כיכר השבת

אפליה חרדית

מחקר חדש: נשים ליטאיות מרוויחות יותר מספרדיות

מחקר של ד"ר חגית סופר פרומן, מומחית לתעסוקה במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מעלה כי ישנה אפליה ופערים לא קטנים הן בקבלה לעבודה והן בפערי השכר בין נשים ליטאיות לנשים ספרדיות • לליטאית יש פי 1.3 סיכוי להשתלב בעבודה לעומת ספרדית והיא תשתכר ב-8 אחוזים יותר (חרדים, בארץ)

59
שאול כהנא | כיכר השבת | ב' באייר | 21.04.15
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

האפליה בחברה החרדית באה לידי ביטוי בקבלה לסמינרים ולמוסדות הלימוד כמו גם בשידוכים אבל האם קיים הבדל בין מזרחים לאשכנזים בקבלה למקומות עבודה ובפערי השכר? לפי מחקר של ד"ר חגית סופר פרומן, מומחית לתעסוקה במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שמתפרסם ב'דה מרקר', עולה שאכן ישנם הבדלים שכאלו.

המחקר גילה כי לבנות ליטאיות יש יתרון משמעותי בקבלה למקומות עבודה זאת על פני בנות ממוצא מזרחי וכן גם פערי השכר נשמרים.

לדברי ד"ר חגית סופר פרומן, "המחקר התמקד בנסיון להבין את מנגוני הסלקציה המובילות למשרות איכותיות בשוק העבודה או במילים אחרות מי משתלב במשרות יוקרתיות, ומי מרוויח יותר".

לדבריה בכל הפרמטרים שנבדקו הגיעו הנשים הליטאיות למקום הראשון. לטענתה כבר בשלב הראשון יותר נשים ליטאיות פנו למרכזי התעסוקה. "בזרם זה, בעל אברך הוא מושא החלומות, לכן האשה היא זו שתצא לעבודה", היא מסבירה.

"הספרדים מושפעים מהליטאים, לכן ככל הנראה זו הסיבה שהנשים הספרדיות הגיעו למקום השני, ומספר של החסידיות - שם מקובל שהבעל יוצא לעבודה - היה הנמוך ביותר", היא מספרת.

על פי תוצאות המחקר, כבר בפנייה לחיפוש עבודה יש לליטאיות יתרון והסיכוי שלהן להשתלב בשוק העבודה הוא פי 1.3 משל הספרדיות. בנוסף, ליטאית תשתלב במשרה תעסוקתית גבוהה יותר ב-4 נקודות מספרדיה או חסידית וגם תשתכר ב-8 אחוזים יותר מאשה מזרחית וב-7 אחוזים יותר מחסידית.

כמו כן נשים ליטאיות שבעות רצון יותר מהעבודה וגם סיכויהן להתמיד בה גבוהים יותר. לדבריה של החוקרת ד"ר סופר פורמן הליטאיות נהנות מרשת קשרים טובה ויוקרתית יותר המסייעת במציאת עבודה איכותית ובנוסף מוסדות הלימוד הליטאיים נהנים מאיכות ויוקרה.

"בנוסף", אומרת ד"ר סופר פרומן, "ניתן למצוא בחברה החרדית אפליה ישירה - בחברה שבה אין חתונות בין הזרמים השונים, אין פלא שיש גם אפליה על רקע זרם בקבלה לעבודה". לדבריה, נשים חוזרות התשובה מכל הזרמים דורגו אחרונות.

תוכן שאסור לפספס
59 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
אין ספק שהליטאים כשרוניים. אבל כיודע לכולם. פרנסה לא טלויה בכשרון. לא חכמים לחם. יש היום אנשים בלי רקע של שום השכלה. אם כסף בלי סוף. אבל צריכים להתעורר בבין אדם לחברו בפרט בימים אלו. וזה עיקר יסודי הדת. ולמה גדולי הדור לא נלחמים נגד האפליה במוסדות. ה ישלח לנו משיח בנ דוד ויגאלנו.
שלמה22.04.15
יראו עיניך מה שאתה כותב, להתעורר בבין אדם לחברו, ובפתיח שלך לכתוב שליטאיים יותר כישרוניים מספרדים, אז קודם כל תחנך את עצמך ואחר את אחרים,
"להתעורר"26.04.15
31
האפליה קיימת גם בציבור החילוני ואין מה לעשות
אאא21.04.15
30
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קשקוש21.04.15

הצגת כל התגובות

29
חילול השם נורא!!! צפוי וידוע שהחרדים הם הכי גזענים מכל המגזרים והכי מופלי מופלים לרעה אלה בעלי תשובה ספרדים!!! שבעיני השם הם הכי הכי מאיפה שבאו ולאן שהגיעו...יבוא משיח ויעשה סדר!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צפוי21.04.15
איזו כתבה שטותית, ובמקום להגיב בהתבכיינות תקראו אותה שוב. סה"כ כתוב פה שיש יותר ליטאיות בדרג השכר הגבוה יותר, ואח"כ ספרדיות, ובסוף חסידיות. אז אין כאן שום אפליה כי חסידיות הן גם אשכנזיות, וראו, הן מרוויחות פחות מהספרדיות. (ודוקא החסידים הם יותר "עסקנים"..) קצת לחשוב לא יזיק.... הכתבה רק מסבירה שהלי
שוטים!21.04.15
28
הם כנראה עובדות פחות טוב
שושנה21.04.15
27
הכותרת מטעה, לפי ה"מחקר" נשים חסידיות הן יותר "מופלות" מנשים ספרדיות, חוץ מזה הפליה מבחינה תקציבית תגרום לתביעה מיידית!(אף מוסד לא ירצה להסתבך)
מוריה21.04.15
26
עובדת יותר רגועה עם אנשים? מי יותר כשרונית ויצירתית?
"שכחו" לחקור21.04.15
25
אני מציאה שהמחקר הבא יהיה כמה מרוויח אדם בגובה בעל 1.8 לפחות כי באמת נראה שכבר אין למשועממים מה לבדוק
טלטלים22.04.15
24
לכפות על אשכנזים להתחתן עם ספרדיות, כך יעבירו להן הגנים האשכנזים, והילד כבר יהיה אשכנזי בגנים, ואפילו יתבייש להצביע ש"ס.
דן סגל21.04.15
אתה דפוק
טלטלים22.04.15
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שני21.04.15
22
וספרדיות יותר מחסידיות. לא מחכה לתשובה
די לשקיפות21.04.15
21
איפה החוק במדינה זו בוס כזה מקומו בכלא
להתלונן במשטרה22.04.15
20
שכל אחד התמקד בעצמו פרנסה משמיים
מרדכי21.04.15
19
ימים אפלים בארופה שהפלו יהודים בעיקר לטאים כי הם היו שם על רקע גיזעי פשוט היום אנו שני עמים ממש עיקר התורה לא מקיימים היום חוץ מהקיום מסביב האם זה על פי החזון איש כשר או המשנה ברורה תתעוררו מספיק עם השקר העצמי
פרודמן21.04.15
18
אי אי אי עד מתי אתם האשכנזים תחשבו שאתם יותר מאיתנו בני עדות ספרד אתם מבינים למה לא בא גואל צדק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף מגדארט21.04.15
17
האשכנזיות מרוויחות יותר אבל משקיעות פחות, הספרדיות הם אלה שמשקיעות הרבה יותר, אני אומרת את זה בתור ראש צוות של עובדות רבות!
ספרדיה21.04.15
מרוויחות גם יותר ממך?????????? הנה את ההוכחה שכל הכתבה זה שטויות במיץ את הרי ראש צוות מעל אשכנזיות
א21.04.15
16
מוסדות ספרדיים יקבלו ביתר פתיחות אשכנזיות לעבודה לעומת זאת במוסדות אשכנזיים כמעט ולא יקבלו עובדות ספרדיות, קחו למשל את מוסדות בית יעקב בריכוזים החרדיים שהכסף מגיע ממשרד החינוך והמוסד הוא ציבורי ויש מספר זעום של מורות ספרדיות...האם מישהו יתעורר וירים את הכפפה?
לטיפולך ללום..21.04.15
15
אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד. אז מה אתם מתפלאים? הליטאים ושאר האשכנזים הם "מתגיירים". חיו באירופה בגזענות,נשמו גזענות ועלו לארץ בתור גויים גזעניים.
צדוק21.04.15
הרמ"א, הנודע ביהודה, הבעש"ט, הגר"א, בעל התניא ועוד... מי גייר? צפון אפריקאי?
איינער21.04.15
14
ראו לאיזה מציאות עגומה הידרדרה החברה החרדית, הניזונת יום וליל משנאה וסלקציה, הם עדיין נטועים עמוק במחוזות ליטא וקראקא האפלים, עדיין מכנים את עצמם על שם מדינתם בגלגולים הקודמים "נשים ליטאיות" (משל כאילו היו משתמשים בשמם מהגלגול הקודם) וכמובן, מהיותם כאלו, אימצו גם את האפליה והסלקציה אשר עשו בהן שימוש
גועל נפש!!!!21.04.15
13
חבלי משיח.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דרורה21.04.15
12
מספיק כבר לנסות להפלות בין אשכנזים לספרדים מספיק. כבר יש את זה. מי שתהיה עובדת טובה תרויח טוב כמו כולם.בוס מחפש עובדים טובים.וזה מה שהכי חשוב.כל השאר שטויות. בואו נתאחד.נקרב את המשיח.מספיק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סיון21.04.15
11
מחקים אותם ממש כמו קוף מתלבשים כמוהם רוקדים כמוהם שפת הגוף אותו דבר מתפללים אתם בלורית פאה נכרית עניבה חליפה מנוי בעתון הדבילי יתדהמן פכככ אתם כאלה טמבלים הם בזים לכם אבל אתם מפגרים עוד נדבקים בהם אז מגיע לכם
שם פס על ליטאים21.04.15
10
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דיייי לאפליה21.04.15
9
אין כניסות מספיקות לאתר? אין פרשיה חדשה או קלטת סוערת? בואו נוציא את השד העדתי. בואו נפריח ספקולציות דמיוניות. פרנסה והכנסה היא תוצר ישיר של השכלה. רק בישראל (ולאוו דווקא בציבור החרדי)- עלייך להיות מתוגבר/ת גם בויטמיןP - (פרוטקציה) ומחקר מעניין היה בודק את מדד השחיתות בישראל כולל אוניברסיטאות (לדוג
אילה21.04.15
8
יום יבא והמצב יהיה הפוך..... ואז נשמע מהליטאים על "ואהבת לרעך כמוך" ..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מני21.04.15
7
זה לא רק הנשים,זה כל מגזר האשכנזים מול הספרדים,אין ספק מי מרויח יותר,(גם אם עובדים באותה עבודה)ואין ספק מי מתקבל לעבודה יותר מהר
קובי22.04.15
6
נכון שיותר אשכנזיות משקיעות בלימודים ובמקצוע כמו שהמחקר אומר, כי הן מרגישות שזו תפקידן. אך פה העניין. זה לא שמקבלים לעבודה יותר אשכנזיות לטאיות , פשוט הן מגיעות לשלב הזה, (להבדיל, כמו שנאמר שיש אפליה בקבלת חילונים כמלמדים בתלמוד תורה) הכתבה מנסה לעורר אפליה כביכול לא מקבלים את הספרדיות. מחקר אמיתי ה
משה21.04.15
5
אבל...שאותם ליטאים יגיעו לבית דין של מעלה..יראו להם דף a4 עם חץ שמאלה=לגיהנום.
אברהם21.04.15
4
חייב להתחתן ביחד חייבים להיות מעורבים זה בזה די לגאווה לשפיכות הדמים ולכאילו יותר צדיקיםכולם אותו הדבר תפנימו אשכנזים !!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחת21.04.15
ילחם בהם ויעשה מהם קציצות ואי ואי יהיה שמח
מחכה למשיחספרדי21.04.15
3
ושם למעלה כבר בראו את הליטאיות עם תכונות יותר מוחצנות המתאימות לרמה המתבקשת במקומות העבודה? תלינו על השמים ולא על בני תמותה
ישקני21.04.15
ממש מענין ואין אף ספרדיה שיש לה כאלה תכונות אה?! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ממש21.04.15
אין דבר כזה כפרה,רמת ה-IQ (אם אתה יודע מה זה) של העדה הספרדית היא מתחת לממוצע
אשכנזי03.08.15
2
האם המחקר בדק את מנות המשכל של הנבדקים? יתכן ששם מצוי הפתרון. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חוקר 21.04.15
1
ממש לא נכון!! אני ספרדיה משתכרת יפה מאוד מאוד מאוד!! ב"ה! ואני עושה פה השוואה בין העובדות האשכנזיות אצלינו פה בעבודה אני מקבלת יותר מהם !! כי אני שווה יותר מיהם!!! יש פה מספיק עובדות טיפשות ודיבליות (אשכנזיות) שצר לי לומר אני ממש לא מבינה איך הם עברו מבחנים.. מגיעות אלי כל הזמן עם שאלות בסיסיות!!
אני 21.04.15
אלעק רואת חשבון מקסימום עומדת בסופר לראות את החשבונות של אלו שיוצאים.
המפענח22.04.15
אוי עד כמה שאת צודקת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורית21.04.15
ממש נכון. אני רואה אצלינו פה כנ"ל. האשכנזיות מגיעות לעבודה והספרדיות לעבוד (האשכנזיות רדודות מחשבה שטוחות, לא חושבות לעומק, שואלות כל הזמן שאלות ובלי בושה ילכו לבוס ויגידו עשיתי הצלחתי וכו'.. - אף פעם לא יגידו ישבתי עם זו וזו והיא הסבירה לי -חלילה - הם פשוט מרגישות מושלמות ...) ועוד בלי בושה כשית
נכון 22.04.15
מאיפה זה בא לך? מי אמלל אותך ככה? אם את רואת חשבון באמת, הייתי מצפה לרמה יותר גבוהה בדימוי העצמי שהטקטס למעלה שידר ההיפך!!!!
נעמה22.04.15
בפעם הבאה שאת כותבת תגובה, תעשי "בידוק איות". לא נעים שרואת חשבון לא יודעת כתיב .... סליחה אם נפגעת .....
אשתי מרוקאית21.04.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 14.05.24

"זה לא חג העצמאות"

מרן הגר"ע יוסף: "אסור להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה"

ישי כהן | 14.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24

כָּל קָהָל וְעֵדָה

התחליף למירון: המדינה תממן הדלקות ל"ג בעומר בכל הארץ

ישי כהן | 13.05.24

באולפן 'חדשות 12' | צפו

בין הגר"י אזרחי לדני קושמרו | ישי כהן על יום הזיכרון תשפ"ד

יאיר טוקר | 13.05.24

תיעוד מהיכלי הקודש 

הכהן הגדול: גדולי הרבנים קיבלו את הספרים של זקן רבני תוניס

חיים רוזנבוים | 13.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"הנס היה בצומת יד מרדכי" | צפו

רב משמר הגבול ותושב שדרות בריאיון מטלטל: משחזר את רגע פריצת המחבלים בשמחת תורה

כיכר השבת | 13.05.24