'המבדיל' | צפו

'זה הרגע שגרם לי להקריב את חיי לחברון' • ריאיון מרתק

דובר היישוב היהודי בחברון, גדל ביישוב חילוני, בריאיון לזלמן שטוב, הוא מספר על המסע המרתק שלו ליישוב היהודי, ועל מעמד הסליחות הנדיר בשנת 1980, שאז הוא היה בין היחידים בעולם שנכנסו למערה הפנימית | צפו (המבדיל)

זלמן שטוב לצד נועם ארנון (צילום: כיכר השבת, הפקה: איציק אוחנה)

רגע לפני הסליחות המוזיקליות שייערכו הלילה מגיע להתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, דובר היישוב היהודי בחברון, נועם ארנוןבמסע אל עיר האבות - העיר של מייסדי התפילה, ההתחלה במושב החילוני שהובילה אל העיר, שיפוץ בית כנסת אברהם אבינו, והכניסה הייחודית אל תוך מערת המכפלה.

ארנון גדל בשדה ברבורג, מושב חילוני, שם הוא בונה את היכולת לדבר עם אנשים שונים ממנו.

מלחמת ששת הימים תופסת את כולם בפחד, ופתאום אחרי כמה ימים ירושלים, חברון ועוד נכבשים על ידי היהודים, ואנשים באים לבקר. ארנון בן 11 באותה התקופה, וחווית הביקור שלו במערת המכפלה נחרטה עמוק בתוכו.

בהמשך ארנון נוסע לעיר חברון כדי ללמוד בישיבת ההסדר במקום. מלחמת יום כיפור מתחילה וארנון נע בציר גולן-סיני.

עד לכיבוש העיר, יהודים לא יכלו להיכנס למערת המכפלה - 700 שנה של איסור מתקופת הממלוקים, גם לא להקבר.

יחד עם הרב לווינגר שניהל את החפירה, הם מגלים מחדש את בית הכנסת אברהם אבינו שנבנה במאה ה-16, עמד במשך ארבע מאות שנה ונקבר תחת דיר עיזים בתקופת השלטון הירדני באיזור. הירדנים עבדו קשה על מנת להסתיר כל סממן יהודי, גם במילוי בתי כנסת ברפש, וגם בשבירה של מצבות בבתי העלמין בירושלים ובכל מקום בו שלטו.

ארנון שעשה תואר בגיאוגרפיה המשיך ללימודי ארץ ישראל ולדוקטורט על העיר חברון, שבו ישנם גילויים רבים על מערת המכפלה.

רבים לא יודעים, אך המבנה המונומנטלי של מערת המכפלה הינו מתקופת בית שני, והוא הינו המבנה הציבורי העתיק ביותר בעולם.

מה קורה מתחת למערת המכפלה? חזל מספרים על שתי מערות, אחת בתוך השניה, ובת קול יצאה ואמרה לאחד מן החכמים שנכנס שהוא יכול להיכנס למערת אברהם אך לא למערת אדם הראשון. הסיפורים העתיקים מספרים על אנשים שנכנסו ולא יצאו.

בשנת 1981 ארנון יחד עם ארבעה חברים, תוך כדי הסליחות חופרים לכיוון המערה ונכנסים פנימה. לצד עצמות הם מוצאים גם כלי חרס מתקופת בית ראשון, תגלית מיוחדת במינה, ורואים את המערה שבתוך המערה.

כאמור, זלמן שטוב עורך במוצאי שבת זו - סליחות ראשונות בליווי מוזיקלי בשעה 23:15, בבית כנסת רננים - היכל שלמה, קינג ג'ורג' 58 ירושלים, ניתן להזמין כרטיסים ללא עלות מאתר צ'יק-צ'אק.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

שבוע טוב וקיץ בריא!

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר