בצל הרפורמה המשפטית

ישראל בדרכה של פולין? השליח לאירופה בריאיון • צפו

דב גיל-הר, שליח כאן חדשות לאירופה ומיוצרי הסדרה 'דמוקרטיה.סוף' מתייחס בריאיון לסדרה ולשאלה האם יש מקום להשוואה בין ישראל לפולין? (VOD)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |

בריאיון בתכנית 'גלובליזציה' התראיין שליח 'כאן חדשות' לאירופה דב גיל-הר אודות הסדרה החדשה-ישנה שלו דמוקרטיה.סוף וכן על העיתוי בו פורסמה - זמן בו רבים משווים את המהלכים בפולין והונגריה למתרחש בישראל.

"אי אפשר להשוות את התהליכים האלה אחד לאחד. פולין התחילה את התהליכים האלה לפני 8 שנים. ב-2015 עלתה המפלגה השלטת כיום ומייד התחילה בשינויים. זאת אומרת שאי אפשר לקחת את המצב היום בפולין למה שקורה היום כאן." אמר.

עוד הוסיף: "אבל אנחנו עוקבים אחרי המדינות האלה, גם אחרי הונגריה, כבר לפני 4 וחצי שנים הייתה סדרה ראשונה שנקראה דמוקרטיה.סוף, והחלטנו לחזור לשם דווקא עכשיו, לראות מה השתנה, והרבה מאוד השתנה והשתנה לרעה. מה שקרה ב-2015 מפלגת החוק והצדק התחילה מייד ברפורמות.

הדבר הראשון שעשתה זה לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים. קודם היו רק רבע מהוועדה המונה 25 חברים היו פוליטיקאים, כיום 24 מתוך 25 הם או פוליטיקאים, או אנשים שהם מונו בידי הפוליטיקאים מהמפלגה השלטת או שופטים שמונו בידי פוליטיקאים בסופו של דבר. זאת אומרת רוב מוחלט כדי להחליף את השופטים."

בהמשך אמר גיל-הר: "מה שקרה בפולין זה שהם היו אחוזי בולמוס למנות שופטים חדשים ושופטים מטעם המפלגה השלטת. כבר זה התחיל מבית המשפט לחוקה, ויש בית משפט שאמור לאכוף את החוקה והם רצו החליף את כל השופטים שם ובהמשך רצו להחליף את כל השופטים בבית המשפט העליון - ואיך עשו את זה - או יותר נכון ניסו לעשות את זה באמצעות הורדת גיל הפנסיה מ-70 ל-65.

למה שאדם ילך לפנסיה בגיל 65? אתה יודע כוחו במותניו - קיוו להחליף ככה יותר מהר שופטים אבל העם התנגד, יצאו מיליונים לרחובות וזה נבלם כי הנשיא שראה את הבלגן ברחובות עצר."

עוד טען: "היום אנחנו נמצאים במצב שבו עשרה אחוז לפחות מהשופטים - 2,500 עד -3,000 הם שופטים שמונו בידי הממשלה, עשרה אחוזים הם שופטים עצמאיים שלוחמים כנגד ההליכים האלה ו-80 אחוזים הם באמצע, דיי מפוחדים שיבולע להם. הראנו התנכלויות לשופטים העצמאיים רק כי הם חשבו אחרת..."

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר