדברת בדיוק מדהים........עליך!!!! ציטוט--״כשיבוא עמם הקב׳ה חשבון ידון אותם לפי סתר ליבם!!!! ניבא ולא ידע מה ניבא!!!!! או שפשוט יותר שהקב״ה יתייעץ עם חוקרי משטרת ישראל....... ויפתח את ספרך (חקירתו הפלילית). משפחתך. נ.ב מערכת נא לפרסם תגובתי ולא לצנזרה!!! בבקשה אתם מצנזרים אותי המון,
משפחתך17.12.14
2
ממש נכון גם מזוז אותו דבר חבל מאוד
אדיר לוי17.12.14
1
מה אתה מתלונן, על מה תזעק ? הלא אתה ארגנת מכתב נגד אלי ישי וכתבת ל'רב דרעי' שיסלק את אלי ישי 'ויפטר מעולו של זה, שבמשך 10 שנים הוא לא פעל וכ'ו.. והעברת ביקורת על מרן זצ"ל בעקיפין' , עפ"ל. הוא פרש לדרכו??? מה אתם רוצים כעת ? צבוע שכמוך, את הרעשים והבלגן שארגנת באלעד בכדי שלא ישמעו את מרן זצ"ל מד
חצוף17.12.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24