לשלם לו במיטבא

הבטחת ה'פלא יועץ' לשמירה: על מה כל הרעש?

"ממי שאקבל ממנו טובה אשתדל לשלם לו במיטבא ולבקש רחמים עליו" - במילים אלו חותם רבי אלעזר פאפו באחד מהקדמות מספריו • הבטחה זו הרעישה עולמות ורבים השתדלו לזכות לה • האם עכשיו זה בהישג יד לכולם? (מעניין)

לחייל בחזית, לאם המודאגת, לרעיה המצפה תוכלו להקדיש שם לשמירה ולהצלחה (צילום: שאטרסטוק)

הגה"ק חסידא קדישא רבי אליעזר פאפו זצוק"ל שנודע בעוצם קדושתו וחסידותו, נולד לאביו רבי יצחק בעיר סאראייבו - שהיה אז במדינת בוסניא כיום בולגריה - בערך בשנת תקמ"ה.

שם בקהילת סאראייבו עלה ונתעלה, בהיותה מקום תורה ויצק מים על ידי רבו הראשון החכם רבי אליהו חאיון זצ"ל כן קיבל תורה מהחכם רבי משה הלוי זצ"ל בהגיעו לפרקו זכה לאשה חכמת לב וצדקנית מופלגת ממנה נולדו לו שני בנים ושתי בנות.

כשמלאו לו כ"ה שנים החל לכתוב חיבורו 'חדש האביב' על הש"ס בדרך הפלפול בחריפות ובסברות עמוקות. והחל להרביץ בה תורה ולהעמיד תלמידים הגונים.

בד בבד עם שקידתו העצומה בתורה נהג בעצמו חיי חסידות ופרישות מופלגים ביותר. כך מעיד בנו בהקדמה לספר הנ"ל:
"היה פרוש מרובה, וכל חשקו וחפצו ומאויו ורצונו לא היה אלא מתי יבא לידו לעשות נחת רוח ליוצרנו... וכל יסורי עולם הכל כאין לנגד עיניו נגד עשיית רצון הבורא, והפליא לענות בצום נפשו, ומלקיות בכל לילה ולילה שאומרים בהן תחנונים, שק ואפר וחרולים, וטבילות אפילו פעמים בכל יום, תבר גזיזיה דברדא ונחת וטבל, וטבילות שלגים... לא הניח דבר קטן וגדול מדרכי החסידות וקדושה והפרישות אשר לא מילא את נפשו מהן..."

בשנת תק"פ הוזמן לכהן ברבנות בקהילת סיליסטרה, ושם היה רב כשמונה שנים. אמרו שכל זמן שהוא היה שם רב, לא נפטר שם אף אחד בקיצור ימים.

תלמידו הרב יהודה חי אלקלעי זצ"ל, מביא בספרו 'מנחת יהודה' (דף יא:) מעשה על מסירות נפשו עבור נפש אחת מישראל:

"בהיותו מורה צדק בעיר סיליסטרא נתפש ישראלי אחד למינות, ורצו לתלות אותו על עץ או שיתנו פדיון נפשו אשר יושת עליו. ולא רצו בני הקהילה לתת הסך העצום ההוא, ומורי ז"ל אסף את כל הקהל לבית הכנסת ואמר להם: אמת, שאין בידי כעת להכריח אתכם שתביאו אלי את נזמי הזהב אשר באזני נשיכם בניכם ובנותיכם, אבל אני מכריח אתכם שתמכרו את כל ספרי התורה ואת כלי הקודש ותתנו לי את כל הכסף הנמצא בית ה', כי התורה לא ניתנה אלא לישראל, ואם אין ישראל אין תורה, ולכן אין דבר עומד בפני פקוח נפש. עד שברוב דבריו הקדושים ומליצותיו הטהורות משך את לב העם ונתרצו לתת כופר נפש אחיהם"

בשנה שנפטר הודיע לקהילתו שגילו לו מן השמיים שתהיה שם מגיפה, והוא קיבל על עצמו מיתה לכפר על הקהל. ואכן באותה שנה נסתלק. הוא נפטר ביום כ' תשרי שנת תקפ"ח. מסופר שהרוסים רצו לבנות כנסיה על שטח בית העלמין,וכאשר הגיעו למציבה שלו הם לא הצליחו בשום אופן להזיזה, וחזרו בהם.

הוא אמר שמי שיבוא על קברו לאחר טבילה ויתפלל בלב נשבר, הוא ערב שתתקבל תפילתו.

את חיבורו הנודע יפלא יועץ' הדפיס בחיים חיותו וכידוע לכל, ספר זה נפוץ בכל קהילות ישראל, ונדפס בהרבה מהדורות ובכמה שפות, בלשה"ק, בלאדינו, באידיש ובערבית.

בספריו שהדפיס בחייו לא הדפיס הסכמות, וזאת ממידת הצניעות המופלגת שהיתה בו, כמורם מדבריו אלה שכתב בספרו יפלא יועץ' (סוף ערך גאוה): "והן בכלל אומר אני שהחובר ספר לא טוב לבקש הסכמות, שהרי זה כאומר כבדוני נא, שידוע הוא שההסכמות הם לפאר ולרומם את המחבר. ומה יתן אם יאמרו כי גדול שמי, מה יתן ומה יוסיף".

ועם כל זאת ביקש שילמדו את ספריו וילמדום לאחרים, כפי שכותב בכמה מקומות, וכן בספרו 'אורות אלים' (דף ח.):

"אל כל יודעי ספר אשר בכל דור ודור, אבקש זאת מאיתם, יעשו עמי חסד של אמת וישתדלו לקרוא דברי בפה מלא. ואתם בני וכל זרעי אחרי, כבדוני בזאת ולמדו היטב, ובפרט דברי התוכחות והנהגות טובות וצוואות אשר אנכי מצוה אתכם, תשתדלו לדורשם ברבים ושיאמר עליהם קדיש, אולי אבנה מאיזה אדם שיכנסו דברי באזניו ויהיה לי למשיב נפש... ואם אזכה לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו, ממי שאקבל ממנו טובה אשתדל לשלם לו במיטבא ולבקש רחמים עליו, בני ועמי שמעוני והחיוני ותחי נפשכם".

יש לכם עכשיו הזדמנות נדירה לשותפות עם רבינו הגדול ולשמירה המיוחדת! לקראת הדפסת מהדורה מיוחדת ללימוד יומי.

מוסדות 'פלא יועץ' מדפיסים בקרוב מהדורה מיוחדת של הספר הנודע לרבי אליעזר פאפו זיע"א מחולק ללימוד יומי.

הספר כולל 2 חלקים. בראשון 196 ערכים שונים, המסודרים בסדר אלפביתי, ובשני 195 ערכים נוספים.

בפרט בעת המלחמה המאיימת על כולנו - לחייל בחזית, לאם המודאגת, לרעיה המצפה תוכלו להקדיש שם לשמירה ולהצלחה, להקדיש יום, או ערך שלם ואפילו אות אחת שלימה.

זו ההזדמנות שלכם >> כנסו לכאן >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר