חרדיות שעובדות במקום חילוני מספרות איך זה

לעניות דעתן של נשים חרדיות העובדות במקומות שאינם כאלו, יש להן "שליחות" ליצור גשר בין החברה החרדית לכללית וזה דורש מהן לא מעט, הן בפן החיובי והן בשלילי (חדשות מחקרים)

מאמע | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נשים חרדיות רבות אשר בחרו לעבוד במקום שאינו חרדי, חשות כי העבודה בסביבה שאינה מוכרת להן, מהווה עבורן סוג של ״שליחות״, לא פחות. לעניות דעתן, הן מייצגות את החברה החרדית ומאפשרות לעמיתיהן שאינם משתייכים לזרם זה - להכיר בצורה טובה ואותנטית יותר את פלח האוכלוסיה הזה ולהתוודע גם לצדדים חיוביים בו – בניגוד לדעות הקדומות השליליות הרבות הקיימות כלפיו - ואולי אפילו לשנות מעט את מבטם עליו.

לרבים מעמיתיהן שאינם חרדים, המפגש איתן הוא המפגש העקיף הראשון עם חברי הקהילה החרדית. משום כך, הן מתמודדות עם שאלות סקרניות רבות בנוגע לתרבות ולהשקפה החרדית ובנוגע להלכה, המופנות אליהן. הן אינן יוזמות אותן, אך שמחות לענות עליהן.

לקראת כנס "אחת מול כולם 2" שיתקיים ביום רביעי הבא (י"ד תמוז תשע"ט, 17.07.2019), במלון וולדורף אסטוריה בירושלים ויעסוק בנושאי תעסוקה, מגיש אתר 'מאמע' מספר נתונים ממחקר שנערך על ידי יהודית מילצקי (המכון החרדי למחקרי מדיניות) ובדק את הנושא.

לא מעט נשים המצויות בעמדה כזו ניפקו עדויות לקונפליקטים הרבים שמציבה סביבת העבודה. אחת מהן ציינה כי היא מרגישה קצת כמו דמות רבנית ולא מעט נשים הנמצאות במצב זהה לשלה יוכלו להזדהות איתה.

אמנם, המטרה העיקרית היא לא להחזיר בתשובה או להטיף לכך, אבל הנשים הללו לא מזלזלות בערך המוסף שיש לעבודה בסביבה מעורבת. עצם הנוכחות שלהן בה, מאפשרת ״הצצה״ אל העולם החרדי הסגור. הן מסקרנות את הקולגות שלהן.

לפרטים על כנס 'אחת מול כולם 2', לחצי כאן

לסוגיה זו יש השפעות מורכבות על הנשים החרדיות – חלקן תופסות את חוויית השליחות כהזדמנות חיובית ואחרות תופסות אותה כדבר המחייב אותן במשנה זהירות ומשום כך הן חשות שבאחריותן לייצג את החברה החרדית באופן הנכון ביותר בעיניהן.

הן מקפידות יותר על צניעות וכשרות. אחת מהמשתתפות במחקר הגדילה לעשות - היא הפסיקה לחבוש פאה ועברה למטפחת. אחת אחרת ציינה כי מקפידה באופן תדיר למשוך את החצאית למטה. השלישית תיארה מצב שבו היא נוהגת לעשות פעולות מסוימות – כמו לעיין באינטרנט בידיעות העוסקות בידוענים שונים – אך בסביבת העבודה המעורבת היא אינה מאפשרת לעצמה לנהוג כך בנוכחות העמיתים.

למרות הסטיגמות, ניכר כי היציאה לעבודה במקום שאינו חרדי במהותו, דווקא מחזקת ולא מחלישה את הזהות החרדית וההקפדה על קיום מצוות, קלה כבחמורה.

על תעסוקת נשים חרדיות בעידן הדיגיטל - נעסוק בכנס "אחת מול כולם 2" של 'מאמע', מבית אתר כיכר השבת, שיכלול הרצאות בסגנון טד, תכנית מוזיקלית ומופע סטנד אפ.

לצפייה בתכניית הכנס, לחצי כאן.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית