צפו ב'המבקר'

משה מנת: "לגדל ילד פלא זו סכנה נוראית"

ילד הפלא המוכשר, נתנאל מנת ואביו הרב משה מנת, מתארחים ב'המבקר' ומספרים כיצד מנהלים קריירה מוזיקלית במקביל ללימודים בישיבה ועל האתגרים של ילד פלא (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: אריאל ליבא ויוחנן בלייך)

ילד הפלא נתנאל מנת התארח בתכנית 'המבקר' של מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, לצדו של אביו, המלחין הרב משה מנת, שסיפר אף הוא על האתגרים שבגידול ילדי פלא.

"אהבתי תמיד לשיר. היה לי קצת קשה בלימודים ואז אבא שלי החליט שכדי לחזק אותי נלך יחד לאולפן. הקלטנו קאבר לשיר ישן ואנשים מאד אהבו וככה לאט לאט זה התפתח", מספר נתנאל.

"זה התחיל מתוך מעגל משפחתי ומערכת פנימית, שגרמה לאבא להוציא מהמגירה כל הרבה דברים", אומר ר' משה.

הוא מסביר את ההחלטה לקחת את הילד בעת קושי לאולפן, "זה נותן הרבה מאד ביטחון ותחושת יכולת, זאת לצד הסכנה הנוראה אם אתה לא שומר על מצב מאד גבולי כל הזמן", הוא אומר נחרצות.

"בעיסוקי אני עוסק בחינוך עם נוער וזה הדבר הראשון שעבר לי בראש כשהוא התחיל לשיר, אבל נתנאל הוכיח בגרות לא רגילה מהרגע הראשון", מספר האב על ההתמודדות עם ההצלחה והפרסום.

לשאלה מה המתכון לשמור על ילד שהוא גם ילד פלא וגם תלמיד בישיבה קטנה מהטובות בצפון משיב ר' משה, "אם אתה שומר עליו ילד ואתה לא נותן לילד לעבוד אצלך ואם לאורך כל הדרך הילד זוכר מה הערכים שלך, אז זה עובר לידו".

נתנאל מסביר את המתכון לפחות מהצד שלו, "זה תמיד לא על חשבון הלימודים. לדעת מה חשוב ומה לא. אצלי זה תמיד היה בתור נספח. הלימודים זה העיקר וכל השאר זה רק הנספח".

ההצלחה והפרסום הביאו איתם גם הצעות מפתות, "אנחנו מקבלים טלפונים מכל העולם ואנחנו צריכים הרבה מאד לוותר כי זה לא האישיו אצלנו אלא רק נדבך נוסף בעבודת השם. אני גם בשום אופן לא מסוגל לתת להם לחנים שהם פורצי גדר", אומר ר' משה מנת.

כשהוא מתייחס ללחנים שלו שהתפרסמו עם הצלחת ילדיו הוא אומר, "אומרים שאנחנו גדלים יחד עם הילדים, באיזשהו מקום הילדים עוזרים לאבא שלהם ליישם את המעגלים שלו. הלחנים היו נשארים במגירה בלי הילדים. אני מפורש מגשים את עצמי דרך הילדים. אנשים מבקשים ממני לחנים ואני לא מעוניין".

לדבריו, חלק גדול מהלחנים היו כבר במגירה קודם לכן, "הלחנים מעולם לא ריגשו אותי כמו ששמעתי את הילדים שלי שרים אותם. הם הולחנו ברגעים מסוימים ונשלחו למגירה".

באופן מעניין דווקא הילדים היו אלו ש"הוציאו" את השירים מהמגירה, "אנחנו ביקשנו מאבא את הלחנים, תמיד היה לנו חלום לשיר אותם והנה הגיע הזמן יש לנו קול יפה אז זה הזמן שלהם".

"מבחינתי, כשאני שומע בישיבות טובות שלפנות בוקר סיימו את לימוד חג השבועות ובבית המדרש שרים את "נעשה ונשמע" של נתנאל אין דבר יותר מרגש מזה. וכשאני מקבל הודעות על השיר 'הבט נא' מכל העולם שאנשים התרגשו אתה יודע שאתה מצליח לגעת. למרות שאנחנו לא חיים שזה האישו, זה נדבך במכלול של עבודת השם וכשאנחנו מצליחים לגעת אז דיינו", אומר האב הגאה.

לשאלה מה התכניות העתידיות, משיב ר' משה: "המערכת שלו צריכה להיות שמורה. עכשיו זה עניין של עוד חצי שנה שנה, אם יום אחד הוא ישלב את זה בעבודת השם שלו כבוגר, שיהיה לו בהצלחה".

לשאלה מה מביא אותו להשקיע כל כך הרבה בקליפים מושקעים ובשירים הוא משיב, "אצלי הקושי בהשקעה לא היה גדול לא בגלל שיש לנו ברז של כסף, אבל החיבור ללחנים ולמוזיקה ולתמורה שיוצאת מהם כשהילדים שרים היא כל כך גדולה שאני לא מרגיש את ההשקעה. באופן כללי, יש פה בכנות בשוק המוזיקה היהודית גלגל של סחרור. יש בודדים שמפיקים מזה את התמורה הכלכלית. לדעתי יצר המוזיקה כל כך חזק שהוא גובר על הכל".

איך החברים מקבלים את ילד הפלא? "הדבר שהכי חשוב לי שלא ייווצר שיח סביב הדבר הזה. אני לא מוכן לדבר על זה בישיבה ולא עושה מזה סיפור. אני לומד ב"ה בישיבה טובה וזה לא נושא לשיח. החברים שלי חברים אמיתיים, לא בגלל המוזיקה", הוא משיב בביטחון.

"זו מתנה לזכות בילדים שזוכרים מה חשוב ומה תפל. גם לדעת לקבל מחמאות בגיל צעיר זה לא קל ולקחת את זה למקום הנכון זה לא פשוט", אומר ר' משה.

לשאלה כיצד יחוש אם קול הילדות שלו ייעלם לטובת קול רגיל, משיב נתנאל בבגרות, "זו תחושה עצובה, אבל ה' נתן ה' לקח, ככה זה מתגברים וממשיכים הלאה לשלב הבא".

לראיון המלא צפו בתכנית המלאה ובפתיח החדש בלחנו של המלחין והמעבד אלי קליין:

לשירים המלאים מפינת המסננת:

מאיר בורשטיין - מה טוב לי

מרדכי שפירא - הכל משמים

אביתר בנאי - רחמים

גיל עקיביוב - דהו המילים

ברי וובר - גשר צר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר