'המבדיל' | כל מוצ"ש

ראיון באולפן: הסיפור מאחורי 'מבצע חתונה'

חמישים שנה אחרי הסיפור המופלא, מתארחת ב'המבדיל', ענת זלמנסון-קוזניצוב שמספרת על המבצע שתרם לפתיחת שעריה של ברית המועצות - 'מבצע חתונה' • צפו (המבדיל)

המבדיל | כיכר השבת |
ענת זלמנסון-קוזניצוב וזלמן שטוב (צילום: מולי הרשקוביץ. קרדיט: מתוך הסרט "מבצע חתונה" רשות השידור 2016)

חמישים שנה אחרי הסיפור המופלא, מתארחת בתוכנית 'המבדיל', ענת זלמנסון-קוזניצוב - במאית, כדי לספר על המבצע שתרם לפתיחת שעריה של ברית המועצות - 'מבצע חתונה'.

בשנות השישים הצליחו לצאת את מסך הברזל כ3000 יהודים, והסיכוי לצאת היה כמעט אפסי. יהודים רבים שביקשו היתר יציאה, סורבו, ונאלצו להשאר ברוסיה, נתונים יותר מתמיד למעקב הק.ג.ב.

קבוצה קטנה של יהודים, ביניהם אביה, אמה (שניהם פעילים כל אחד בדרכו שלו כנגד הממשל, אביה מוציא עיתונים אסורים - שכבר ישב בכלא על כך, ואמה מלמדת עברית) מתקבצים יחד לתוכנית הירואית בשם 'מבצע חתונה'.

התכנית הייתה לחטוף מטוס בן 62 מקומות, אותם קנו החבורה, ולטוס לכיוון שבדיה. שמה של התכנית הגיע בשביל להסביר מדוע 62 יהודים בדווקא טסים - הם טסים לחתונה.

הוריה שחיו בריגה נסעו ללנינגרד כדי להפגש עם קבוצה נוספת שתצטרף למבצע, אך אחרי שהתגלו קשיים ביניהם התכנית ירדה, וכעת נשארה קבוצה קטנה של 16 אנשים, שתכננה לחטוף מטוס קטן בעל 12 מושבים.

"ברוסיה של אז", אומרת זלמנסון, "ברגע שכמה אנשים ידעו על תכנית אסורה, אוטומטית המשטר ידע. ובשלב מסויים כל הקבוצה כבר הרגישה שהק.ג.ב עוקב אחר אנשיה. המידע על הקבוצה היה כל כך עמוק, עד שבאחד המשפטים של הקבוצה, הק.ג.ב סיפק מידע על מותג היין אותו שתו באחת הפגישות".

"הקבוצה ידעה שהתכנית לא תצליח להגיע לידי ביצוע, אך ביקשה לתת לעולם צוהר אל אותם יהודים התקועים ללא מוצא בברית המועצות. למעשה, האינטרס המשותף גם של הק.ג.ב וגם של הקבוצה היה להתפס בשדה התעופה. מבחינת הק.ג.ב הרווח היה להראות לעולם את אותם ביריונים שניסו לחטוף מטוס באלימות, ומבחינת הקבוצה הרווח היה שהסיפור יתפרסם בעולם, מה שלא היה קורה אם היו נעצרים בבית. בסופו של דבר, הסיפור חזר כבומרנג לרוסיה, ועצרות ענק החלו להפגין בעקבות הסיפור, כנגד ברית המועצות".

החבורה נתפסה בשדה התעופה. הק.ג.ב קפץ עליהם מכל כיוון, מתוך המטוס ומכיוון שדה התעופה. על אביה של זלמנסון ועל אדם נוסף נגזרו דיני מוות, שהומרו בחנוכה 1970 עקב ביקורת עולמית לעונשי מאסר ממושכים.

כמה שנים לאחר מכן הקבוצה קיבלה חנינה ועלתה לארץ. בשנת 2017 ביימה זלמנסון את הסרט הדקומנטרי 'מבצע חתונה', המספר את סיפור הוריה, ולוקח את אמה חזרה לרוסיה, אל תא הכלא, ומביא בין היתר כמה וכמה אנשי ק.ג.ב שסיפקו את הסיפור שלהם.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר