כיכר השבת

דעה: מגייסי החרדים - לאומניים ואנטי ליבראלים

"כפועל יוצא מאנטישמיות אנטי-ליברלית מצד פוליטיקאים שמתחפשים לליברלים ומהחלטות אנטי-ליברליות בכסות ליברלית של בג"ץ, הציבור החרדי מתרחק מהשמאל, ואיתו מהתנגדות ללאומיות, לקידוש המדינה ולצבאיות. מבלי משים, הציבור החרדי פונה עורף לדרכם של אנשי היישוב הישן". אורי וייס במאמר ששומט את המסיכה הליברלית מאנשי שינוי ובג"ץ הקמים על החרדים לגייסם. (מאמרים)

31
אורי וייס | כיכר השבת | כ"ז בתמוז | 17.07.12
אורי וייס, כותב השורות
אורי וייס, כותב השורות (באדיבות אורי וייס)

שנאה נגד החרדים חוגגת מצד אנשים שמכנים עצמם ליברלים. בינם לבין ליברליזם פעורה תהום. הליברליזם תובע את צמצום כוחה של המדינה. הוא מתנגד לכל קידוש של המדינה.

הליברליזם הוא אנטי-פשיסטי. ליברליזם במשפט אחד הוא שזכותך לפרוש את ידיך לרווחה נגמרת, במקום שבו מתחיל אפו של חברך.

מפלגת "שינוי" הכתירה עצמה כמפלגה חילונית ליברלית. טומי לפיד אמר, שהוא דווקא אינו תומך בהפרדה בין דת למדינה. הוא הרי הבין מה המשמעות של כך. כשבארה"ב מדברים על הפרדה בין כנסיה למדינה, מתכוונים קודם כל לכך שדת ספציפית לא תמוסד כדת המדינה. הביטוי לכך בישראל הוא שישראל לא תהא "מדינה יהודית".

מי שניסו להקים "מדינה יהודית", לא היו אנשי היישוב הישן, אלא חבר אתאיסטים. חבר הכנסת, הלל קוק, השימם ללעג במשפט, שישראל היא התיאוקרטיה הראשונה שהוקמה בידי אתאיסטים; ופרופ' אמנון רז קרוצ'קין השימם ללעג בתיאור הבא של האידיאולוגיה שלהם: 'אין בורא לעולם, אבל הוא הבטיח לנו את הארץ הזאת'.

מפלגת "שינוי" אינה יכולה להתמודד עם כך שהציונות שלה, התובעת מדינה יהודית ולאומיות יהודית (חלף קוסמופוליטיות או לאומיות ישראלית), מנוגדת לליברליזם. היא הפכה את ה"ליברליזם" מהפרדה בין דת למדינה - לשנאת חרדים; מחירות הפרט והתנגדות להטלת עבודות כפייה - לתביעה לחטיפת החרדים לעבודות כפייה צבאיות.

קשה לשוחח ברצינות, כאשר המושגים מתמלאים בתוכן הפוך למשמעותם. למעשה, "שינוי" היתה מפלגה שבאה לשרת את האינטרסים של בעלי ההון ולרסק את מדינת הרווחה על כנפי התעמולה האנטי-חרדית והכסות הליברלית. ההשפעה הגדולה של המפלגה הזו אכן היתה קיצוץ חד בקבצאות לנזקקים.

האנטי-ליברלים המתחזים לליברלים גם הניפו את דגל כפיית הגיוס לצבא על החרדים. הם חגגו את ניצחונם בבג"ץ, שבו הכריז "בית המשפט" ג'יאד על הערבים. חובת החרדים להתגייס לצבאם הוטעמה, בין היתר, בהלכות מלחמת מצווה. ז'אן ז'אק רוסו התריע, שקידוש המדינה יגרור קידוש של המלחמה. האזהרה הזו התממשה ב"פסק דינה" של הערכאה הציונית העליונה.

הגישה הליברלית למדינה מנוגדת לתפישה האנטי-ליברלית של אהרון ברק, שנוסחה על ידו כך בהכרעתו בפרשת "בנק המזרח"י", שבה חולל את ה"מהפכה החוקתית": "אנו רואים במדינה התגשמות של חלום דורות. גישתנו אליה אינה שלילית. איננו חוששים מהמדינה. עם זאת, יש לשמור עליה מפני פגיעה בפרט. האיזון שהחברה הישראלית תמצא בין פרט לכלל, ישקף, איפוא, את תפיסתה של החברה הישראלית, העשויה להיות שונה מתפיסתן של חברות אחרות".

בגישה הליברלית, המדינה במצבה הטוב היא רע הכרחי, ולא חלום הדורות; יש לחפש דרכים להגבלת השלטון כדי למנוע עריצות ושרירות. הליברל חושש מהמדינה. לא כן נשיא "בית המשפט" בדימוס, אהרון ברק, שליברל אמיתי חשש גם ממנו.

אגב, התחזות לליברלים אינה רק נחלתם של אנשי שלטון בישראל. גם חברי המפלגה "הליברלית" באיטליה הצביעו בעד עלייתו לשלטון של מוסוליני. בשם ההגנה על זכות הקניין, בית המשפט העליון האמריקאי בלם שחרור של עבדים שחורים.

כפועל יוצא מאנטישמיות אנטי-ליברלית מצד פוליטיקאים שמתחפשים לליברלים ומהחלטות אנטי-ליברליות בכסות ליברלית של בג"ץ, הציבור החרדי מתרחק מהשמאל, ואיתו מהתנגדות ללאומיות, לקידוש המדינה ולצבאיות. מבלי משים, הציבור החרדי פונה עורף לדרכם של אנשי היישוב הישן. התפישה החרדית המקורית ביחס למדינה הייתה ליברלית: ראיית המדינה כמכשיר, כמנגנון, ולא כערך, תוך התנגדות לקידוש המדינה.

אבל, לחרדים יש אלטרנטיבה נוספת מאשר לבחור בין ה"שמאל" הציוני לבין הימין הפשיסטי, קרי בין זרמי הלאומיות האנטי-ליברלית. החלופה היא להתנגד הן לאלו והן לאלו: לאגף את שניהם משמאל ולהתנגד ללאומיות, כמנהג אנשי היישוב הישן.

מעבר לכך שחובה להתנגד לכיבוש הישראלי, לציבור החרדי כדאי לברוא לעצמו אלטרנטיבה פוליטית אנטי-פשיסטית לחבירתו לימין. גם אלו שמשטינים על הציבור החרדי שהוא סחטן, רואים אותו כנמצא בכיס של הימין. ברגע שתהא לחרדים אלטרנטיבה, תפחת היכולת של השלטונות לסחוט אותם באיומים נוסח: אם לא תתמכו בממשלה הנפשעת שלנו, נחטוף אתכם לצבא.

הכותב הוא מרצה למשפטים

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
בשמאל. סח"כ אנשים כמוהו סוגדים לפלסטינאים סומכי הטרור , בעוד שאת החרידים הם לא ישנאו כמו את הטרוריסטים. נוח לו לתמוך באי גיוס חרידים, כדאי שלפליסטינאים יהיה נוח להפעיל את הטרור נגדינו, ולא מאהבת החרים.
יעל20.07.12
19
כאילו אנשי השמאל "מתים" על החרדים. תפסיק לבלבל תמוח! באיזה צד "אתה" מפגין??
די די!17.07.12
18
כשהם רוצים לחלוקה את החרדים הם משלימים משטר ערוצי (קומוניסטי) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
5617.07.12

הצגת כל התגובות

17
אני לא בוחרת ומזדהה עם השמאל כאלטרנטיבה לימין..ע"מ לקבל טובות הנאה.. אני שם כי זה המקום הטבעי של כל חרדי,למרות שהשנים במדינה הציונית (בתוספת עזרה מהשמאל) קצת טשטשו את הגבולות. הכיבוש משחית,הקפיטליזם החזירי משחית,וכן...גם מדינה יהודית בידי אתאיסטים זה דבר משחית- ועל האבוסרד שבדבר אגב דיבר גם ליי
צהובה17.07.12
16
שס המציאו את זה והוכיחו שהשמאל עדיף לחרדים אבל כדי לא לתת לשס את הקרידיט יצא איסור שנקרא ממשלת שמד זה צריך לחזור שוב, אבל לתת לאשכנזים את היוקרא שהם יובילו
נוכנישט17.07.12
15
על א"י. וממילא הם יהיו ימניים. כפי שחז"ל אמרו- אדם דתי צריך בכל דרכיו לפנות ימין.
אורן17.07.12
14
לידיעת המרצה הנכבד. אנשי היישוב הישן מעולם לא היו "מוסרים" כמו חלקים הזויים בשמאל הקיצוני הישראלי שאתה מנסה לגרור את הציבור החרדי אליהם.
עמיחי משניות17.07.12
13
אינני מכיר את הכותב אבל הרעיון והעקרון נכונים מאוד
קורא 19.07.12
12
יש לך טעות אחת יסודית והיא לחשוב שהציבור החרדי מבוסס רק על כספים לישיבות ומי שמבטיח לו זאת מקבל מיד את קולו. הציבור החרדי בדעותיו, וכך גם דעת רוב רבותיו לאורך כל ההיסטוריה, הוא ימני מוצהר! נגד חנופה לערבים, נגד החזרת שטחים ופינוי מתיישבים. ועכשיו מה יש לך/לשמאל להציע???
שלוימי17.07.12
הכותב הגדירכ יפה מאוד את דעתו של הישוב הישן (ושל כל יהודי מיושב בדעתו) הימין המאמין בקדושתה של המדינה הוכה פעם אחר פעם ודווקא על ידי הימין אבל ככלב שב על קיאו הם "מתגברים" וממשיכים . האמת עם הכותב .... יחס למדינה כאל נושא ערכי ולא כמשרתת האדם הוא המבוא לכל תורות הפשיזם אני מייעץ לכל אחד לעיין היטב
קורא 19.07.12
גם הרב שך גם הרב אלישיב זצוק"ל ויבלחט"א הרב שטיינמן והרב עובדיה מתנגדים לימין המדיני, מתנגדים להקמת התנחלויות ובעד החזרת שטחים תמורת שלום אמת. החיבור לימין הוא רק בגלל שהם היו יחסית יותר מסורתיים, ולכן נוצר אצל הבורים שבעם תחושה שיש תמיכה ברעיונות הימניים.
אבי18.07.12
11
סורי....אבל לא הבנתי....
Anonymous18.07.12
10
לאורי אתה צודק בביקורתך אך מתעלם מן הצורך הבוער בישראל בשוויון בנטל כתנאי לסולידאריות ולאינטגרציה בין כל האזרחים. אמנם בישראל אין מקובל לדבר על הצורך בסולידאריות ובאינטגרציה אך אתה מבטא רגישות לצורך זה ועל כן בוודאי תקבל יקון זה בידידות חן יחזקאלי
ד"ר חן יחזקאלי18.07.12
9
תתפלא יש רבים בציבור החרדי שמתפכחים וחושבים שנמאס מהבגידות של הימין בחרדים והאלטרנטיבה היא שותפות עם השמאל המתון ושלי יחימוביץ היא דוגמא מצוינת ליריבות פוליטית מתוך כבוד תבונה ורגישות הענין שחלקים בשמאל מצטיירים כשונאי חרדים ב"אוטומט" ואת זה עליכם לשנות על מנת ליצור תפנית ציבורית ופוליטית
יוסי17.07.12
8
אבל מה לעשות ומזה עשרים שנה נהיו נהיו החרדים שותפים בע"ז? והבעל, כמו הבעל, תובע דמים. הפיתרון פשוט: הפיכת הצבא לצבא שכירים מקצועי,והפיכת המדינה לאזרחית. הסיכוי שזה יקרה? למרבה הצער, אפס. היכונו לקסרקטינים (ושם ברחבת הדגל תמצאו את מרקוליס).
דה האן18.07.12
7
יש פער גדול בין תיאור העובדות של הכותב ובין הפרשנות והמסקנות החפוזות. 1. מדינה ליברלית אמיתית היא מדינה שבה אכן תתקיים הפרדה בין דת למדינה. באופן זה החרדים יהיו לאזרחים מן השורה וייצטרכו לקחת את הנטל, אותו נטל הכרחי שאזרחים שווים במדינה ליברלית לןקחים על עצמם. האם לכך התכוונת? אם כן זה לא מה שכתבת.
מני פלד17.07.12
6
הזוי ומטופש לתת לאדם קיצוני והרסני למדינה במה. זאת לא הפעם הראשונה שאני רואה אותו באתר.כמה עלוב....
רחל18.07.12
5
לכבוד אורי וייס. אני חרדי ששירת בצבא מצטרף לכל מה שאמרת. כל הסיפור של גיוס חרדים זה בגלל שהימין המשיחי וההזוי מבית אורבך חוטובלי ושאר ירקות סרוגות בטוח שאנחנו חייבים להם.ולמה?כי יש בינינו הסכמה שצריכים לשמור מצוות .אז מה .חוץ משמירת מצוות אני לא מסכים אתם על כלום .לא על ההתגרויות היום יומיות שלהם בע
תולון18.07.12
4
נמאס כבר מהמשחקים שלו מילה זה לא מילה ואין לו שום כבוד לדת כל רגע מתהפך לשלי יש כבוןד למסורת לא מתלהמת ויוצאת נגד החרדים אני מקווה מאוד שהחרדים ילכו איתה ולא עם ביבי
תם עידן ביבי17.07.12
3
לחרדים
יצחק17.07.12
2
נו באמת כיכר ... ?! מה קרה להם !! פורים כבר עבר מזמן .... חילוני שמאלני נותן שיחות מוסר ?!! חסר דעת תורה להביא לאתר ? עם מאמר כזה אני אפילו מתחיל להתגעגע לרב בלומנטל ...
חרדי שפוי וחרד18.07.12
1
לאורי דבריך כדורבנות, אך אתה מתעלם מן הצורך הדחוף בישראל בסולידאריות חברתית-אזרחית-לאומית (במובן של הלאום הישראלי, אשר רובם המכריע של הישראלים אינו מכיר בו, וגם ישראל אינה מכירה בו, כפי שניכר כי אתה יודע) שוויונית ופלורליסטית. הסולידאריות הנחוצה היא גם בהכרח ליברלית, לא במובן שהיא עוינת לדת, אלא להפ
ד"ר חן יחזקאלי18.07.12
אולי גם יעניין אותך
בארץ

מזג אוויר הפכפך: זה מה שמצפה לנו ביומיים הקרובים 

כתבי כיכר השבת | 06:58

"לא יניף כבר את ביתו" | צפו

השר גלנט בנאום מצמרר על סגן אלוף תומר, שנפל בגבול עזה

קובי אטינגר | 12.05.24

"דווקא עכשיו צריך אחדות"

השר מרגי בטקס החרדי: "יום הזיכרון מחבק ומאחד את כולנו"

יוני גבאי | 12.05.24

"הקרע של המשפחות והקרע בעם"

נשיא המדינה נאם כשצווארנו קרוע; "זה סימן הָאֲבֵלוּת היהודי"

דוד הכהן | 12.05.24

פרק לכל חלל | כנסו

מתפללים וזוכרים • גולשי 'כיכר' בתהילים למען הנופלים הי"ד

כיכר השבת | 12.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

דריכות מבצעית

בכיר במשטרה: "מי שיש לו רישיון לנשק, שישא אותו"

קובי אטינגר | 12.05.24

"התמיכה - עומדת בעינה"

הבחירות לרבנות: הבהרה של יו"ר ועדת הרבנים בציונות הדתית

חנני ברייטקופף | 12.05.24
ש

גם השנה

נתוני הביטוח הלאומי: מאוחדת היא הקופה הצומחת ביותר בשנה האחרונה

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

התפתחות מבורכת

מותג הבשרים המהודר "בשורה" מתרחב - מהיום ניתן להשיג גם ב"שערי רווחה"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

מזג האוויר

התחזית: ירידה בטמפרטורות, סיכוי לטפטוף עד גשם מקומי

כיכר השבת | 12.05.24

"נפעל באפס סובלנות"

עימותים אלימים בקפלן | קרובי חטופים נעצרו; הופעל מכת"ז

מישאל לוי | 11.05.24

השומדו עשרות מטרות ברפיח

הלחימה בזייתון - מתעצמת | תיעוד מהאמל"ח שהיה במרפאה

בני סולומון | 11.05.24

סיכום חדשות השבת 

תקיפות מסיביות של צה"ל ב-4 מוקדים ברחבי הרצועה; אזעקות בצפון | כל העדכונים 

כתבי כיכר השבת | 11.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מאבדים שליטה

הפעילים ניצלו בנס: מטען חבלה הוטמן במזבח יהושע בן נון

דוד הכהן | 10.05.24