הפלסטינים זועמים

סמכויות שגריר ארה"ב דייויד פרידמן יורחבו

צעד נוסף של טראמפ לחיזוק ריבונותה של ישראל בירושלים וצעד תקיף נוסף מול הפלסטינים. הקונסוליה בירושלים תוכפף תחת סמכות השגריר האמריקאי דייויד פרידמן (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי להעניק סמכויות נוספות לשגריר בישראל דייוויד פרידמן. כך דיווחו חמישה גורמים בממשל. הבוקר (שישי) דווח כי השינוי יתבטא בכך שהקונסוליה בירושלים, האמונה על קשרי הממשל עם הפלסטינים, תוכפף לשגרירות. עד היום שימשה הקונסוליה כאמצעי לקשר ישיר בין הפלסטינים למחלקת המדינה בוושינגטון ובעצם פעלה בנפרד מהשגריר, כl על פי ynet.

מדובר בשינוי משמעותי מבחינה מדינית שישלים למעשה את ההכרה האמריקאית בירושלים כחלק בלתי נפרד מישראל. השגריר בישראל לשעבר דן שפירו, שהיה איש ממשלו של אובמה, הזהיר כי המהלך יתקבל כחתירה תחת השאיפה הפלסטינית למדינה.

על רקע זעמם של הפלסטינים נוכח העברת שגרירות ארה"ב לבירה, כל שינוי בסמכויות הקונסוליה האמריקנית בירושלים - עלול לייצר זעם נוסף אם כי הפלסטינים כבר הכריזו כמה פעמים על התנתקותם מטראמפ וממשלה.

הדיונים בנוגע לקונסוליה מגיעים לאחר שהשגריר פרידמן החל ללחוץ בעניין מאז תחילת כהונתו. כאמור, שפירו המאוכזב התייחס למהלך בהסתייגות והזהיר כי הוא עלול להתפרש כהתנגדות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. זאת כיוון שהוא משקף את ההתייחסות של וושינגטון לרשות הפלסטינית כנתונה לסמכותה של ישראל. "למה מצפים שהפלסטינים ידברו עם ארה"ב באמצעות שליחתה לישראל?", תהה. "הם לא רוצים להתמודד עם שגרירות ארה"ב בישראל כערוץ שלהם, הם רוצים שקולם יישמע ישירות בוושינגטון".

גורמים רשמיים טענו כי פרידמן מעוניין שהשגרירות בירושלים תחלוש גם על הקונסוליה, אך מחלקת המדינה שללה אפשרות זו. אפשרויות אחרות ששקלו נגעו לסמכויות שיינתנו לקונסוליה בנוגע לבעיות יומיומיות בעוד השגרירות תהיה אמונה על החלטות הנוגעות למדיניות כללית. פרידמן, על פי הדיווח, מייחס להנהגה הפלסטינית חוסר תום לב במאמצי ארה"ב לתווך בפתרון הוגן בסכסוך במזרח התיכון. בסוגיית הקונסוליה נראה כי יש לו בעל ברית בבית הלבן, בדמות היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון.

עדיין לא ברור מתי השינויים יצאו לפועל. ככל הנראה ממתינים לחלופי הקונסולים, שייערכו בחודש הבא. השינויים בסמכותה של השגרירות בנוגע לקונסוליה עשויים להתקבל כשהנשיא טרמפ ינסח "מכתבי הוראה" חדשים, המאצילים סמכויות על השגריר וראש הקונסוליה בכתב.

בכל מקרה צפויה הקונסוליה להמשיך לשמש כנקודת גישה לשירותים שמציעה ארה"ב לפלסטינים הן מעזה והן מהגדה. "הקונסוליה הכללית בירושלים ממשיכה לפעול עצמאית ויש לה מנדט קבוע לטפל בכך", נמסר ממחלקת המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר