כיכר השבת

מחשבות של אברך

"הלילה הפכתי לפליליסט בגלל שאני מגן על עם ישראל" // טור כואב

משה כהן, אברך בישיבת מיר בירושלים משתף אותנו בתחושותיו לאחר שהתפרסמה טיוטת התשובה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | "הלילה הפכתי לפליליסט, בגלל שאני עוסק בלהגן על עם ישראל ולשמר את הגחלת היהודית", כותב כהן (דעה) 

133
משה כהן | כיכר השבת | י"ח באדר ב' | 28.03.24
עצרת תפילה בישיבת מיר
עצרת תפילה בישיבת מיר (צילום: שוקי לרר)

"חורבן בית שלישי" - צעקו הכותרות בבוקר שאחרי שמחת תורה. "מלחמת יום כיפור השנייה", זעקו פרשני החדשות באולפנים. כל אחד ניסה בסופרלטיבים שונים לבטא את תחושותיו לאחר האסון הנורא שנפל על עם ישראל באותו בוקר נורא.

ואני, באותו בוקר נורא, חשבתי לעצמי על דברי חכמינו זכרונם לברכה במסכת גיטין "קמחא טחינא טחינת", אמר הקב"ה לטיטוס הרשע.

אני לא חושב שיש מישהו בדורנו שיכול לעשות חשבונות שמים או להסביר למה האסון הנורא התרחש בבוקר שמחת תורה. אבל אני, במחשבותיי כי רבו, חשבתי באותו בוקר נורא וכואב על יהודים שניסו להתפלל תפילת כל נדרי לכבוד השם יתברך וסולקו בכוח על ידי קבוצת אנטישמים בגלל מריבה על מחיצה.

לא יודע כמה המחשבות הללו הן לגיטימיות. אבל דבר אחד אני יודע. ישנן שתי פרשיות בתורה שהבעל קורא קורא בשקט ועולה בעצמו לתורה כדי שאף אחד לא ירגיש ש"אם בחוקותי תמאסו" קשור אליו בצורה כזו או אחרת.

והלילה, הלילה אני חושב על חורבן הבית האמיתי. הלילה אני חושב על חבריי לספסל הכולל שעוסקים בתורה מתוך דחק נורא. הלילה אני חושב על החברותא שלי שאמר לי שאין לו כסף לטיטולים אבל "אני בחיים לא אעזוב את הכולל כי הם חיינו ואורך ימינו" ואני מביט בעיניו הנוצצות מאהבה ללימוד התורה. "אני בחיים לא אצא מהכולל כי לימוד התורה שלי הוא זכות הקיום של עם ישראל בארץ".

מסירות נפש.

הלילה אני חושב על הרשב"א והריטב"א, על ה'קצות' ועל ה'נתיבות', על השיעור כללי ועל סדר מוסר שפתאום, העיסוק בהם הפך לעבירה פלילית.

"להתכונן לגיוס החרדים?!!" אותי?! לנתק את חבריי שמוסרים נפש בשביל לימוד תורה, ועוד בכוח?! אני אומר לכם: זה לא יקרה. אל תביאו לנו שקל. מה חשבתם לעצמכם חבורת אנטישמים?! שאני מתפרנס או יושב ולומד בשביל כמה מאות שקלים שאני מקבל מהמדינה?!

אם מדינת ישראל לא רוצה לשמר לעצמה את הזכות היחידה שאולי נותר בידיה - דהיינו לתת כמה פרוטות לאברכים, שיהיה. לא מדובשך ולא מעוקצך. אולי בסוף צדקו הקיצוניים שאסור לקחת כסף מהמדינה.

אם עד היום הסתדרתי עם הפרוטות שהמדינה הואילה בטובה לתת לי - בערך 800 שקל לחודש, כדי לפרנס את משפחתי ואת אשתי שעובדת כגננת, אני אסתדר גם בלי זה.

לצאת לחו"ל אני גם ככה לא יוצא. אז אני אוותר על הביקור הבא בקברי צדיקים באירופה ובמקום זאת אעשה "שטייגען" עוד יותר גדול בבין הזמנים הקרוב, למה לא.

ברמה האישית - זה לא "מזיז לי". אבל הלילה קרה משהו במדינת ישראל. הלילה קרה משהו לעם ישראל. הלילה קברניטי המדינה קיימו בהידור רב: "ואם תלכו עמי קרי... והלכתי עימכם בחמת קרי".

הלילה, הלילה הפכתי לפליליסט בגלל שאני רוצה ללמוד תורה כל היום וחלק נכבד מהלילה שלי. הלילה הפכתי לפליליסט בגלל שאני לא רוצה שיראת השמים שלי תיפגע בבסיסים החילונים של כור ההיתוך הישראלי.

הלילה הפכתי לפליליסט, בגלל שאני עוסק בלהגן על עם ישראל ולשמר את הגחלת היהודית. לשמור על הקשר האחרון שעוד נותר בין החילונים למדינת ישראל, ביניהם לבין היהדות.

הלילה, הלילה מדינת ישראל כנראה איבדה את זכות הקיום שלה בארץ הקודש. אנחנו נמשיך ללמוד בכל מקרה, גם בלי כסף, גם עם צו עיכוב יציאה מהארץ ואם צריך גם בכלא, אבל אתם, המדינה החילונית, לא יהיה לכם חלק בתורה שלי.

וכל זה קורה עוד באמצע מלחמה ורגע לפני מלחמה כוללת. אני מפחד בשבילכם.

תוכן שאסור לפספס
133 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
45
וואהווו. כתב כל כך יפה וכל כך נכון. נהנתי מכל מילה. הם לא צריכים את החרדים לצבא אלא כדי שלא יהיו פה חרדים.. ודי למבין. עצוב לנו בשבילהם!!!
חרדית שגאה מאוד ביהדותי.28.03.24
באיזה יקום את חיה? נראה לך שפוי שאחרים ימותו בשלבילכם ויממנו אתכם ואתם תשבו בשקט ובשלווה? מי הטמיע בכם את החשיבה האינפנטילית והמפגרת הזו?!
חשיבה מפגרת28.03.24
בס"ד אף אחד לא מממן את החרדים ואף אחד לא מת בשבילנו. להיפך! אנחנו ממיתים את עצמנו על התורה. אם לא יהיו לומדי תורה יכלו את כולם פה. אנחנו ממנים את חיי ההוללות של האוניברסיטאות ואת החשמל חינם של חברץ חשמל. דם ההרוגים בעזה זה על הידיים של קברניטי המדינה. משעשה את ההתנתקות ב2005 שילדיו ילכו למות.
חרדים לא פראיירים של המדינה!28.03.24
שתפו לך את המוח עצוב
יהודי28.03.24
44
מילים מדהימות
אבי 28.03.24
43
וואוו כמה הבנאדם חי בסרט
מנחם 28.03.24
כמה אתה מסכן
שלום28.03.24
כמה אתה פראייר של מדינה פאשיסטית
מדיה פאשיסטים28.03.24
מי שממית עצמו באלה של תורה לא חי בסרט, מי שחשוב לדעות הכוזבות של התקשורת חי בסרט
מנחם28.03.24
אתה חי בסרט עד יום הדין. לא למדת שום לקח !
יוסף28.03.24
למה בסרט? הוא צודק
אני28.03.24
כמה הוא צודק... אין לך שמץ
רפאל 28.03.24
מי שלא מאמין בזה הוא אפיקורוס, וזה מה שאתה
יהודי מאמין28.03.24

הצגת כל התגובות

42
לפני רשבא וריטבא וקצות יש את התורה. חמשת חומשי תורה. הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?!
אליעזר28.03.24
עם הארץ רודף לומדי התורה. שתוק
דוד28.03.24
כל זה מדובר כשכל העם לומדים, אז כשיש מלחמה עוצרים, אבל בעם שלנו היחידים שלומדים אלו בחורי הישיבות והכוללים, חבל שהחילונים לא מבינים את החשיבות וההגנה של לימוד התורה
אני28.03.24
אל תדאג רוב בני אדם לא בנויים לשבת ולשבור את הראש על דפים כתובים בקטן ובלי ציורים. וכל זה בשביל 800שח לחודש
דניאל28.03.24
אם היית לומד ליבה היית מבין שזה הרבה הרבה מעבר ל 800 שקל בחודש (בדוק למשל בארה"ב כמה משלמים על ביטוח רפואי), אבל אתם ילדים קטנים ואהבלים, מקבלים ולא מסוגלים אפילו להבין מה הם מקבלים, פעם עוד הערכתי אתכם, היום יש לי אפס ציפיות מכם, אפס!
עוד אחד...28.03.24
לך לווינט,ערב רב שכמוך !
יוסף28.03.24
כמה בורות ועם הארצות נוראה בתגובה שלך.
אברהם28.03.24
זה מדובר על מלחמה על פי הנביא יהושע וזה היה בצבא של צדיקים ,הצבא החילוני הוא ההפך הגמור מזה.
נחמן28.03.24
יהודי לא ציוני
ממשלת שמד28.03.24
לנבער אסור לצטט.. את הפסוק אמר משה שהיה נשיא של שבט לוי שלא התגייס אמר את זה לבי גד וראובן שהיו רועי צאן ונשארו מעבר לירדן
בערותכם אומנותכם28.03.24
תזכיר לי מאיזה שבט היו מתתיהו בן יוחנן כהן גדול ובניו?
עזרא28.03.24
משה רבנו לא היה נשיא של שבט לוי. מי שהיה הנשיא זה אלעזר הכהן. ואתה מדבר על נבערות.
ישראל30.03.24
הפסוקים שצטטת לא נאמרו על צבא כופר גילוי עריות ושפד
מרדכי28.03.24
מישהו משבט לוי אמר את זה לשבטי גד וראובן ולא הפוך
אבי28.03.24
מלחמה שהכריז עליה ראש הסנהדרין. לא הרצי...
יאיר28.03.24
לא היה מדובר שם בלימוד תורה אלא שרצו להרבות את ממונם בעבר הירדן
יוסף28.03.24
אין מה לומר, פשוט מטומטם, אפיקורוס רשע מרושע, אתה מעות את הפסוקים, מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. וסתם אגב, מה עם "אף למטה", אז בו גם אתה ללמוד. עזוב אתה סתם חמור
משוגע28.03.24
41
גלי בהרב מיארה זרש הפכה לאויבת ישראל בהצטרפותה למלחמת הג'יהאד בלומדי התורה ישמחו בה בני ישמעאל שונאינו
משה28.03.24
כמה באמת לומדים תורה אצלכם יום ולילה? מכיר אתכם מבפנים, אל תבלבל את המוח, בשעה 7:00 הישראלים כבר במקומות העבודה, אצלכם רק מתחילים להתארגן לתפילה...
סע סע28.03.24
לא חייבים לך דין וחשבון. לומדים תורה 8 שעות ביום שזה יום עבודה במגזר הציבורי
חרדים לא פראיירים28.03.24
40
הפכת לפליליסט בגלל אותם אלו שלא לומדים תורה ולא מתגייסים לצבא.
דורון28.03.24
ואותם אלו, מה אתה רוצה, שהם ילכו יתקלקלו בצבא. ולפני כל וויכוח, כל אדם מאמין צריך לכבד את הדעת תורה של הרב של הציבור השני, ולכן כאשר יש רבנים שחולקים אין לשום אדם דתי לכפות את דעת רבותיו על ציבור שנשמע לרבנים אחרים.
יהודי28.03.24
39
אני מברך אותך וכל לומדי התורה ואני רוצה לעשות איתך שותפות אתה ואתם תלמדו תורה לכל עם ישראל וארץ ישראל ואני ואנחנו נצא לצה״ל והקדוש ברוך הוא יהיה בעזרתכם למען ארץ ישראל אמן
שלמה28.03.24
אשרייך שלמה
00⁰028.03.24
38
רק תיקון לכתבה- אני מפחדת בשבילנו ולא רק בשבילם. אנחנו עם אחד.
אחת28.03.24
37
איכס
פשוט28.03.24
36
מכתב יפה ונוגע ללב
תהיל28.03.24
35
אין לי ספק שכל אלו שמגיבים כאן נגד הכותב הם לא חרדים ולא חילונים. ודי למבין.
ישראל 28.03.24
חילונים. עצבניים בטירוף.
די להגיד לנו מי אנחנו29.03.24
34
כמה דמגוגיה? לא לימוד התורה הפך לפלילי אלא "לא תעמוד על דם רעך" כבר לפני 3400 שנה. ועל איזה קשר בין החילונים ליהדות אתה מדבר? אתה סגור בד' אמותיך ואין לתורה שלך שום השפעה מעבר למעגל המצומצם הזה.
לומד תורה ומשרת בצבא28.03.24
פתאום לקריאת מגילה צריכים את האברכים אז יאללה תיתחפפו
...28.03.24
מעולם לא נתקלתי ולא נזקקתי. אז רק שאני אבין - אני שלמדתי בישיבה ואז התגייסתי ושרתתי שלש שנים בלבנון, עשרים שנה במילואים כולל עופרת יצוקה חומת מגן עמוד ענן צוק איתן וחרבות ברזל, משלם המון מיסים וזה כדי שאיזה אברך משי יקרא מגילה? הצחקת אותי
לומד תורה ומשרת בצבא28.03.24
לא הבנתי, רק חרדים קוראים במגילה? ממי קבלת תעודת ליצן?
ליצן...28.03.24
המלחמות לא מנוהלות ע"י שומרי תורה ומצות אלא ע"י ההפך הגמור, שמענו כבר הרבה פעמים איך בגלל לא לפגוע בחפים מפשע נפגעים חיילים, הצבא עצמו הוא גורם הרבה פעמים לאל תעמוד וכו'
נחמן28.03.24
רוב החוזרים בתשובה נהיו חרדים ולא ציונים דתיים. מעניין למה. דוקא הן רוצים את אלו שסגורים בארבע אמות של תורה בלבד
נחמן28.03.24
למה אתה גם לומד? תעשה רק צבא? כי כך אומרים רבותיך, נכון?! אז רבותינו אומרים כלל לא להתגיס [ואני לא נכנס להסברים ההגיוניים ביותר שיש בזה], אז תכבד שכל אחד ישמע לרבותיו
מאמין בתורה28.03.24
אל תגיב אל דברים שאתה לא מבין בהם. תן לי רב ציוני דתי אחד שאומר שלא צריך ללמוד תורה אלא רק להיות בצבא.
לא תעמוד על דם רעך28.03.24
אין שום רב בעולם שאומר שלא צריך ללמוד תורה בגלל שאנחנו בא''י רב הרצל, ולפי מה שאני יודע הוא לא רב
יצחק28.03.24
עובדה! לימוד תורה החזיק את עם ישראל. לא היה לנו צבא בגולה ושרדנו.
צבא ההשמדה לישראל28.03.24
שרדנו?? שואה, פרעות, פוגרומים, ושרדנו?
ישראל30.03.24
33
שקרן בזוי ומתחסד, ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה. הפכת ל"פליליסט" לא בגלל שאתה לומד תורה. יש הרבה לומדי תורה (למשל, בישיבות ההסדר) שאיש לא חולם לגעת בהם. הפכת לעבריין כי אתה עריק מחובת ההתגייסות להגנת עם ישראל מיד הקמים עליהם לכלותם.
עזרא28.03.24
נו באמת לצערינו מי שנמצא בצבא והגיע מישבת הסדר הרוב כבר בקושי מתפללים תפילה אחת ביום אל תשחקו אותה שהצבא לא משפיע עליכם
פפפ28.03.24
בתור מה אתה אומר את זה? אני מכיר את ישיבות ההסדר מבפנים ומועטים עד לא קיימים האנשים שנחלשו בצבא, ולהפך. מי שהגיע חלש, מסיר את התחפושות בצבא, וכולם רואים שהוא חלש.
ישראל28.03.24
איזה גדול דור יצא מההסדרניקים? עם כל הכבוד וההערכה. אבל ענק בתורה וישיבת הסדר לא הולכים יחד. דור ההמשך מה יהא עליו? צריך להודות.
יאיר28.03.24
צודק בכל מילה
צודק28.03.24
יש הרבה תלמידי חכמים גדולים שיצאו מההסדר. ראשי הישיבות הציוניות. אתה לא מכיר, אבל זו בורות שלך. הרב מלמד, הרב רא"ם, הרב אריאל ועוד
מוחה בתוקף!28.03.24
דור ההמשך לא תלוי בבטלנים הרבים שהחברה החרדית התברכה בהם, אבל גם אותם אתם לא רוצים להתגייס אז אל תבלבל את המוח
משה28.03.24
כאלה ששולחים אותנו לחו"ל?
איזה גדול דור יש עכשיו?28.03.24
קודם כל שהצבא ילך ע"פ התורה אח"כ תדבר על "חובת ההתגיסות".
נחמן28.03.24
צריך צבא מקצועי בשכר ולא שרות בכפיה. יש מספיק כסף לצבא שכיר. כל הגיוס חובה זה כדי לכפות על העם קושי ומחלוקת
מדינה פאשיסטית28.03.24
32
ר משה היקר. אנחנו החרדים יודעים כמה אתה תורם וכמה אתה חשוב ויקר אבל העם הזה מסכן יש 5 מיליון יהודים בארץ שחושבים -תסלח לי- שאתה פאראזיט אינך אשם הנציגים שחנו גמ ושס במקום להתמקד בהסברה העדיפו פופולאריות ולישון ממש כמו יום המחדל 7.10
