כיכר השבת

כדורים פסיכאטריים ושידוך: לקחת או לא?

הכל על כדורים פסיכיאטריים: מה עושים כשצריך לקחת תרופות פסיכיאטריות אבל מפחדים להרוס את הסיכויים לשידוך סביר? הסטיגמה על תרופות פסיכיאטריות חזקה כל כך שאנשים רבים מעדיפים להנמק בסבל שלהם מאשר לקחת אותם. האם זאת הדרך הנכונה? על כדורים נגד דיכאון ועל תרופות פסיכוטיות

57
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 18.01.12
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (פלאש 90)

שלום לך בת שבע.

אני כותבת אלייך מתוך ייאוש מוחלט, אבל מי יודע, אולי ייצא מזה משהו טוב. אני בת 17 וחצי ובכמה חודשים האחרונים אני מרגישה מאד לא טוב מבחינה נפשית. אני חלשה מאד ואין לי כוח לכלום. אני מדוכאת ופשוט אין לי כוח לחיים האלו כבר. רוב היום אני במיטה, ובשבועות האחרונים אני גם בקושי מגיעה לסמינר. המחנכת אפילו התקשרה אל ההורים שלי לשמוע למה אני מחסירה כל כך הרבה, ואמא שלי אמרה לה שיש לי מונו.

אבל אין לי מונו. הלכתי לרופא משפחה ששלח אותי לכל מיני בדיקות דם ויצא שהגוף שלי בסדר גמור ואין לי שום חסרים. אז לפני בערך שבוע הלכתי עם ההורים שלי לפסיכיאטר שעשה לי אבחון ואמר שיש לי דיכאון, ושאני צריכה לקחת תרופות נגד דיכאון. ההורים שלי חזרו איתי הביתה וכולנו בכינו ביחד. הרעיון של לקחת כדורים מאד מאד מפחיד אותי, וזה רק עשה לי עוד יותר רע. כבר שבוע שאני בוכה ולא יודעת מה לעשות. אני מפחדת להיות "על כדורים", אני לא רוצה להתמכר לזה, וגם שמעתי שזה עושה בעיות ללדת ילדים, אני מפחדת שאחים שלי הקטנים יגלו את זה ויתביישו בי, ובעיקר אני מפחדת שאף אחד לא ירצה להשתדך איתי אם אני על כדורים.

ראיתי את הכתבה שכתבת על דיכאון והחלטתי לשאול אותך.

מה אני יכולה לעשות??????????

אומללה אחת.

נ.ב. טשטשתי פרטים מזהים.

לאומללה היקרה שבעזרת ה' תהיה שמחה ובריאה בעתיד הקרוב, שלום והרבה ברכה.

הצטערתי מאד לקרוא את הדברים שכתבת, החוויות שאת עוברת נשמעות קשות כל כך. כולנו עוברים קשיים ומנסים להתמודד איתם בגבורה, אבל דיכאון זה התקפה ישירה על היכולת שלנו לשמוח ולכן זאת מחלה כל כך עצובה וקשה. נשמע שיש לך הורים תומכים ואוהבים, שזאת התחלה מצוינת להתגברות על הדיכאון וגם עשיתם את הדברים הנכונים - פניתם לרופא ולפסיכיאטר. החדשות הטובות הם - שהדיכאון הזה יחלוף. את כרגע במצב מאד מיואש וקשה לך לדמיין עתיד טוב יותר, אבל בעזרת ה' עם טיפול מתאים תוכלי להחלים ולצאת מהדיכאון הזה.

זה לא המקום שלי להמליץ לך מה לעשות, או לחוות דעה בשאלה האם לקחת תרופות פסיכיאטריות. אם פנית לפסיכיאטר שאת סומכת עליו, הרי שקיבלת את חוות דעת המומחה. רק אומר זאת - תמיד כדאי לשמוע חוות דעת ממומחים נוספים. יש פסיכיאטרים שממהרים מאד לרשום כדורים, ויש אחרים שיותר מתונים. פסיכיאטריה בעידן של היום זה לא שחור ולבן, ותמיד כדאי לשמוע חוות דעת של פסיכיאטר מומלץ, ואולי גם יותר מאחד.

עם זאת - אני אשמח להתייחס בפירוט לנקודות שהעלית בקשר לנטילת כדורים פסיכיאטריים ונתחיל מהראשון ראשון.

מה זה "להיות על כדורים"?

עצם המושג "על כדורים" הוא מושג מאד מטעה ולא ברור. למה בעצם מתכוונים כשאומרים שמישהו הוא "על כדורים"? הסטיגמה הראשונה שעולה לראש זה מישהו מטורלל, חסר יכולת שיפוט, חסר יכולת תפקוד, רובוט חסר רגש, ועוד כל מיני סטיגמות שליליות בהרבה שמקורם בבורות וחוסר ידע מינימאלי. אבל הסטיגמות האלו בכלל לא מתאימות לרוב המוחלט של האנשים שלוקחים תרופות פסיכיאטריות.

הכללה מטעה

הנקודה הראשונה שבה המונח "על כדורים" הוא מטעה היא בהכללה של כל התרופות הפסיכיאטריות תחת כותרת אחת. יש כיום מגוון עצום של כדורים פסיכיאטריים שמשפיעים על המוח והנפש בצורות שונות ומכוונים לטפל בהפרעות נפשיות שונות. לפי נתונים שנמסרו מקופת החולים הכללית, כ-10% מהאוכלוסיה הבוגרת (מעל גיל 20) נוטלים תרופות פסיכיאטריות. האם זה נשמע הגיוני לומר שאחד מעשר אנשים שעוברים ברחוב הוא "על כדורים"?

התשובה נעוצה בהמשך הסטטיסטיקות: רק 1-2% מהאוכלוסייה נוטלים תרופות פסיכיאטריות עבור בעיות פסיכיאטריות קשות, ו8% מהאוכלוסייה נוטלת תרופות שונות נגד חרדה ודיכאון.

בוא נבין את הנתונים הללו - כשמדברים על בעיות פסיכיאטריות קשות, בדרך מתכוונים לפסיכוזות שבהן האדם חושב מחשבות מוזרות מאד ורואה או שומע דברים שאינם קיימים במציאות. התרופות הפסיכיאטריות שמכוונות להתמודד עם בעיות כאלו, הן תרופות חזקות מאד שצריכות לגרום לכך שתמונות וקולות ייעלמו מהמוח. למרות ה"כבדות" של התרופות הללו, בדרך כלל אין ברירה אלא לקחת אותם, כי האדם החולה סובל מאד מההזיות שלו.

אבל התרופות לדיכאון ולחרדה הם מסוג שונה לחלוטין:

בדרך כלל תרופות נוגדות דיכאון הן מסוג SSRI שמגבירות את כמות הסרטונין במוח. אלו תרופות הרבה פחות פולשניות מהתרופות האנטי-פסיכוטיות. הן נחשבות לתרופות יעילות ובטוחות והרבה מאד אנשים נוטלים אותם ומתפקדים כרגיל מבלי שאף אחד יודע. גם תרופות נוגדות חרדה הן פולשניות הרבה פחות מתרופות אנטי פסיכוטיות. אלו תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, הן משמשות כ"אקמול רגשי" ומשפיעות רק למספר שעות. אפשר לקחת אותן באופן קבוע אבל יש גם אנשים רבים שסובלים מחרדות פשוטות - כמו חרדת טיסות או דברים דומים, שבדרך כלל לא משתמשים בתרופות, אבל מדי פעם לוקחים אותם על מנת לעבור מספר שעות קשות.

וזה מעביר אותנו לנקודה שנייה, שהיא משך הזמן שבו לוקחים את התרופה. אנשים שונים אלו מאלו בתלות שלהם בתרופות. אם את לוקחת את התרופה עכשיו, זה לא אומר שתיקחי אותה לכל החיים, כנראה תיקחי אותה לתקופה מסוימת - נאמר שנה או שנתיים, תלכי לטיפול פסיכולוגי במקביל, תרגישי מצוין, ואז לאט לאט תרדי ממנה, וכשתהיי בשידוכים זה כבר יהיה היסטוריה.

הנקודה התחתונה היא שזאת טעות לשים את כל סוגי התרופות, ואת כל הווריאציות של נטילת התרופות, ואת כל סוגי האנשים שנוטלים את התרופות, וכל הסיבות בשלהן הן נוטלים את התרופות תחת כותרת אחת: "על כדורים". זאת כותרת מעליבה וברוב המקרים הסטיגמות שלה כלל אינן קשורות למציאות.

ומה עם התמכרות ובעיות ללדת ילדים?

מחקרים על תרופות נוגדות דיכאון מצאו כי הן אינן ממכרות. זאת אומרת שכאשר לוקחים אותם אין כמיהה להעלות את המינון וכשמפסיקים אותם אין כמיהה לחזור לקחת אותם. עם זאת, בעקבות ההשפעה על המוח יש להפסיק את הלקיחה באופן הדרגתי מאד, ויכולים להופיע תסמיני גמילה.

לגבי ילודה - אין קשר בין תרופות נוגדות דיכאון ליכולת ללדת ילדים. עד לפני כמה שנים הן גם נחשבו בטוחות ללקיחה בזמן ההיריון, אך בשנים האחרונות כמה מחקרים מצאו שיש עליה של אחוז אחד בסיכון ללדת ילד עם מומים כאשר נוטלים אותן בזמן ההיריון והנושא כולו בבדיקה מחקרית כעת. בכל מצב, אם וכאשר יעלה הצורך, תמיד חשוב להתייעץ עם פסיכיאטר בנושא, אבל בוודאי שבגיל 17 אין שום בעיה בנושא.

והכי חשוב - הסטיגמה ובעיות בשידוכים

כאן נגעת בנושא חשוב ועצוב מאד. הסטיגמה על תרופות פסיכיאטריות חזקה כל כך שאנשים רבים מעדיפים להנמק בסבל שלהם מאשר לקחת אותם. האם יש הגיון בסטיגמה הזאת?

בא נחשוב על העניין ברצינות ובהגיון - את אבחנת כסובלת מדיכאון. זהו. המחלה קיימת והאבחנה נעשתה. עכשיו, יכול להיות שיש בחור שלא ירצה להתמודד עם נישואין עם אישה שהייתה בדיכאון. יש לו זכות לחשוב כך, והוא באמת לא מתאים לך. את צריכה בחור חזק שיודע להתמודד עם דברים, שעבר דברים בעצמו בחיים, ושיקבל אותך כמו שאת.

אבל מה ההיגיון בסטיגמה שעל הכדורים? את בדיכאון וזאת עובדה, אם תיקחי כדורים זה לא יהפוך את העובדה הזאת לחמורה יותר, אלא להיפך - זה יעזור לך להחלים ולשפר את המצב.

אנשים רבים שצריכים כדורים באופן דחוף נרתעים מלקחת אותם. יש מן הרגשה כזאת שנטילת הכדורים הופכת את העניין לרשמי. כאילו אם לא תיקחי את הכדורים את לא ממש בדיכאון, ורק אם תיקחי אותם את תהפכי להיות דיכאונית רשמית. אבל החשיבה הזאת כמובן אינה נכונה, רמת החומרה של המצב שלך לא תשתנה לרעה בעקבות נטילת הכדורים, אלא להיפך! זה לא שאת תהפכי להיות בחורה עם דיכאון רשמי, אלא תהפכי מבחורה ששוכבת במיטה רוב היום לבחורה מתפקדת ושמחה!!

הנקודה הזאת תהיה ברורה יותר אם נערוך השוואה בין בחור שהמצב הנפשי שלו מעורער והוא סובל סבל קשה ויכול לעזור לעצמו בעזרת כדורים אבל הוא מפחד לקבל אבחון ומפחד לפגוע לעצמו בשידוכים לבחור שיש אצלו חשש רציני לסוכרת נעורים, אבל הוא לא רוצה לפגוע בשידוכים שלו ולכן מחליט להתעלם ממצבו ולא לקבל אבחון. אולי הבחור הזה לא יצטרך להגיד בשידוכים שיש לו סוכרת נעורים, אבל איזה מחיר הוא משלם בשביל זה?

אני מבינה מאד את הפחד שלך מהריסת השם שלך בשידוכים. בעיקר בגלל הסטיגמות הלא הגיוניות שקיימות בציבור אודות כדורים פסיכיאטריים. אבל איזה מחיר את תשלמי עבור זה? ההחלטה היא בידיים שלך ושל ההורים שלך. חשוב לזכור גם שאין דרך לאנשים לדעת אם את לוקחת כדורים או לא, זה הכל תלוי ברצון שלך לספר לאחרים. צריך להתייעץ עם מורה הוראה מתי צריך לספר למשודך אודות ההיסטוריה הזאת.

ולבסוף, על מנת להקל על השוק שבקבלת אבחון רשמי של דיכאון אספק מספר עובדות סטטיסטיות נוספות:

* ארגון הבריאות העולמי מתייחס לדיכאון בעולם במונחים של מגיפה ומציין כי זו המחלה השנייה הנפוצה ביותר (תוקפת 20 אחוזים מהאוכלוסייה), כשמקדימות אותה רק מחלות לב וכלי דם. * בעשור האחרון נרשמת עלייה של 10% בצריכת תרופות נוגדות דכאון וחרדה בקרב מבוגרים בישראל. * לפי סקר של הכללית, שנערך בקרב 500 אנשים בגילאי 18 ואילך המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, קיים חשש ש-1 מכל 4 ישראלים לוקה בדיכאון. * נשים נוטות לבקש עזרה מקצועית פי שניים בהשוואה לגברים. * באחד מתוך שלושה ביקורים אצל רופא משפחה יופיע אלמנט של מצוקה נפשית.

המון המון בריאות ושמחה,

בת שבע

ממשיכים לשאול

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
אני מאד אשמח לקבל עיצה כיצד לנהוג, בהקשר לתגובתך שאין לכתוב הסתות למינהן , אפרופו יש לי עוד בנות נשואות ואין להם כזאת בריאה משונה הן עצמם הממות עם אזה תוכן היא חיה שתבני זו בחורה שיכולה להיות פסיכולוגית זו בחורה עם רמת משכל גבוה מאוד.היא פשוט חיה איתו תחת פחד ואו לחץ שתמיד היא תמצא סיפורים שהוא בסד
אורנה02.08.12
28
בוקר טוב!! אני קראתי את המצוקה שלך ופשוט מתוך הנסיון אני מציע לך דבר פשוט ומדהים. בזמן קצר מאוד תרגישי הרבה יותר טוב!!!! אני מחנך בחדר בחו״ל ויש לא מעט מקרים כאלה. את צריכה לכול הפחות פעם ביום לעשות היתעמלות לפחות בהתחלה 15 דקות לאחר מכם 20 דקות עד חצי שעה. העיקר שתזיעי כמה שיותר. הזיעה מורידה לחץ
אליעזר18.01.12
27
מדיכאון שהדרדר ולא טופל (בגלל הכחשה של המשפחה)עד שהמצב היה קשה ואני מוכרחה לקחת כדורים תמיד. נשמע נורא? אבל תראו את התוצאה: אני אישה שמחה, אמא מתפקדת לילדים, עובדת בעבודה מאד קריאייטיבית ויוזמתית ומרוויחה ב''ה יפה. יש לי בעל שאוהב אותי וממש לא מבין מה ההבדל בין כדורים שמסדרים את הסרוטונין במוח לב
רחלי18.01.12

הצגת כל התגובות

26
איך אפשר לפנות לבת שבע? אני לא משיגה אותה במייל...
מיכל17.01.16
25
חולי נפשי זה בדיוק כמו חולי גופני. כמו שלא חושבים לפני שהולכים לטיפול נגד סוכרת או לחץ דם וכדו' כך אין להסס ללכת לטיפול נפשי! חיים טוב מאד עם כדורים ואף אחד מבחוץ לא אמור לדעת על זה. חבל לסבול בשקט ולריק. שיהיה לך חיים טובים ומקווה שתשכילי לעשות את ההחלטה הטובה עבורך ו"להתחיל לחיות" כי אחרת תפספסי
שיר18.01.12
24
אני אעדיף להשתדך עם מי שצריך, מודע ולוקח כדורים על מי שצריך ומתכחש. כמובן בתנאי שהכל בשליטה, המשפחה תומכת ומאחוריי, ואין סיכונים נלווים. יותר מידי אנשים מסתובבים חפשי שלו לקחו כדורים העולם הי' מקום טוב יותר
הקוטב18.01.12
23
יש לך שתי אפשריות א לקחת כדורים עד שתהיי מסוממת ב לבדוק מה הפריע לך ולקחת את עצמך בידיים ולהלחם על החיים שלך בהצלחה
משה25.11.14
כמה שטויות...
מישהי15.06.22
22
הרי דיכאון הוא לא רק דיכאון וכדורים הם לא רק כדורים. ישנם תסמינים שלפעמים אפילו פיזיולוגים המשפיעים על החולה, ביום או בלילה.
אסתי19.01.12
21
למה למהר לכדורים?? קודם כל תנסי טיפול פסיכולוגי (שהוא לרוב הכי עוזר ומטפל בשורש הבעייה כך שזה לא יחזור)ורק שהטיפול לא עוזר.ונמשך תקופה ארוכה.רק אזז לוקחים כדורים הרבה בריאות!!
הודיה18.01.12
20
בת שבע היקרה מכתבך נגע לליבי. גם אני אישית חייתי במציאות שאת נמצאת בה כעת חוויתי חוויות דומות וקשות אף יותר. אמנם המצב הזה לא הגיע אלא רק אחרי שהתחתנתי אבל לדעתי האישית הדבר החשוב ביותר הוא את עצמך כן בת שבע היקרה אני מבקש לחזק את דבריה של העונה לך כי הדבר שצריך מאוד לשמח אותך שיש לך הורים תומכי
מנחם18.01.12
וכתובה באופן כל כך אמיתי ומכבד. תודה לך. רק הערה קטנה - בת שבע זאת היועצת שעונה למכתב, לא זאת ששלחה אותו. רק בריאות לכולנו
הערה קטנה18.01.12
מילים כדורבנות.
מעריכה18.01.12
19
גם אני סבלתי מתסמינים של דכאון. רציתי למות, היה לי רע. זה אמנם בא בהקשר של משהו, אבל המצב הכללי היה ירוד וגרוע. עברתי שיחות במשך כחצי שנה אצל פסיכולוגית חרדית מקצועית מאוד, וברוך ה' יצאתי מזה לגמרי!!! כבר כמה שנים טובות, ואני חיה באושר ובנעימים!! אולי יש מצב שסוגי טיפולים אחרים, לא קונבנציונליים יכ
ישראלית18.01.12
כאשר חסר סרוטונין במוח, השיחות הפסיכולוגיות שוות קדחת. רק הכדורים פוטרים את הבעייה. חבל על הכסף עבור שיחות עקרות.
מירה21.01.12
18
תיקחי כדורים עד שתהיי מסוממת בהצלחה למה שלא תיקחי את עצמך בידיים תבדקי מה מפריע לך ותעבדי על זה אל תפחדי מאף אחד
משה25.11.14
17
חבל שרק אצל הציבור החרדי עדיין נשארו אחור בכל הנושא של תרופות וחבל האמת שמי שנזקק לזה אין מנוס זה שקר רק חבל שדוחים ודוחים לטיפול בסוף כשזה כבר גלוי ונראה לכל מחפשים פתרונות ולאמת לא צריך לפחד מכדרי דיכאון וחרדה אלו לא כדורים שהופך את הבן אדם למשגוע ושונה לחלוטין מאלו בהוסטלים וכד', הם לוקחים כדור
משה18.01.12
16
שאלה ראשונה האם בחורה רגילה תרצה לקחת בחור שחי "על כדורים", אז למה שבחור בריא ירצה לקחת בחורה שחיה "על כדורים" שנית כמו שכתבת כדורים לדיכאון מפחיד היום כ"א כהורה כילד ההשלכות שלהם הן קשות ותורשתיות שלישית מה יקרה לאחייך ולאחיותייך הם יקחו שידוכים רגילים ויבטיחו הרבה דברים בתחום הממון, ול
"על כדורים"18.01.12
מדובר באי איזון הורמונאלי, או פיזי כלשהו. חלק גדול ממחלות הדיכאון ניתן לריפוי ע"י רפלקסולוגיה שנעשאת ע"י מומחה ולא מי שלמד חודשיים וקיבל תעודה. גם ששינוי תזונה יכול להועיל הרבה. גם כשלוקחים בחור בריא אין ערובה שהכל ילך חלק.
לימונדה18.01.12
15
מהיכרות אישית אם מקרים כאלה קודם כל זה בכלל לא נורא הייתי ממליץ להתייעץ אם עוד רופא ועדיף רופא חרדי שמכיר טוב את החברה החרדית. אני יודע שיש רופא ילדים חרדי במודיעין עילית מאד מוצלח בכל תחומי הרפואה כולל שיטות רפואה טבעיות שיודע איך לתת טיפול המשלב רפואה קובנציונית וטבעית המטפל המון במקרים כאלה בהצלח
יוסף18.01.12
עוד פרק מסדרת הכתבות האיכותיות והמקצועיות. רב תודות!המשיכו הלאה!
אשר18.01.12
14
מי שעושה הכללה על תרופות פסיכיאטריות צודק. המותגים שונים, והשמות שונים, אבל מתסכלים בחומרים- כמעט בכל התרופות יש אותם מרכיבים. ומי שנמצא על כדורים- ריטלין, פרוזאק או כל כדור אחר, אלו אנשים שפשוט הרבה פחות אחראים למעשים שלהם. בכלל, אני לא מבין איך מישהו שהוא דתי, יכול להאמין שכדורים יכולים להשפיע על
שקרים26.01.12
כול המושג פסיכיאטריה זה כפירה עיין באגודה לזכיות אנוש באינטרנט יש נשמה עליונה שהיא רוחנית ובה תלוי השמחה והעצבות(דיכאון) אז שמישהו יגיד לי כיצד חומרים במוח יכולים לעזור?
צבי12325.07.13
כן, תתפלא לשמוע שכן, ואל תדבר ככ הרבה בנושאים שאתה לא מבין בהם
מישהי15.06.22
לוקחים כדורים אחרי שמתחתנים.
מירב18.12.12
זה אנשים נורמטיביים לחלוטין שאין להם כוחות נפשיים (הנפש עייפה ) ואתה לא טוב מהם ביראת שמים אז אל תתנשא עליהם
מישהו שיודע23.10.12
13
1)יש ספר שקוראים לזה 'בוחרים להרגיש טוב' ניתן להשיגו ברשת 'סטימצקי' ספר יעיל מאד להקל את הדיכאון 2)טיפול ב'סי בי טי-CBT מאד מקל את זה (בדרך כלל המטפלים בשיטת CBT לוקחים המון כסף אבל יש מטפלת ברמת בית שמש חרדית, מאד מאד מקצועית +חמה+מסורה מאד+מחיר זול יחסית 3)כמובן להקפיד מאד לקחת את הכדורים בזמן
הרב כדורי19.01.12
12
רופאי המשפחה בקופות החולים רושמים אותם. הכדורים הנפלאים האלה מנגזרות הפרוזק, משפרים את ההרגשה אצל כל אחד ואחד, ולכן כל כך מבוקשים ונפוצים. ה-s.s.r.i הם בין הכדורים הכי מנכרים בעולם! מי שיקח אותם במשך חודש אחד לא ירצה להפסיק, בלי שום קשר לדיכאון אם יש לו או אין לו. יש פה אנשים מתקופת תרפפ"ו המ
דוד19.01.12
גם אני לוקחת כבר שנתיים "פקסט" בגלל תחושת עייפות ורפיון שהיו לי, ומאז תחושותיי השתפרו פלאים ואין בדעתי בכלל להפסיק.
לאה19.01.12
11
מנסיון שלי אחרי טרואמה קשה נזקקתי לטיפול בSSRI נגד חרדות וזה שוה באמת. למה כי לי מגיע לחיות, ולחיות טוב עם כל ההנאה שראויה למי שבא לעולם הזה, מי שלא אוהב אותי שלא יתחתן איתי מי שאוהב אותי יחיה איתי. יש חומר של מייק אפ שגורם לחתונה בלי קשר לאישיות של השידוך ויש חומר שהוא בלי קשר לאישיות פוגע בש
אחד18.01.12
10
כמה שיותר מוקדם שמטפלים בין אם זה חרדה קשה או דיכאון ( מנסיון אישי ושל חברים) זה עוזר ממאה אחוז. אני ממליץ על ד״ר אורצל מבני ברק. אני מכיר הרבה שהוא היה השליח הנכון לרפואת אותם. בלי תופעות לוואי
Avi18.01.12
9
התמודדות נפשית היא גזירה משמים בדיוק כמו התמודדות גופנית. את לא אשמה ובע"ה תרגישי יותר טוב ויהיו לך חיים טובים. יחד עם זה- למענך! חפשי אדם מתאים לך! אדם שיבין אותך באמת מתוך התמודדות דומה. כאשר רק אחד מבני הזוג מתמודד ובמיוחד כאשר הנישואין נעשו במרמה- שלום הבית והאושר בחיים בסכנה וזה עלול רק להגביר
חיית19.01.12
8
כתבה מקצועית ואיכותית תודה רבה, המשיכי כך.
דוד18.01.12
7
כיכר,כמה כסף קיבלתם מהפסיכיאטרים עבור הכתבה הזו שמעודדת נטילת כדורים כימיים?? הא? כל אבחון מכל סוג ---->>> מוביל בסופו של דבר לתרופות!!! לא יעזור כלום! מדובר בתעשיית כסף אחת גדולה!! זה פשוט נהיה מזעזע יותר ויותר מרגע לרגע... -->כל ילד שני חייב לעבור אבחון ולא משנה באיזה גיל --ובסוף הוא חייב
מודאגת מהמצב18.01.12
להתמודד... מילה יפה... תביני, לא כולם מסוגלים... אני מכירה מישהו כזה מקרוב... ה"חומרים הכימים" בנוסף לטיפול פסיכולוגי , הצילו אותו ....
daneili18.01.12
כל הכבוד מי יתן וירבן כמוך בישראל. שכל אנשי המקצוע השודדים אותנו, שהם יקחו הכדורים האלו ויחתנו את ילדיהם עם אנשים 'על כדורים' , ושכל המורות וגננות ומלמדים יטלטלו את ילדיהם יומם וליל לכל המאבחנים ומטפלים למיניהם. אנחנו נחיה כמו פעם, ונמשיך לחנך את ילדינו לעבודת המידות. הלוואי שנוכל למגר את ההתנהלות
מצפים למשיח31.07.12
6
הכתבות שלה חבל על הזמן אחת אחת , מוכח ידע ומקצועיות רבה. תמשיכי להביא עוד דברים מענינים, יישר כח!
Israelm18.01.12
5
בס"ד שלום חמודה ראשית אאחל לך רפואה שלימה מאת ה' יתברך שנית אני רוצה להרגיע אותך כמו שכתבה בת שבע כי לא כל הרופאים בעד כדורים לי היה דכאון אחרי לידה ורופאת המשפחה שלחה אותי לפסיכיאטר ולפני כנראה דברה אתו הרופאה עלי איך שנכנסתי לקליניקה שלו אמרתי את שמי ובאותו רגע יש רשם לי מרשם ואמר לי לקחת את הכדו
ירוש שאכפת ל18.01.12
לא לכולם מתאימים תרופות סבתא. יש מקרים של דכאון שנובע מלחצים ומטראומות או דברים כמו דיכאון אחרי לידה, וזה באמת יכול להיות מטופל באופן קליל יותר בלי התערבות של תרופות. אבל במקרים קשים כאלו, וכשהגיל כל כך צעיר, וכשנשמע שהמשפחה תומכת ואוהבת וכנאה אין טראומות רציניות בעבר. זה יכול להיות התפרצות של מחלה
לולה18.01.12
שמעתי לא מעט סיפורים על אברכים ובנות הסמינרים שהדחיקו את המחלות שלהם, לקחו תרופות סבתא וכו', עד שזה התפרץ אצלם בבום, למגינת ליבם של בני הזוג. רובתיי, די, מספיק. כשחולים, הולכים לרופא מוסמך, לא לסבתא, לא למקובל ולא לבבא.
שי18.01.12
כמעט בעלי מקצוע שעוזרים לאנשים לצאת מהצרות אני יותר רואה איך הם עוזרים להם ליפול עמוק בצרות
גרייטה20.01.12
4
ללא תופעות לוואי ומשדרגות את איכות החיים
ישי19.01.12
3
כשאחותי נולדה הרגשתי שאמי זונחת אותי. אחותי קבלה את כל תשומת הלב ואני נדחקתי לפנה. פתחתי פחדים נוראיים שאמי תזרוק אותי יום אחד. גדלתי עם פחדים בלי סוף. תמיד פחדתי שאם אפול ברחוב אף אחד לא יבוא לעזרתי. לקחו אותי לפסיכולוג והוא לא גילה כלום. התאמצתי בלימודים והייתי תלמיד מצטיין בתקוה שאולי יאהבו אותי
צבי19.01.12
2
פעם היה ילד שנכנס לו קוץ ברגל. הילד לא היה יכול ללכת וצלע מאד. לקחו אותו לרופא, הרופא בדק אותו והחליט שהילד צריך קביים כדי לעזור לו ללכת. עד היום הילד עדיין הולך על קביים. נכון, הקביים עוזרים, אך הרבה יותר נכון לגלות את הקוץ ברגל ולהוציאו. לכל בעיה נפשית יש מקור בחווית ילדות קשה שהילד או הילדה עברו
צבי19.01.12
רעיון הקביים נכון מאוד זה מה שעושים, משקרים את האנשים כאילו פותרים את הבעיות והמציאות היא ההפוכה. אבל האפשרות שאתה הצעת לחקור בעבר זה בדיוק מה שהם עושים ולא מגיעים לכלום זו השיטה הפסיכואנליטית של פרויד שנמצאת בפשיטת רגל גדולה, ישנה שיטה שחולקת על כל זה ביסוד שלאדם יש בחירה חופשית ועובדים בכיוון אחר
גרייטה20.01.12
1
בהמשך לתגובתי- אני מדברת מתוך ניסיון. נישאתי לאדם עם חרדות. הוא היה אדם מאושר אם לא היה מתחתן איתי. כרגע אנחנו בתהליכי גירושין שבהם נחשפתי להמון זוגות כאלו שמתגרשים. לא כל אחד מסוגל להתמודדות הזו. גם אם זו תעודת עניות בשבילי, אני לא היחידה. אל תהרסי את חייך וחיי בחור נוסף בשביל 7 ימי אושר בזמן החתונ
חיית19.01.12
אולי גם יעניין אותך
שידוכים

הבחור "שכח" לשלם אחרי הפגישה, והבחורה חששה שהוא קמצן | סיפור מהחיים

משה רבי | 28.03.24

ואפילו בהסתרה

ההורים הסתירו את הבעיה של בנם בשידוכים - עד שזה התפוצץ והזוג כמעט והתגרש

מרדכי רוט | 14.03.24

"שמחות לא מזיזים" 

איך חוגגים חתונה בעיצומה של מלחמה? אם החתן משתפת | ויש גם קליפ מתוק

ארי טננבוים | 14.12.23

כבוד מדומה

חני, התעקשה להתחתן עם יוני; כולם שמחו, חוץ מאבא שלה - שהחרים את החתונה | סיפור מטלטל

משה רבי | 30.11.23

המחלה האמיתית

איציק קרס מול עיניה של כלתו - ואז התבררה האמת האכזרית שניסה להסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 24.08.23
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

הזינוק בגירושין | פרק שביעי

בעלת תשובה במכתב מטלטל: כך רימו אותי והסתירו את הבעיות הנפשיות

ישראל גינצבורג | 23.03.23

הזינוק בגירושין | פרק שישי

"חתונה לא פותרת בעיות"; אז מהו גיל ההתבגרות החרדי?

ישראל גינצבורג | 16.03.23

חודש החורבן

על חורבנות הבתים שלא נבנו/ רחל רבינוביץ

רחל רבינוביץ' | 29.07.22
ש

אירוע שמשאיר חותם

כך תבחרו מזכרת שתישאר לנצח

כיכר בשיתוף שמחונים | מקודם
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

טיפים חשובים!

פגישות שידוכים: למהר, או לקחת את הזמן?

ישראל גינצבורג | 24.07.22

כל הטיפים

חשוב: כך תבחרו צלם איכותי לאירוע שלכם

ארי טננבוים | 21.07.22

לבחור נכון

לחשוף סודות: 5 כללים לבירור נכון בשידוכים

ישראל גינצבורג | 19.07.22

בדקנו

בשידוכין? אלו המקומות הכי טובים לפגישות

ארי טננבוים | 13.07.22
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

זוגות חייבים להתאים?

התאמה זוגית: האם יש רק בחנות נעליים?

ישראל גינצבורג | 12.07.22

אל תיבהלו

שידוכים: 5 צעדים לפגישה ראשונה מוצלחת

ישראל גינצבורג | 12.07.22

חשוב לדעת

הדברים שכדאי לדעת לפני פגישות שידוכים

ארי טננבוים | 05.07.22

"מרגיש לי נכון"

שידוכים: להקשיב לשכל או ל"אינטואיציה"?

ישראל גינצבורג | 29.06.22
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

פולמוס גולשים

מי צריך לממן דירה לזוג צעיר, הם או ההורים?

ארי טננבוים | 27.06.22

עולם המאורסים

תנו יד לחתן, ותפסיקו 'להדריך' אותו! / טור סוער

ישראל גינצבורג | 26.06.22