כיכר השבת

הנשים החרדיות רוצות כיסא משלהן בכנסת

זה לקח זמן, אבל זה קרה: קבוצת נשים חרדיות קמה למחות על האפליה המגדרית במפלגות החרדיות. לאחר שבתקופה האחרונה התעוררה מודעות הציבור כנגד הדרת נשים, ועוררה סערה בציבור הישראלי, מתפשטת התופעה גם לפוליטיקה. נשים כבר לא מוכנות לשתוק, ובלתי אפשרי להתעלם מקולן

18
Mame | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 01.01.70
דף הפייסבוק של קבוצת המחאה
דף הפייסבוק של קבוצת המחאה

בסוף השבוע האחרון דיווח לראשונה האתר Ynet על קבוצת מחאה של נשים חרדיות, כנגד הדרת הנשים מתפקידים בכנסת ובממשלה. חורה להן שלמפלגות החרדיות, האמורות לייצג גם אותן כנשים השייכות לקהילה החרדית ובעלות זכות הצבעה מן המניין, אין ייצוג נשי. מה שאומר שהמפלגות ש"ס ויהדות התורה לא מעלות לסדר היום הציבורי נושאים הקשורים לסקטור הנשי, ובעצם אין מי שידאג להן. הידיעה הפכה לסנסציה תקשורתית בזמן קצר וקיבלה סיקור נרחב באתרים ובתחנות הרדיו.

מאחורי הקבוצה עומדת אסתי שושן, פרסומאית חרדית שפתחה קבוצה בפייסבוק תחת הכותרת: "לא נבחרות, לא בוחרות". זו לא הפעם הראשונה שהיא מוחה כנגד אפלייה כזו או אחרת, ושמה וודאי מוכר לכם מטורים שהתפרסמו באתר כיכר השבת. הטענה העיקרית שהיא מעלה בשם הנשים החרדיות, שאם ההצבעה שלנו טובה מספיק בשביל אותן מפלגות, והן אף פונות גם אלינו, כנשים, שנחזק את הייצוג שלהן בכנסת, מדוע כשזה נוגע למעורבות ממשית בפוליטיקה נאסרת עלינו ההשתתפות?

מותר לאישה "לצאת ממטבחה", וכי התירוץ ההלכתי בעניין הוא "הטעיה של הציבור". מנגד, אומר מקורב לרב אלישיב כי טענות הנשים הן חלק מ"מהפכה דתית מסוכנת ביותר" המתחוללת במגזר הדתי לקראת הבחירות.

עוד דווח ב-ynet כי ש"ס ויהדות התורה פועלות יחד נגד העתירה של הקבוצה לוועדת הבחירות המרכזית, בטענה כי זהו כורח ההלכה. למרות זאת, הדעות בשטח חלוקות בכל גווני הציבור החרדי. כהוכחה לכך אפשר לראות את כמות ה'לייק'ים שהצטברו בתוך ימים ספורים. קולן החדש של הנשים שמנסה להישמע בקול רם מתקבל בהתלהבות ע"י נשים שמרגישות הזדהות פנימית, גם אם לא מתכננות לפעול בנושא.

בסוף השבוע האחרון דיווח לראשונה האתר Ynet על קבוצת מחאה של נשים חרדיות, כנגד הדרת הנשים מתפקידים בכנסת ובממשלה. חורה להן שלמפלגות החרדיות, האמורות לייצג גם אותן כנשים השייכות לקהילה החרדית ובעלות זכות הצבעה מן המניין, אין ייצוג נשי. מה שאומר שהמפלגות ש"ס ויהדות התורה לא מעלות לסדר היום הציבורי נושאים הקשורים לסקטור הנשי, ובעצם אין מי שידאג להן. הידיעה הפכה לסנסציה תקשורתית בזמן קצר וקיבלה סיקור נרחב באתרים ובתחנות הרדיו. ,מאחורי הקבוצה עומדת אסתי שושן, פרסומאית חרדית שפתחה קבוצה בפייסבוק תחת הכותרת: "לא נבחרות, לא בוחרות". זו לא הפעם הראשונה שהיא מוחה כנגד אפלייה כזו או אחרת, ושמה וודאי מוכר לכם מטורים שהתפרסמו באתר כיכר השבת. הטענה העיקרית שהיא מעלה בשם הנשים החרדיות, שאם ההצבעה שלנו טובה מספיק בשביל אותן מפלגות, והן אף פונות גם אלינו, כנשים, שנחזק את הייצוג שלהן בכנסת, מדוע כשזה נוגע למעורבות ממשית בפוליטיקה נאסרת עלינו ההשתתפות? ,מותר לאישה "לצאת ממטבחה", וכי התירוץ ההלכתי בעניין הוא "הטעיה של הציבור". מנגד, אומר מקורב לרב אלישיב כי טענות הנשים הן חלק מ"מהפכה דתית מסוכנת ביותר" המתחוללת במגזר הדתי לקראת הבחירות.,עוד דווח ב-ynet כי ש"ס ויהדות התורה פועלות יחד נגד העתירה של הקבוצה לוועדת הבחירות המרכזית, בטענה כי זהו כורח ההלכה. למרות זאת, הדעות בשטח חלוקות בכל גווני הציבור החרדי. כהוכחה לכך אפשר לראות את כמות ה'לייק'ים שהצטברו בתוך ימים ספורים. קולן החדש של הנשים שמנסה להישמע בקול רם מתקבל בהתלהבות ע"י נשים שמרגישות הזדהות פנימית, גם אם לא מתכננות לפעול בנושא. ,,מנגד אפשר לשמוע גם נשים רבות שטוענות שכל אישה יכולה לרוץ לכנסת או להתערב בחיים הפוליטיים בכוחות עצמה, להשתלב בכל מפלגה שתראה לנכון ומתוך שם לפעול למען זכויות נשים, כולל דתיות, ואין כל צורך בצעד פרובוקטיבי כמו לנסות להיות חברת מפלגה חרדית יחד עם הגברים. ,בעמוד הפייסבוק פורסמה תגובה רשמית של המפלגות. ש"ס ויהדות התורה הגיבו כי: "המפלגות פועלות, וזאת על פי ההלכה, בהפרדה ברורה בין גברים ונשים - מטעמי צניעות. לגברים תפקיד אחד, ולנשים תפקיד אחר. אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי הפליית נשים, או כדי לטעון כי נשים פחותות מגברים".,דברים אלו עוררו זעם, וקיבלו תגובות המאיימות שלא יצביעו למפלגות ללא ייצוג נשי באופן גורף, ובכך יקטינו באחוזים ניכרים את כוחן של המפלגות החרדיות. ,ואתן, מה דעתכן?
חרדיות עושות STOP לאפליה (איור: shutterstock)

מנגד אפשר לשמוע גם נשים רבות שטוענות שכל אישה יכולה לרוץ לכנסת או להתערב בחיים הפוליטיים בכוחות עצמה, להשתלב בכל מפלגה שתראה לנכון ומתוך שם לפעול למען זכויות נשים, כולל דתיות, ואין כל צורך בצעד פרובוקטיבי כמו לנסות להיות חברת מפלגה חרדית יחד עם הגברים.

בעמוד הפייסבוק פורסמה תגובה רשמית של המפלגות. ש"ס ויהדות התורה הגיבו כי: "המפלגות פועלות, וזאת על פי ההלכה, בהפרדה ברורה בין גברים ונשים - מטעמי צניעות. לגברים תפקיד אחד, ולנשים תפקיד אחר. אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי הפליית נשים, או כדי לטעון כי נשים פחותות מגברים".

דברים אלו עוררו זעם, וקיבלו תגובות המאיימות שלא יצביעו למפלגות ללא ייצוג נשי באופן גורף, ובכך יקטינו באחוזים ניכרים את כוחן של המפלגות החרדיות.

ואתן, מה דעתכן?

תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
משרה תורנית ואין מה לצאת נגד הרעיון לגבי הפרדה של גברים ונשים החכים בכנסת מוקפים סביבם נשים כך שזה לא תרוץ
שאול24.12.12
11
מה זה השטויות האלה? אני אשה חרדית ובעבודה שלי אני מובילה ב- 100% על הגברים (גם החילונים) במקצוע, אני מנהלת למעלה ממאה עובדים ובהצלחה רבה. אז בבקשה המפלגות החרדיות לא צריכים לפחד מנשים (אנחנו לפעמים עושות את העבודה הרבה יותר טוב). בהצלחה
שושי23.12.12
10
כמה דבריה של הכותבת נכונים.... וגם מי שפתחה את המחאה.... גאה בך!!!!
פלונית24.12.12

הצגת כל התגובות

9
פשוט שזה רוח חדשה ומסוכנת. האישה על ראשנו ומכובדת ולא חשה חסרון במה שאיננה כפי שלא רואה עצמה מתאימה לנהגת אוטובוס. ואפי' שישנן נשים שמסןגלות להרבה יותר מזה. וכבר ידוע שגדולי הדורות לא השלימו כל כך עם העניין של מזכירות במקומות שלומדים בנים והדבר נכנס עם הזמן. כי לא תמיד הדור יכול לשאת בכך ואצ"ל את ה
sam24.12.12
8
הן יכולות לדמיין את עצמן יושבות ביחד עם הרב ליצמן? עם אייכלר? זה מופרך! הם השתגעו לגמרי!
חרד בחרדה23.12.12
7
לנשים יש צרכים שגברים בממשלה לא יודעים לקדם למשל הצורך ביותר מקוואות. זה מביך לדבר על זה בכלל. מספיק שתהיה אישה אחת בכנסת שתדאג לכל זה.
רחל26.12.12
6
שקר וכזב הכל לייקים של שמאלניות משנקין
יוסי24.12.12
5
כמה חבל שזה לא ברור לאישה חרדית מדוע היא אינה רצה לכנסת. האם שמעת פעם על המושג צניעות?האם שמעת פעם מה חובת האדם בעולמו?? בשביל זה בורא עולם הוריד נשמה יהודית לתוך האמת? צניעות לא מתבטאת רק בלבוש! צניעות היא בהנהגה!!!!!!!!! האם נראה לך שנכון הדבר שאישה חרדית תעמוד בוקר בוקר בפני גברים (לא שומרי תומ"צ
שרה09.12.14
4
אני חושבת שזה ממש תינוקי! וזה גם אחד הסיבות והגורמים לכתבה אחרת שכתבתם...(שיותר נשים חרדיות מבקשות להתגרש) וזה בגלל רגשי נחיתות שהם מרגישות, וחוסר בטיחון עצמי! היום רוב הנשים מנסות להגיע לקריירה, ומנסות להתחרות עם הגברים בכל דבר! לא הגיע הזמן לחזור לימים של אמותינו, וסבתותינו?! הזמנים היפים, ללא רדי
אישה גאה 23.12.12
3
אספר לכם. אחד מתלמידי החיד"א כותב ש-י'מח ש'מו ו'זיכרו בא לעולם משום שבבית שני היו הרבה מערב רב מעורבים בעם ישראל. והקב"ה רצה להפריד אותם מהם. ע"כ,כשהמשומד הזה התחיל להתפרסם ולעשות מופתים עם השם המפורש שגנב מבית המקדש, מיד נשאבו אליו כל הערב רב כאבן שואבת.(מגנט). וכך עושה הקב"ה בכל דור. ובפרט עתה,
חרדי.31.12.12
2
כשושנה' בין' החוחים' סופי תיבות,המן... ואידך,זיל גמור..
דודי.17.01.13
1
גם אם יש לייקים של שמאלניות, ראשות המחאה הן נשים חרדיות שמזדהות בשם מלא ומכירים אותם!
תגובה ליוסי24.12.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות מחקרים

סיפור חייה המסתורי של הרבנית מחב"ד, אשת הרבי מליובאוויטש

ארי טננבוים | 13.02.23

"הוא מאד ברור"

התינוק שלך לא חמוד בעינייך? זה נורמלי

תהילה אלטמן | 28.11.22

היא לא מפסיקה לדבר על בעלה וזה מעצבן

תהילה אלטמן | 06.11.22

מחקר: לחכמים קשה להתרכז בעבודה

תהילה אלטמן | 03.11.22

מחקר: נשים עם גבות עבות הן נרקיסיסטיות

שרי ברינר שיפמן | 21.01.20
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

צרת רבות

מחקר: נשים רוצות להתפטר מעבודתן כל הזמן

שרי ברינר שיפמן | 20.01.20

מחקר: אנו הופכות לאמהות שלנו בגיל 33

אביטל לוי | 16.12.19

האם הריסים שלך באורך (המדעי) המושלם?

אביטל לוי | 18.09.19

איך הצפיה בסלפיז משפיעה על האושר

תהילה אלטמן | 16.09.19
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

מחקר: רחמים עצמיים יכולים לעזור לכן להצליח בחיים

תהילה אלטמן | 18.08.19

המדע מסביר: למה בעלך כזה מעצבן

תהילה אלטמן | 15.08.19

מחקר: כאבי ראש אצל נשים קשורים לסיכון לשבץ

אביטל לוי | 06.08.19

חרדיות שעובדות במקום חילוני מספרות איך זה

מאמע | 11.07.19
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

מחקר: נשים עוזרות זו לזו לקדם את הקריירה

מאמע | 14.05.19

אובססיבית למשפחת המלוכה? המדע מסביר למה

מאמע | 13.05.19

הנה מה שיש למדע לומר על קשר של אם ובת

כיכר השבת | 25.03.19

רופאות טובות יותר מרופאים, על פי מחקר

כיכר השבת | 13.03.19
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

חדשות מרעישות: הנקה לא עושה ילדים יותר חכמים

כיכר השבת | 11.03.19

אמהות נהנות יותר: 4 מחקרים המוכיחים זאת

מאמע | 07.01.19

הנה כתבה שתגרום לך לסגור יציאה עם החברות

ריבה רפפורט | 05.11.18