האמת האמיתית28.03.24
ולכן מה, נתגיס, אז צריך להתחיל להסביר
מה הקשר28.03.24
31
בגילך אתה בפטור, 800 שקל לחודש? עוד המון כסף: הנחה בארנונה, חינוך, בריאות, תחבורה ציבורית ותשתיות, הגנה בטחונית, שעולה מתגייסים אחרים למענך, אז 800 שקל זה מה שקבלת? כפוי טובה! ביקשו שמי שלא לומד יתאסף עם עוד רבים לצבא נפרד חרדי, הלכתם אחרי רפורמה שתחריב את המדינה, עכשיו שלב התלונות והכפיות טובה
שלומי28.03.24
בריאות? חינוך? הגנה בטחונית? אם למשפחות מחבלים חייבים לתת, אז ק"ו ללומדי תורה. ואתה צריך להבין, אומרים תודה, אבל לא מוכנים לכרות את הענף שיושבים עליו. אם מישהו היה תומך בך כלכלית 1000 שח בחודש, אך פתאום היה דורש ממך להתגרש מאשתך, היית מתגרש מהכרת טובה??...
יאיר28.03.24
למחבלים מממנים את הלימודים במסגד? די לבלבל את המוח!
די לקשקוש28.03.24
מוכן להראות לי היכן כל הכסף שהמדינה תורמת לנו פשוט לי לא ידוע על כסף מתחת למרצפות שלי בבית
אשת אברך28.03.24
בדוק בארה"ב כמה עולה ביטוח רפואי למשל אהבל חרדי מצוי, למה החרדים מתעקשים לחיות בעולם חילוני ומתקדם טכנולוגי ולא במדינות עולם שלישי שיש בהם פחות כפירה?! זה הרבה יותר מ 800 שקל אבל לך תסביר את זה לחרדי...
משה28.03.24
מה זה צבא של חרדים? כבר היה ניסיון וראינו כמה "חרדים" יצאו משם מי שהלך לשם, אל תבלבל במוח, לא טוב לך, אל תהיה חרדי
קשקשן28.03.24
ששונאי החרדים יעופו!!!
צבא ההשמדה לישראל28.03.24
הנחה בארנונה מקבלים לפי הכנסות ולאנלפי דת. תבדוק כמה הטבות מקבל המגזר הערבי. חוץ מזה שהקיבוצים קיבלו אף אחד לא דיבר!
חרדים לא פראיירים28.03.24
30
!מסכים עם כל מילה!
נחמן28.03.24
29
כל מילה זהב.
יהודה28.03.24
28
דברים כואבים. אך: מדינת ישראל תמשיך לתמוך במי שגם לומד תורה וגם משרת בצבא.כדוגמת ישיבות ההסדר ומרכז הרב. 2. אם באמת אנחנו מאמינים שהחלוקה היא שהחילונים ישמרו עלינו בצבא ואנחנו ניתן כח רוחני לחיילים ולמדינה, מדוע אנחנו)האשכנזים( לא מתפללים להצלחת חיילי צה"ל ומדינת ישראל??! מדוע אנחנו מנותקים.כואב גם
משה 28.03.24
תפילה לחיילי צה"ל לא קשורה לעדה, אשכנזי או ספרדי. אם אתה קורא לעצמך "אנחנו )האשכנזים(" סימן שכנראה שאתה לא אשכנזי, ואתה תמיד יכול להתפלל את התפילה הזאת, בין מתוך נוסח כתוב לבין תפילה מעומק הלב.
מישהו 28.03.24
אני מתפלל מעומק הלב. וכמו כן רבים רבים מחברי. אך מדוע איננו מתפללים ולומדים באופן מסודר ורשמי למען הצלחת החיילים והנהגת המדינה? אחינו הספרדים עושים זאת!
משה28.03.24
דוקא כן מתפללים ולא רק על החיילים ''וכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה.....''
יוסף28.03.24
לא מתפללים להצלחת המדינה כי המדינה לא שומרת חוקי התורה ואדרבה יש כאן הרבה פוליטיקאים אנטישמים. ואגב החילונים לא שומרים עלינו. אנו לא מאמינים בזה. רק שמירת התורה והמצות שומרת על עם ישראל.
נחמן28.03.24
27
אתה פשוט חי בסרט, אתה יודע כמה אברכים בני הציבור הדתי לאומי ממיתים את עצמם באוהלה של תורה? וגם ממיתים את עצמם בשדה הקרב? תפסיקו לחיות בגלות!!
שמואל28.03.24
עם כל הכבוד- ויש כבוד, כמה גדולי דור יצאו משם? תורה נקנית רק למי שממית עצמו עליה. לא ב80% ולא ב95%. "אדם כי ימות באהל"..
יאיר28.03.24
הרבה גדולי תורה יצאו מישיבות ההסדר (הרב דרוקמן, הרב מלמד, הרב רא"ם, הרב אריאל ועוד ועוד) אתה מנותק מהמציאות
מוחה בתוקף!28.03.24
דוד המלך עשה צבא?שאול המלך? או שגם הם נמלטו וביקשו תקציבים?
כמו בתנך28.03.24
יחסית למספר האברכים שלהם מצבם לא רע..וכמה גדולי תורה יצאו מהחסידים?
משה28.03.24
ימות באוהל אתה צודק לגמרי. וכשיש מצווה לפניך שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים אתה קם, סוגר את הגמרא ורץ לעשות. ככה אומרים חז"ל הקדושים בתורתינו הקדושה. ואגב, יש המון בוגרי ישיבות גבוהות תלמידי חכמים לא פחות מכל ראש ישיבה חרדי . תבדוק. לא משמועות. תבדוק טוב.
חזקי28.03.24
להציל חיים של מליוני יהודים זה פחות חשוב מלהוציא כמה גדולי דור? ואיך זה שגדולי הדור הגדולים באמת יצאו כשלומדי התורה היה מיעוט קטנטן בעם ישראל? כמה גדולי דור חרדים מוכרים ככאלה חוץ מהשכונות של בני ברק? הכמות שלכם גדולה, האיכות מבישה.
דמגוג28.03.24
לפני השואה היו באירופה כ-500 בחורי ישיבה (לכל היותר). היום יש בא"י כ-60,000 בחורי ישיבה. המאות הבודדות באירופה הוציאו את הגר"ח מבריסק ותלמידיו, ר' אלחנן ותלמידיו, ר"ש שקופ ותלמידיו, החזו"א וכו'. כמה "גדויילים" בסדר גודל כזה הוציאו הישיבות החרדיות בארץ? היכן הפרופורציה? מה זה מלמד?
עזרא28.03.24
כולם יודעים כמה נשירה יש אצל הציבור שלכם. אל תרמה את עצמך. כבר אמרו חז"ל אל תתחבר לרשע אפילו לדבר מצוה. כי בסוף אתה תהיה כמוהו. זה מה שאתם נהייתם.
נחמן28.03.24
בנינו, כל הרבנים גדולים ביותר לא מסכימים אתך. הרי גם אתה בהלכה אם אתה אשכנזי אתה בודק מה דעת הגרש"ז או הגריש"א או החזו"א, ואם אתה ספרדי אתה בודק את דעת הגרע"י או הגרב"צ, וכל אלו לא היו בדעה שלך. אז אל תדבר בשם התורה.
משוגע28.03.24
ומה עם הרב קוק והרב חרל"פ? הרב צבי יהודה והרב נריה? הרב הנזיר ור' אברום? הם לא דעת תורה?
אברהם28.03.24
26
אתה לא מגן כי העם לא מאמין בכך, אתה לא תתגייס ,כי לא תמסור את חייך לפי שיקול דעת של חילונים, ואינך מקבל את מוסר המלחמה שלהם ואינך רוצה להיטמא מדיבורם,
יאיר28.03.24
אם אני לא מאמין שצה''ל מגן עלי זה אומר שהוא לא מגן עלי?
אתה כותב דברים בלי קשר28.03.24
25
מצוה חדשה, לכבוש את עזה ולמות כדי להכתיר ערבים צדיקים, במקום חמאס הרשעים. פורים שמח.
דוד28.03.24
עכשיו אני מבין שזה מה שהציונים דתיים אומרים מלחמת "מצוה" מעולם תמהתי איזה מצוה יש כאן .
נחמן28.03.24
המקור הוא: על חרבך תחיה...
יאיר28.03.24
24
הם רוצים לסגור את הישיבות ולגייס את כולם לא שפוי אני רועדת מה יישאר מהיהדות אם חלילה זה ייקרה זוכרים את התימנים שהגיעו לקיבוצים פחדדד
00⁰028.03.24
"מה ישאר מהיהדות"? ליצנית! כמה לומדי תורה היו בעם ישראל לפני השואה? מיעוט קטנטן. עם ישראל שרד בלי תקציבים אלפי שנים. יש הרבה תורה לא אנטיציונית בארץ. התורה הי5א ממש לא מונופול של האנטיציונים הפרזיטים והמשתמטים!
עוד אחת...28.03.24
23
תראה מה זה, שנים יושב לומד, ועדיין בור.
חחחחח28.03.24
תלגלג על עצמך! צריך לבדוק אם אתה יהודי!
דוסית28.03.24
משבט אלכסנדר? חחחחח
ואת?!28.03.24
22
שלום לכבודו, אנא הרשה לי להעמיד דברים על דיוקם, עיסוק בתורה ,לא לפני תגובת היועמשית ולא אחרי תגובת היועמשית, הוא איננו דבר פלילי. היראת שמים שלך לא תיפגע בצבא, לך לנצח יהודה.. הסיפור כאן הוא לא על תקציבים אלא ההבנה ש"במלחמת מצווה הכל יוצאים, גם חתן מחדרו וכלה מחופתה" כולל תלמידי הישיבות
חייל מילואים ירא ד'28.03.24
מלחמת מצוה מדוברת בזמן שיש סכנה לעם ישראל, אבל אם המציאות היא שע''י הלחימה עצמה יהיה אסון רוחני, ברור שכמו שעם ישראל בכל הדורות מסר את נפשו על אמונתו גם כאן ההצלה הרוחנית קודמת לזו הגשמית. אגב,כל החברים שהכרתי שהלכו לנצח יהודה העידו בפני שזו משרפת נשמות אין מקום מתאים בצבא לחרדים.
א. ע.28.03.24
זה חייל מילואים ירא ד' לא פחות ולא יותר עיגול מרובע!
עיגול מרובע28.03.24
בנצח יהודה חלק מהיום של החיילים זה תפילות ואם זה לא היה חובה רובם לא היו הולכים ובמלחמת מצווה שכתוב שכולם יוצאים מדברים על האלה שפטורים ממלחמת רשות כמו חתן ביום חופתו מי שנטע כרם בשנה הראשון אלה חייבים אבל לפי כל הדעות שבט לוי פטור
משה חייל בחיל האוויר28.03.24
אי אפשר להיות בצבא חילוני שמונהג ע"י חילונים ובאויירה חילונית ולהישאר ירא שמים. זה פשוט לא מסתדר ביחד.
נחמן28.03.24
מלחמת מצוה היא ע"י מלך כשר לא ע"י חצי כופרים מחללי שבתות ואוכלי מאכלות אסורות ומגלי עריות רח"ל.
נחמן28.03.24
21
מדהים
שם28.03.24
20
יקירי, אין לך מושג מה שמקלדתך כותבת. אתה חי בעקיפין על חשבון המדינה (גם אם ישירות היא נותנת לך גרושים), ועוד יש לך חוצפה להטיף לה מוסר. אולי דווקא כמה שנים בצבא יבגרו אותך, וימחישו לך מה ההבדל בין מטאפורה למציאות.
חנן. ב.28.03.24
במציאות צהל מלא זימה ניאוף ניבול פה חיילות פרוצות... זה צבא הגנה לישראל הא. תקרא לו הגנה לחילונים. אתם חוטאים אתם תגינו על עצמכם. מחלל שבת מות יומת בעיה שלכם
אני28.03.24
אותה אנטישמיות כמו באירופה הישנה רק בנוסח שונה.
נחמן28.03.24
19
ולא לומדים תנ״ך או מחשבת ישראל
זו תוצאה שלומדים רק פילפולי סרק 28.03.24
18
די עם הבכינות הזאת. עד מתי חשבנו שנעבוד על כולם? חצי מהרשוממם לישיבות לא ממש מגיעים ואין שום פיקוח. איזה סיבה יש לחילוני הפשוט להתחבר ללימוד ולממן אותו. הבעיה לא תהיה אם יורידו את תשלומי הכויללים. אלה התשלום על הגנים. ואל תדאגו אף אחד לא יעצר ונוכל לנסוע לחול כמה שרוצים.
בכי ונהי28.03.24
17
"לא יודע לחשבן חשבונות שמיים" אבל ישר מחשבן בראש את יו"כ... מי שאשם במצב זה לא רק המדינה או היועמ"שית אלא לא פחות מכך המנהיגים החרדים לאורך השנים שלא הסכימו בשום אופן לקחת חלק בשירות הצבאי. ובואו נודה על האמת: לימוד התורה הוא רק התירוץ. אם היו רוצים היו מוצאים פתרון. אבל פשוט אף אחד לא רוצה.
מנחם28.03.24
16
מה הבעיה ללכת לצבא וגם ללמוד תורה? אני למדתי בישיבה 8 שנים, מתוכן שנה וחצי בהסדר, ורק ראיתי ברכה בהשפעה על חילונים. אתה פשוט לא מאמין בתורה שלך, אז אתה חי בבועה
מה יש לך?28.03.24
אמת ויציב ונכון! מי שבאמת אוחז בקודש מביא אותה איתו לכל מקום ולא רק על הכסא בישיבה
אמא אוהבת 28.03.24
15
ואווו איזה מרגש!!! כתבת בצורה הכי מדוייקת שיש. יודעים מה עצוב? הטיפשות החילונית שלא לומדת מההיסטוריה... חבל, חבל שאתם כל פעם מחדש לומדים בדרך הקשה. מתי תבינו שהתורה מחיה את כולנו? כן,כן בעיקר אתכם
תומכת תלמידי חכמים28.03.24
14
טור מתנשא ומנותק.. בדיוק מה שגורם לחלקים גדולים בעם לקום עלינו ולדרוש את השויון...
אב28.03.24
13
אם לא הייתם זזים מבית המדרש אולי יאמינו לכם. אם הי' אפשרי לעבור חופשי ברבי עקיבא בלי אברכים ובחורים מפוקקים את הרחובות הי' מקום להאמין שמישהו לומד רציני. המצב היום לא נותן אימון בכל ההצהרות הנשגבות....
חיים28.03.24
12
נעשה סדר: אצלי ואצל רבים אחרים - אברכי הכוללים הם התפילין של ראש של עם ישראל. כולנו רוצים שבנינו יהיו תלמידי חכמים. במשפחה חרדית ממוצעת יש מתמיד, רגיל ומבריזן. הצעות הגיוס עד כה היו ניסיונות רכים לגייס את מי שלא לומד למסגרות חלקיות. הציבור החרדי דחה את הכול באופן גורף.
ניר28.03.24
11
המדינה גוזלת מיסים מחרדים,שאינם רוצים להיות אזרחים בה, וגרים בארץ ישראל הקדושה שחילונים השתלטו עליה במקום אוגנדה, לכו לשם, ואל תטאמוה במסיבות נובה
יצחק28.03.24
10
אם מצופה מכל הבכירים במערכת הביטחון והמדינאות לקחת אחריות על המחדל, הגיוני שנדרוש גם אחריות מהצד הרוחני. הרי תלמידי התורה טוענים : "תורה מגינה ומצלה"... ובשמחת תורה זה לא קרה לצערנו. אז איפה קבלת האחריות? איפה תיקון הטעות?
אחריות28.03.24
9
האם הדתיים הציונים לא מאמינים לפסוק,בשיר של יום, היום יום חמישי,ציטוט: לו עמי שומע לי,ישראל בדרכי יהלכו, כמעט אויביהם אכניע, ועל צריהם אשיב ידי, סוף ציטוט, פירש
יאיר28.03.24
8
לא רוצים את ההגנה שלכם מוותרים עליה בחפץ לב זו לא תורה שמגינה מי שנותן יד להשתמטות מי שעושה את התורה כקרדום לחפור בו אין זו תורה שמגינה
אליהו לוי28.03.24
7
אם תתגייס לשנה-שנה וחצי כמו בישיבות הסדר, תתנתק מעולם התורה? תתגייס ביחד עם פלוגת חרדים ולא יקרה לך שום דבר בצבא
נו באמת28.03.24
6
בהתבונני במגיבים השונים,יש מכנה משותף חד וברור , מי שבעד החרדים ,מגיב בעניניות ונכבדות , והמתנגדים בשפת השוק זולה, זו עוד סיבה להתרחק מהם ולא להתגייס.
יעקב28.03.24
5
לכל אותם חילונים שמצטטים נגדנו את הפסוק "לא תעמוד על דם רעך" תחשבו יותר לעומק, אם החרדיים יתגייסו והם ירדו ברמה הרוחנית שלהם (זה בוודאות ואין כאן מקום להתווכח) , הרי שהדם הרוחני שלנו נשפך , ואם כן הם עוברים על הפסוק הזה פי מליון מאנחנו החרדיים , ודי למבין למי שיש זכות להבין
ישראל28.03.24
עמלק יותר נכון
עאלק ישראל 28.03.24
מלחמת שווא, שהרי ישלטו אויבים אחרים לא פחות אכזרים ומתוכמים מחמאס,לא מתים לשווא???
יאיר28.03.24
4
אני מצטער ... האברך הזה באמת צדיק , אבל אם הוא מספר על חבר שלו שלא מוכן לעזוב את הכולל למרות שאין לו כסף לטיטולים עבור הילדים , זו מסירות נפש לא נכונה משום שאם אין לו דברים בסיסיים עבור ילדיו , על פי התורה הוא מחוייב לצאת ולפרנס... ולכן זו מסירות נפש לא נכונה
יהודי פשוט28.03.24
3
מי שמחזיק את עם ישראל זה הציבור הדתי לאומי . החברה האלה לומדים וגם מתגייסים למלחמה . כמה כבוד יש לי לאנשים האלה שלומדים דף גמרא בחאן יונס
טונה 28.03.24
2
אתה באמת מאמין במה שאתה כותב? לימוד התורה שלך הוא התגובה למה שקרה לנו בשמחת תורה? לימוד התורה שלך מציל את עמ"י ולימוד התורה של אלפי חובשי הכיפות שיצאו מבית המדרש, כמו יהושע שיצא מאוהל משה, לא חשוב? איזו בורות. איזו יוהרה. איזה עיוורון. רחמים.
אריה28.03.24
1
כל מילה בסלע !!!
ישראל01.04.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 13:44

ויתר, וקיבל תיק בלי רוטציה

לאחר המו"מ המתיש, חבר המועצה בא לקבל את ברכת מו"ר 

חנני ברייטקופף | 13:01

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 12:09

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 11:33

"מעולם לא היינו במרוץ כזה"

מי יהיה הראש"ל? בש"ס מתקשים להכריע בין הרבנים | סיקור

ישי כהן | 11:25
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 10:10

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 09:16

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

תיעוד נדיר ומרגש | צפו

אשת המנהיג הליטאי לחטופים: "הייתי בשואה, הערבים האלו גרועים הרבה יותר מהנאצים"

חנני ברייטקופף | 06.05.24