כיכר השבת

משדרת לחץ?

הנשיאה חיות תוקפת: התכנית של השר לוין היא לרסק את מערכת המשפט

בנאום חריף במיוחד, בכנס העמותה למשפט ציבורי, תקפה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות את רפורמת המשפט החדשה של השר יריב לוין והאשימה אותו ברצון להנחית "מכה אנושה" על מערכת המשפט (בארץ)

53
חיים גולדברג | כיכר השבת | י"ט בטבת | 12.01.23
חיות בנאומה
חיות בנאומה (צילום: שיר תורם, פלאש 90)

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, נשאה הערב (חמישי), נאום חריג בחריפותו בכנס העמותה למשפט ציבורי ותקפה בעוצמה רבה את השר יריב לוין ורפורמת המשפט שלו כשניכר שהרפורמה מלחיצה במיוחד את בכירי מערכת המשפט הישראלי.

"לפני ימים אחדים הציג שר המשפטים החדש תכנית בזק לשינויים מרחיקי-לכת במערכת המשפט. למעשה מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. זו תכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת. מסקנה זו עולה הן מן הדרך שבה בחר השר להציג את תכניתו והן מתוכנה וממהותה", אמרה חיות.

"העצמאות ואי-התלות השיפוטית הן נשמת אפו של בית המשפט, ובלעדיהן לא יוכלו שופטי ישראל למלא את תפקידם כמשרתי הציבור ונאמניו. ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה", הוסיפה חיות.

היא התגוננה כנגד הטענה שזה רצון רוב העם ואמרה: ""שלטון הרוב" הוא עיקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי – אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך "צ'ק פתוח" לעשות כל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא. בית משפט עצמאי ובלתי-תלוי הוא אחת הערובות החשובות לחופש הפרט, לכך ששלטון הרוב לא יהפוך לעריצות הרוב".

"תכנית השינויים של השר מבקשת ליטול מידי השופטים את הכלים המשפטיים המשמשים אותם להגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק. פסקת ההתגברות המתוכננת נותנת הכְשר לכנסת, בתמיכת הממשלה, לחוקק באין מפריע חוקים שיפגעו בזכויות אלה. מדובר בהתגברות על זכויות האדם של כל פרט ופרט בחברה הישראלית", אמרה הנשיאה.

לטענתה, "לאורך השנים הוכיח בית המשפט שהוא אכן נוהג בריסון ובאחריות ואינו עושה שימוש שלא לצורך בכלים אלה. מימושם של השינויים שפורטו בתוכנית - הוא זה שיפר את האיזון העדין ביניהן הפרה חמורה ומסוכנת. בית המשפט נמנע מלהמיר את שיקול דעת הרשות בשיקול דעתו שלו".

"הכלים המשפטיים שאותם מבקשת תכנית השינויים לבטל, ישללו מבית המשפט את יכולתו לקיים ביקורת שיפוטית אפקטיבית, מדובר בשלילת כלים משפטיים השייכים לציבור, שקיימים עבוּר הציבור, ושמופעלים על-ידי בית המשפט לטובת הציבור", האשימה חיות.

היא פנתה גם לפופוליזם ואמרה: "מי שאומר לכם "לא עוד פסילת חוקים", מתכוון בעצם: "לא עוד איסור על מעצר חיילים לימים ארוכים מבלי להביאם בפני שופט", "לא עוד הגנה על זכאות של מחזיקי רכב לקבל גמלת הבטחת הכנסה". מי שאומר לכם "לא עוד פסילת החלטות בלתי-סבירוֹת באופן קיצוני", מתכוון: "לא עוד איסור על ניתוק חשמל לאזרחים בעלי קשיים כלכליים או רפואיים", "לא עוד מיגון מלא לכל מוסדות החינוך בעוטף עזה", "לא עוד ביטול הגבלות מחמירות על חופש הביטוי הפוליטי בעיתונים ובהפגנות", "לא עוד חיוב מועצה מקומית להקים מקווה עבור נשים שומרות-מצוות ביישוב שהרוב בו חילוני", "לא עוד הגנה על זכותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לקבל חינוך מיוחד חינם, גם כאשר שולבו במסגרות החינוך הרגיל".

"אם החלטות השלטון יהיו סוף פסוק ובית המשפט יהיה נטול כלים למילוי תפקידו – לא ניתן יהיה להבטיח הגנה על זכויות", טענה חיות.

היא התייחסה לרצון לשנות את מבנה הוועדה למינוי שופטים ואמרה: "צבר היוזמות כולל גם שינוי מבני עמוק בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ובמתכונת עבודתה. הטענות חסרות-היסוד המועלות כנגד השיטה הקיימת לבחירת שופטים, נועדו לכסות על הסיבה האמיתית –הרצון להביא לפוליטיזציה מוחלטת של מינוי השופטים בישראל, בדרך של הקמת ועדה לבחירת שופטים אשר בה יהיה לפוליטיקאים רוב אוטומטי".

"הרשות השופטת בישראל מקיימת כיום ביקורת שיפוטית אפקטיבית ואחראית על פעולות הממשלה והכנסת, ובעשותה כן היא ממלאת תפקיד חשוב במערך האיזונים והבלמים בין הרשויות. האחריות לשמירה על שלטון החוק ולהגנה אפקטיבית על זכויות הפרט בישראל, אינה מוטלת על כתפי הרשות השופטת בלבד. הרשויות האחרות נדרשות אף הן לעמוד במשימה הלאומית החשובה הזו", הוסיפה נשיאת בית המשפט העליון.

"תכניתו של שר המשפטים החדש איננה תוכנית לתיקון מערכת המשפט – היא תוכנית לריסוקה. היא תפגע פגיעה אנושה בעצמאות ובאי-התלות של השופטים, וביכולתם למלא נאמנה את תפקידם כמשרתי ציבור. אדוני השר – לא זו הדרך!", סיימה חיות.

גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אמרה הערב בכנס כי "הצעות החוק המקודמות בימים אלה מבוססות על המוסכמה לפיה שלטון הרוב הוא עקרון היסוד בדמוקרטיה. שלטון הרוב הוא אכן תנאי הכרחי לקיום דמוקרטיה, אך הוא אינו תנאי מספיק. הפרדת רשויות, שמירה על זכויות הפרט ומניעת הפעלת כוח שרירותי כלפי המיעוט, הם ערכי יסוד. בלעדיהם לא תתקיים דמוקרטיה מלאה. כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות אדם ובזכויות מיעוט".

לדברי היועצת המשפטית לממשלה "מכלול החקיקה המוצע, אם יתקבע בנוסחו הנוכחי, יוביל למערכת איזונים ובלמים חסרת שיווי משקל. עקרון שלטון הרוב ידחוק לפינה את יתר הערכים הדמוקרטיים".

באשר ליוזמות השונות שעל הפרק, המתייחסות למעמד חוות הדעת של הייעוץ המשפטי הציבורי וייצוג המדינה בבתי המשפט אמרה היועצת כי: "הציפייה מהייעוץ המשפטי תהא לפעול כזרועו הארוכה של השר. מדובר בשינוי הצופן הגנטי של המערכת המשפטית-ציבורית. במקום תפיסה ממלכתית של נאמנות לציבור תבוא נאמנות אישית לדרג הממנה. הנוסח של התיקון המוצע שפורסם אמש בעניין מעמד חוות הדעת של הייעוץ המשפטי הציבורי וייצוג המדינה בערכאות, לא מותיר מקום לספק. הממשלה תוכל לפעול ללא מחויבות לייעוץ משפטי".

היועצת המשפטית לממשלה התייחסה לאופן שבו מקודמת החקיקה והבהירה, כי "מערך הייעוץ המשפטי לממשלה לא היה שותף לתהליך גיבוש הצעות החוק טרם ההודעה עליהן בתקשורת. קיבלנו לידנו אך לאחרונה נוסח של חלק מהצעות החקיקה המתוכננות. בהתאם להנחיית שר המשפטים, נקיים עבודת מטה סדורה לבחינת ההצעות".

"עיצוב מחדש של "כללי המשחק" המשטריים הוא לטווח הארוך. עליו להיות שקול, זהיר, צופה פני עתיד. הסדרים חוקתיים נכון לגבש בתהליך סדור, ובטח לא בבהילות. דמותה של הדמוקרטיה הישראלית אינה רק דאגה של ממשלה זו או אחרת או של ציבור מסוים. ממשלות מתחלפות והרוב הקואליציוני של היום, עשוי להיות המיעוט של מחר. אף אדם אינו יודע מה צופן העתיד. כל אחד מאתנו עשוי להיזקק להגנת החוק", אמר בהרב מיארה.

היא הצהירה, כי "נגיש לשר המשפטים, בהקדם, עמדה מקצועית, ביחס לאותן הצעות שהועברו אלינו. יש לקוות שעמדה זו תילקח בחשבון ותסייע לממשלה לקבל החלטות טובות. בהתאם להנחיית שר המשפטים, נקיים עבודת מטה סדורה לבחינת ההצעות. כמשפטני השירות הציבורי מוטלת עלינו החובה להביע עמדה מקצועית ברורה".

לקראת סיום, ביקשה היועצת המשפטית לממשלה להעביר מסר ביחס למתקפות החוזרות כנגד פרקליטים ומשפטנים בשירות הציבורי: "שיח שכולל אמירות חסרות אחריות כגון "שלטון המשפטנים"; "שלטון הפקידים"; "כנופיית שלטון החוק ";"תופרי תיקים" וכדומה - חייב להיפסק. השיח מתלהם ומוביל לאירועים חריגים: קטלוג עובדי ציבור ברשימות. תוקפנות כלפי פרקליטים ומשפטנים באולמות בית המשפט ובמוסדות ציבור אחרים".

"זו האחריות של כולנו – נבחרי ציבור, הנהגת השירות המשפטי ציבורי, שופטים, אנשי אקדמיה ותקשורת – לפעול לשינוי חד וליצירת אווירה אחרת. אווירה שבה ניתן להעביר ביקורת, גם אם נוקבת, בשיח ענייני. על כל אחד מאתנו לקדם את העניין", אמרה הפרקליטה.

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
49
ימין,חרדים,דתיים,מסורתיי אחוז מהעם.
העם היהודי בחר12.01.23
48
שהחיינו והגיענו ליום הזה בו נשיאת בית המשפט העליון נכנסת למגננה... יריב, תריב עד הסוף!!!
מוישה12.01.23
47
ללא סימן ?..
משדרת לחץ12.01.23

הצגת כל התגובות

46
אנחנו יכולים להיות רגועים חחח מצוין!
אם הם בלחץ12.01.23
45
כל הכבוד ללוין!!
אבי12.01.23
44
התעמרתם מספיק,התנשאתם מספיק תנו לדמוקרטיה את כבודה.
סיני12.01.23
43
התוכנית שצריכה להיות זה להעיף אותך ואת היועמשית. את אשה פוליטית ולא שופטת.
קובי12.01.23
42
סימן שיריב לוין בכיוון הנכון!
משה12.01.23
41
מה אומרת???
מי זה12.01.23
40
תושבי דרום ת"א, גם זוכים להגנה מהבג"צ ממתקפות הסודאנים?
נמרוד13.01.23
39
דברים ברורים של השמאל. אין כמעט שום דבר חדש . האם יש שוויון לצד הימיני של העם הנפלא. או ליצוג נורמלי לצד הדתי והחרדי.
שלמה כהן 12.01.23
38
הבייתה עוכרת ישראל מרשעת
אריאל12.01.23
37
עוד איזה חיות טרף. חיה על חשבון הציבור
אבי12.01.23
שופטת עליון מרוויחה 140 אלף לחודש
אליהו12.01.23
36
זה רק מוכיח שתוכנית לוין הולכת לעבוד טוב. היה להם נוח לשופטים לנהל את המדינה… כאשר זה לא תפקידם כלללל.
r.p12.01.23
35
פ ח ד
פחד12.01.23
34
האייטולרית חיות בפניקה.
נפתלי12.01.23
33
הצביעות של השמאל מטריף ולא נתפס זוכרים איך השמאל דיברו כשיצחק יוסף מחה מתוקף תפקידו על רפורמת הגיור ?!
גד12.01.23
הרב הגאון
יעקב 13.01.23
32
ש ת ק פ ו ץ ! !
דוד כהן12.01.23
31
רק לרב יצחק יוסף היה אסור לדבר על מתווה הגיור..
דוד12.01.23
30
התכנית של חיות לרסק את הכנסת והדמוקרטיה!!!
סתם אזרח12.01.23
29
נכון אנחנו רוצים שבית המינות הזה התרסק. לוין צודק , עד מתי הם יעשו מה שהם רוצים קורח ועדתו?
רחל12.01.23
28
ברוך השם, לאט מתקרבים לשלטון משיח ושלטון יהודי כמו שהשם רוצה
אדיר12.01.23
27
היא רק מוכיחה כל מה שהשר לוין אמר...
צעי13.01.23
26
עוד אוכלת חינם זקנה ומפוטמת
חנטריש12.01.23
25
.....הפחד שתאבדו את שלטון שלקחתם בכוח...מלחיץ לא.... סוף סוף הרשע נופל
בטח דיקטטורית12.01.23
24
אל תאמינו לה בכלל. הרפורמה אכן נחוצה. שתקרא את כל מה שכתוב שם ותפסיק להכתיב לנו את החיים לא לפי החוק. יש חוסר אמון מאוד גדול במערכת המשפט בגללה וחבריה.
גילה רינה12.01.23
23
מדינה דמוקרטית לא.או רק בצד אחד,לא מפחד!
למה היא בלחץ12.01.23
22
מכבסת מילים והרבה הפחדה ואיום ממש עריצות של המתנשאת הזאת רשעה הזאת ממשחכה דאכו של העריץ ברק וגונדה דילה אל תירא ואל תגור מפני איש השר לוין חזק ואמץ.
ממילא12.01.23
21
על אפך ועל חמתך. תרדי ממגדל השן שלך ההתנשאות שלכם נמאסתם על הציבור.
בנימין12.01.23
20
שופטת נכבדה זאת הדייסה שאתם בישלתם עכשיו תחילו לאכול.אתם בישלתם הפליות בין גתיים לחילוניים בין ימנים לשמאלנים והכל במסגרת פסקי דין שצצו לכם.אמר עורך דין ידוע יש פסקי דין לרוב הנקודה היא לאן האידאולוגיה של השופט פונה. בתאבון עם הדייסה
רפ12.01.23
בפס"ד עמנואל, בגץ קבע שייבנה מקווה בישוב החילוני כפר ורדים על אף התנגדויות תושבים, בג"ץ הסיר את הצעת ליברמן לביטול סבסוד גני הילדים. בג"ץ אינו שמאלני ואינו ימני. בגף הכשיר את במוסדות אשכנזים. מפעל ההתנחלויות, חומת ההפרדה, הרס בתי מחבלים. בבג"צ שופטים ושופטות דתיים, ימניים, מתנחלים .
טועה ומטעה.בג"צ הסיר אפליית ספרדיות 12.01.23
מעט מאוד היה לטובת החרדים בהשוואה לשאר כדי לא למשוך אש אבל כולם יודעים כמה אהבת חרדים וימניים יש שם אז בבקשה אל תטשטש את העובדות
טוב13.01.23
19
כן, היא יודעת מה הציבור אוהב לשמוע, אבל היא לא מספרת על סירוס הצבא והכנסת אחינו למצבי סכנה, היא לא מספרת על בלימת ההתיישבות ועידוד ההתיישבות הערבית וכו' וכו'
יהודי12.01.23
18
דוחקים הצידה את הסטרא אחרא ממש פעמי משיח
איש קרית ספר12.01.23
17
מתי דאגת לחלשים. דאגת רק לחיות תרתי משמע ולערבים. מספיק עם הדיקטטורה של בג"ץ. גלי עושה רושם שהתמנת רק לאחרונה בממשלה האחרונה היה הכל מותר
דמוקרטי אמיתי12.01.23
16
את אמורה להגיד לנו מה הדרך? תפסיקי לקחת סמכויות שאין לך, תכבדי הדמוקרטיה האמיתית, סוף סוף הגיעו אנשים שישימו קץ למונופול שלכם. לכל חגיגה יש סוף!
אוזן12.01.23
15
מה את יודעת על דמוקרטיה היית יותר עריצה מסטאלין בית משפט שמאלני חד צדדי שלא מעניין אותו כלום חוץ מהדעות העקומות שלו הכשלון הכי גדול במדינה זה מערכת המשפט
יונתן12.01.23
14
הטענות פשוט מגוחכות. אם הן טוענות שזה לא דמוקרטי שהרוב שולט - למה נראה להן שזה דמוקרטי שמיעוט שולט? שנים רבות שבתי מלוכה שלטו בעם, עם התקדמות השנים הכח ניתן לרוב על ידי בחירות דמוקרטיות. מה שבתי המשפט מנסים לשמר זה מיעוט מלוכני שקובע הכל
מיכל12.01.23
13
בבקשה תתכבדי לרוץ לכנסת נראה כמה מנדטים תקבלי. הדיקטטורה שלכם עברה כל גבול.
שלמה12.01.23
12
עושים לכם בית ספר , חחח . שלום כתה א'
אפרת 12.01.23
11
איפה הייתם במשך שנים כששלטון החוק רמס פעם אחר פעם את המתיישבים ביו"ש, הפקיר את דמם כפשוטו, והפלה בינם ובין הערבים?? חבורת צבועים מגעילים רשעים. שנים שהם מתעלמים מדמעת העשוקים ופעם אחר פעם מגינים על מחבלים, ועל אוייבים. אסור למצמץ. צריך פעם אחת ולתמיד לשלול מהם את הרודנות והעריצות.
יהודי12.01.23
10
ככל שהשמאל מזדעק יותר זה רק מוכיח על הדחיפות בצורך לרפורמות של יריב לווין
לכסח מהשורש...12.01.23
9
הביתה בשמחה רבה שתיכנס לאח הגדול מתאים לה
לפיד12.01.23
8
שקט שקט כלבה דיקטטורית קצת תחווי איך מתנהל העולם על פי הצדק והאמת ולא על פי עיוות דעתך וחברייך
שלמה12.01.23
7
שאלה ? למה צריך לתת במה לכלבה חובבת רוצחי יהודים למה? לוין מטפל בה ולנו רק נשאר להתפלל להצלחתו
תושב כפר חב״ד13.01.23
6
אין מה לרסק כי אין דבר כזה מערכת משפט הכל שחיטות. אולי סוף סוף נפל להם האסימון. שלא יעבדו על אחרים
mexicano13.01.23
5
בנתיים גברת חיות גרמתם בהחלטותיכם מוות (ההיפך משמך)להתיישבות בכל הארץ החלטות חד צדדיות נגד רוב העם המסטרתי פגיעה אנושה בביטחון הפנים הכל היה לטובת צד אחד לצד המיעוט הרעשני והדטרסני מילה וחצי מילה לא הוצאתם על החרפה והבטחה שלא לומר מעשים פליליים במשפט נתניהו וזדורוב וגל הירש
יהודי מאמין 13.01.23
4
אחרי שיעופו לא עוד ריסוק החרדים לא עוד לומדי תורה שיקראו עבריינים איזה יפת נפש הצבועה הזאת אם כ’’כ מעניין אותה החלשים שתתן מעשרות ממשכורת העתק שלה ושל חבריה ולגבי נבחרי העם אף אחד מעולם לא בחר את הדיקטטורים האלה לכו הבייתה
טוב13.01.23
3
חיות שאלה לי אליך למה חברי כנסת צריכים ליהבחר ע"י בחירות בקלפי ושופטים לא ?האם זה דמוקרטיה (רצון העם ) תעשי משאל עם מה העם רוצה בחירות בקלפי לשופטים או דרך של היום חבר מביא חבר ? ממה את מפחדת ??? כי התשובה ברורה שהעם יבחר בחירות
משה13.01.23
2
אסתי שבוית המערכת הרקובה יכולת לקנות את עולמך לו היית מבקרת בונה ומודה בכשלים ובעוולות שהמערכת שלך מייצרת אך בחרת בדרך של הדיקטטור א. ברק שגרם להרס וחורבן.
חני14.01.23
1
נוגעים לה בגבינה... אז היא צורחת
יצחק 14.01.23
אולי גם יעניין אותך
בארץ

יו"ר מועצת בנימין ישראל גנץ מונה לכהן כיו"ר מועצת יש"ע

יוסי נכטיגל | 09:35

"עד שאחרון החטופים חוזר"

בכביש 1: משפחות שכולות חסמו משאיות סיוע לרצועת עזה

קובי אטנגר | 07:47

מזג האוויר

התחזית: גשם מקומי קל ועלייה בטמפרטורות

כיכר השבת | 07:22

המגעים לעסקה

מחלוקת במשפחות החטופים: "עכשיו צריך להגביר לחץ צבאי"

דוד הכהן | 06.05.24

"חמאס הסכים לעסקה"

במקביל להודעת חמאס: הפגנות סוערות בירושלים ובתל אביב

קובי רוזן | 06.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

היום יותר מתמיד

ראש המוסד ברנע: "לעולם לא עוד - זהו צו מוסרי לכולנו" 

יהודה גל | 06.05.24

דרמה בירושלים

החייאה בגובה עשרות מטרים: פועל איבד את ההכרה על עגורן

קובי אטינגר | 06.05.24

מבטיחים להילחם

אחרי שנסגרו בארץ וגורשו: ההודעה של ערוץ 'אל ג'זירה'

יאיר טוקר | 06.05.24

הגשם חוזר 

הוציאו את המטריות: תחזית מזג האוויר לימים הקרובים 

ב. ניסני | 06.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

"לעולם לא עוד - זה עכשיו" | צפו

ראש הממשלה והנשיא: "המתקפה לא הייתה שואה. הם טעו"

כיכר השבת | 05.05.24

מהמטחים הקשים

צפון תחת אש; "הפגנות קפלן - משחק לעומת התכנון שלנו"

דוד הכהן | 05.05.24

למרות שהזהירו אותו

לבד על מזרן ים - קילומטר מהחוף; צפו בחילוץ מלב הכינרת

מישאל לוי | 05.05.24

בטקס שונה מתמיד

ומי תדליק משואה? החטופה שחולצה מעזה אורי מגידיש

יאיר טוקר | 05.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הנקמה האמיתית

לפני הלוויה: ההודעה של משפחת אליקים ליבמן הי"ד לציבור

נחמן שטרנהרץ | 05.05.24