היו ליצמנים / מכתב לח"כים החרדים

כל חברי הכנסת החרדים צריכים לאמץ את קו הפעולה של ליצמן, ולהחיל אותו על כל תחומי העשייה החברתית והכלכלית. אל תעלו יותר על דל שפתיכם את המילים "קיצבאות" ו"תקציבים", אמרו מעתה "רפורמות מבניות", "הוזלת יוקר המחיה" ו"שוק חופשי" (טור, חרדים)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
כותר השורות, דוד רוזנטל (צילום: ויקטור מזוז)

חסדי ה' גלויים אל מול עינינו, אין דרך אחרת לתאר זאת. הסקרים צפו מהפך ועלייתה לשלטון של מפלגה סוציאליסטית אנטי דתית בוטה, אך האיר מזל לישראל בחודש אדר, בו מרבים בשמחה, וקיבלנו סיבה נוספת להרבות שמחה על הריבוי. ה"מהפך" בסקרים הביא להיפוך הסקרים, והצילנו מידי משנאי דת ישראל. המפלגות שפגעו בחרדים (ופגעו לא פחות במעמד הביניים) הועמדו על מקומן הקטן, וליהודים הייתה אורה. למרות התחושות הטובות, אסור לשקוע באופוריה אלא צריך לכלכל את המשך הדרך בתבונה.

סוד גלוי הוא שהמפלגות החרדיות לא זוכות לאהדה בציבור, "סחטני הקופה הציבורית", "מגזריים", "עלוקות", ועוד שלל כינויים מוצמדים לפוליטיקאים החרדים. זה לא תמיד פרי שנאה, לא פעם ולא פעמיים זו השתקפות של התנהלות כוחנית ודורסנית של נציג זה או אחר, יחד עם אסטרטגיית פעולה שקשה מאד להציג אותה באור חיובי. המציאות העובדתית היא שהחרדים הם שותף קואליציוני זול למדי ונאמן למדי, אך מעט הכסף הקואליציוני שהחרדים כן דורשים – בדיוק כפי שעושות מפלגות אחרות ובכללן "יש עתיד" – יוצרים תדמית ציבורית דמונית.

טיפשות זה לחזור שוב ושוב על אותה הפעולה ולצפות בכל פעם לתוצאה שונה, אמר פעם יהודי חכם. גם עכשיו, כשהחרדים מיועדים למקום של כבוד בקואליציה, אנו יכולים לחזור שוב על אותה שיטת פעולה, אך גם נשיג את אותה התוצאה. אני מקווה שאין למישהו רצון להיות ככלב השב אל קיאו, ולכן אנסה להציע שיטת פעולה שונה. פעולה שונה שגם תניב תוצאה שונה לחלוטין.

תלמדו ממנו, ח"כ יעקב ליצמן (צילום: פלאש 90)

המפלגות החרדיות נקטו עד היום בקו "חברתי" ומגזרי - להשיג כמה שיותר תקציבים מתוך הקופה הציבורית, עבור אברכים, ישיבות ואוכלוסיות חלשות. מדיניות זו לוקה בכך שהיא צובעת את הנהנים ממנה באור שלילי מאד. ובסופו של דבר, אין לה גם תוחלת כלכלית כיון שלא ניתן לקיים לאורך זמן כלכלה מתפקדת עם נטל גדול מידי של תקציבי רווחה (בלי קשר לזהות הנהנים מהם, חרדים או לא). כלומר, אסטרטגיה זו אינה יעילה בטווח הארוך, והיא וודאי מזיקה ציבורית ותדמיתית הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

אבל יש דרך אחרת: הוזלת הצריכה. כל אחד מאתנו יש לו הכנסה חודשית כלשהי, כדי לשפר את רמת החיים יש שתי אפשרויות, או להגדיל את גובה ההכנסה, או להוזיל את עלות הצריכה. למשל, אם יכפילו לכם את המשכורת, תוכלו לקנות פי שנים מוצרים ממה שאתם רגילים (או לחסוך כסף, או כל דבר אחר שתרצו). לחילופין, אם השכר יישאר כמקודם אבל עלות כל המוצרים תוזל במחצית, התוצאה תהיה זהה – תוכלו להכפיל את הצריכה שלכם. כלומר, כל אדם הוא גם יצרן וגם צרכן, וכדי לשפר את רמת החיים אפשר פשוט להוזיל את הצריכה ולא רק לנסות להעלות את ההכנסה.

בניגוד לאסטרטגיית הפעולה של הפוליטיקאים החרדים עד היום - לנסות להעלות את ההכנסה, הקצבאות, ההטבות, סיוע ממשלתי וכו', צריך לעבור לדרך אחרת – הוזלת יוקר המחיה. למדיניות זו יש מספר יתרונות כלכליים מובהקים, וחשוב מכל – היא תהא מועילה לכולם, לחרדים, לחילונים, לערבים, לתל-אביבים ולמתנחלים. מי שיקדם מדיניות זו לעולם לא יואשם במגזריות או בהעדפה של זה על פני אחר, אלא יביא תועלת לכלל הציבור.

איך אפשר לעשות זאת בפועל? הכלכלה בישראל סובלת מבעיות מבניות רבות: ריכוזיות גדולה, קבוצות לחץ חזקות השולטות במונופולים בענפי החקלאות השונים, ועדי עובדים דרקוניים אשר מבטיחים לאנשיהם שכר מנופח תוך אבטלה סמויה וגלויה, ביורוקרטיה סבוכה המקשה על פתיחת עסקים. עיוותים אלה עולים עשרות ואף מאות מליארדים לאזרחי ישראל בכל שנה, מוצרי יסוד בארץ יקרים ואף כפולים במחירם מאשר באירופה. מי שמשלם את עיקר המחיר אלה השכבות החלשות, אשר כל משכורתן יוצאת על מצרכי יסוד. את זה צריך לשנות.

עד היום, כל רפורמה לשינוי המצב הייתה כרוכה במאבקים קשים, והיא נתקעה פעמים רבות במנגנון הפוליטי מסיבה פשוטה – ה'מחוברים' השתלטו על המפלגות הגדולות, הם פקדו ועדי עובדים למפלגות, וכך הרתיעו פוליטיקאים מלהתקדם צעד בנושא.

כאן יכולה להיות הבשורה הגדולה של המפלגות החרדיות, כיון שאין להן מחוייבות כלשהי לוועדי עובדים מושחתים ולקבוצות הלחץ הנצלניות, הן יכולות וצריכות לסייע בקידום רפורמות כלכליות, לסייע בשבירת מונופולים ושבירת איגודי עובדים.

כחלון רץ בבחירות האחרונות עם הקרדיט הציבורי שקיבל על שהוזיל את מחירי הסלולר, ועל כך שעמד בתוקף אל מול הטייקונים שניסו למנוע רפורמות. המפלגות החרדיות אם יפעלו לקידום רפורמות ולהוזלת עלות הצריכה, יוכלו להביא להוזלה גדולה פי כמה וכמה, והן יקבלו גם קרדיט ציבורי עצום מכלל הציבור בישראל. יש להן את הכוח הפוליטי וגם את הצורך האמיתי, להביא להוזלת יוקר המחיה בארץ.

כראיה לדברי, אביא את פעילותו של הרב יעקב ליצמן בתפקידו כשר הבריאות בפועל, כאשר קידם את צרכי הציבור בתחום הבריאות, ופעל באופן לא מגזרי. הוא הוביל רפורמות משמעותיות במשרד, אשר סייעו לכל אזרח ואזרח בישראל. הוא קיבל על כך קרדיט ציבורי רב, ורבים בציבור הכללי מבכרים אותו בבירור על פני יעל גרמן שהחליפה אותו בתפקיד. את קו הפעולה של ליצמן צריכים כל חברי הכנסת החרדים לאמץ, ולהחיל אותו על כל תחומי העשייה החברתית והכלכלית. אל תעלו יותר על דל שפתיכם את המילים "קיצבאות" ו"תקציבים", אמרו מעתה "רפורמות מבניות", "הוזלת יוקר המחיה" ו"שוק חופשי".

רפורמות מבניות אשר יוזילו את יוקר המחיה, ישרתו את כולם. הם לא יגרמו לשנאה, אלא רק להערכה רבה. אז כדי לא לחזור שוב ושוב על טעויות העבר ולהתפלא מדוע גם התוצאה הזהה חוזרת, כדאי פשוט להוביל בדרך שונה. כדי להועיל לכולם ובמיוחד לחלשים ביותר, כדי לשפר את מעמד הציבור החרדי, כדי להביא ליותר יציבות שלטונית ולמנוע ממפלגות שנאה לצבור כוח, יש לי רק בקשה אחת מנציגי הציבור החרדי: היו ליצמנים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר