כיכר השבת

האזנות המשטרה

פרשת 'פגסוס': מבקר המדינה פתח בבדיקה

פרשת השימוש של המשטרה בתוכנת הפריצה 'פגסוס' שנחשפה היום ממשיכה לעורר הדים, מבקר המדינה הודיע כי הוא בודק את שימוש המשטרה בתוכנה כלפי אזרחים (חדשות)

4
כיכר השבת | ט"ז בשבט | 18.01.22
פרשת 'פגסוס': מבקר המדינה פתח בבדיקה
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרשת השימוש של המשטרה בתוכנת הפריצה 'פגסוס' שנחשפה היום (שלישי) ב'כלכליסט' ממשיכה לעורר הדים. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כי הוא בודק את שימוש המשטרה בתוכנה כלפי אזרחים.

על פי הפרטים, בשבועות האחרונים החל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקורת בנושא שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת NSO.

על פי תחקיר 'כלכליסט', שהתפרסם מוקדם יותר היום, עולה כי המשטרה ריגלה ופרצה מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראליים ללא צו חיפוש או אישור משפטי. על פי התחקיר, בשנה שעברה, בזמן "מחאת בלפור", המשטרה שתלה מרחוק בטלפונים של המפגינים, תוכנת מעקב של NSO והשתלטה על המכשירים שלהם, תוך שהיא מאזינה לשיחות וצופה בכל ההתכתבויות שלהם, זאת בניסיון לשלוט על ההפגנה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות.

"האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע. אשר על כן החליט מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לכלול בתוכנית העבודה המשרדית שגובשה זה מכבר את נושא שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה".

מטעם הרשות להגנת הפרטיות נמסר כי "נוכח הפרסומים, כי משטרת ישראל עושה לכאורה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם מעקב אחר אזרחי ישראל, פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים.

"הרשות מדגישה, כי ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראליים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב.

"מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה.

"במסגרת הפניה, נתבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא".

מוקדם יותר היום התייחס מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, לנושא, ואמר: "הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים. מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים. בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה. פרטים אלה אינם נכונים.

"בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים.

"אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת במאבק בפשיעה הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה והוא בא להגן על הציבור שומר החוק בישראל ועל ביטחון הפנים של המדינה. עולם הפשע מתחכם ואנחנו נמשיך לפעול ולעשות הכל בכדי להיות צעד אחד קדימה.

"חשוב לציין, כי מדובר באחד התחומים הכי מבוקרים ומפוקחים על ידי כלל הגורמים המשפטיים בתוך הארגון ומחוץ לארגון וביניהם הבכירים ביותר ואני רוצה להבטיח כי משטרת ישראל בראשותי פועלת על פי חוק תוך הקפדה יתרה על צווי בתי המשפט בכל שימוש בכלי כזה או אחר".

מהמשטרה נמסר כי "המשטרה רוכשת כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר. החברות החיצוניות אינן חשופות למידע מודיעיני או לתוצרי המידע החקירתי, ובתוך כך הפעלת הכלי הטכנולוגי לצורך משטרתי נעשה על ידי גורמי המקצוע של משטרת ישראל ולא על ידי עובדי החברות החיצוניות.

"השימוש בכלים הטכנולוגיים שנרכשו מחברות חיצוניות כמו גם בכאלה שמפתחת המשטרה נעשה על פי הדין. כך, למשל, ככל שמדובר בשימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר, מוגשת בקשה לביצוע האזנת הסתר לבית משפט מוסמך כמקובל, והדבר נבחן על ידי בית המשפט ומאושר תחילה".

תוכן שאסור לפספס
4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
לתבוע את המשטרה בכל הכח המשפטי הניתן . תביעה של כל עם ישראל נגד המשטרה. חייבים לעשות עליהם חרם כללי. צריך בכלל להחליף את כל הארגון הזה.
ללא שם19.01.22
3
כל פעם שאני שומעת את השם מבקר המדינה אני לא מפסיקה לצחוק😂😂 איזה עבודה חח מסכן
אני18.01.22
2
משטרה אלימה, מושחתת, כישלונית, וכזבנית. צריך לפטר את המפכ"ל ואת שדרת הפיקוד הבכירה ולבנות את הגוף הזה מהיסוד. אין תקנה לגוף הזה במתכונתו הנוכחית.
יוסי18.01.22

הצגת כל התגובות

1
זבל של משטרה
משה18.01.22
אולי גם יעניין אותך
בארץ

בלי להגיע, באינטרנט | מהפכת הדרכונים שיוצאת היום לדרך

בני סולומון | 09:56

מזג האוויר

התחזית: ירידה בטמפרטורות | גשם מקומי - בצפון הארץ

כיכר השבת | 06:54

דרמה בקיסריה

היחידה לאבטחת אישים התערבה: נזק לגדרות ליד בית נתניהו

דניאל הרץ | 29.04.24

זעם בהתיישבות

ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך

דוד הכהן | 28.04.24

אלו המצוות

חוסמים את הסיוע לעזה? הרב שמואל אליהו חיבר לכם תפילה

דוד הכהן | 28.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

"כניעה מוחלטת"

"העסקה תסכן חיים של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"

דוד הכהן | 28.04.24

טל ומטר

הגשם עדיין כאן: ימים חורפיים צפויים עד אחרי חג הפסח

כיכר השבת | 28.04.24

עדכונים שוטפים

הרמטכ"ל אישר את תכנית רפיח | ממתינים לתשובת חמאס

כתבי כיכר השבת | 28.04.24

הדוקר - נורה ונוטרל

חשד לפיגוע ברמלה: צעירה בת 18 נדקרה ונפצעה קשה

קובי רוזן | 26.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

אמונת אלוקי עולם

מאות במעמד הקבלת פני רבו בציונות הדתית | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מעמד "הצעקה" נחשף

ערב פסח, חצות לילה: מאות עמדו בלב החווה המסתורית, צעקו להשם ותקעו בשופרות

ישראל שפירא | 26.04.24

ליל הקרב בהר דב

תעלומה בצה"ל: איך ידע חיזבאללה את מיקום המשאית? 

כיכר השבת | 26.04.24

ההסלמה הביטחונית

המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב בעמק חפר

ב. ניסני | 26.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

כניסה מצומצמת

לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף 

כיכר השבת | 26.04.24

בעודו פסול נהיגה

בפעם השישית: הנהג נתפס נוהג ללא רישיון; יוגש נגדו אישום

קובי אטינגר | 26.04.24