אזכרה לברוך מזרחי הי"ד שנולד כמוסלמי ונרצח כיהודי

עשרות בני אדם השתתפו אמש באזכרה שמארגנים מגורשי שא-נור, לזכרו של ברוך מזרחי הי"ד. לוחם אצ"ל שנולד כמוסלמי בצפת ונרצח בדרך לפעילות מבצעית (חדשות, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
יוסי דגן באזכרה (מאיר ברכיה)

עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, ביניהם מגורשים מהיישוב שא-נור בצפון השומרון, הגיעו אתמול (ראשון) ,לאזכרתו של ברוך מזרחי הי"ד בבית העלמין הצבאי בנתניה. ברוך מזרחי היה לוחם אצ"ל עם סיפור ייחודי שנפל ערב מלחמת העצמאות.

לפני 85, נולד חמודה אבו אל-עיניין, בן למחמוד ופטימה, ממשפחה מוסלמית לאומנית מפורסמת מצפת. בעקבות חשיפה לפעילות תנועת בית"ר בסמוך לביתו, חמודה התקרב ליהדות ולציונות, התגייר והפך לברוך מזרחי. הוא הצטרף לבית"ר ולאחר מכן התגייס לאצ"ל.

לאחר מבצע הלקאת סרג'נטים בריטיים בו השתתף, נתפס ברוך מזרחי והוגלה יחד עם עוד מאות מלוחמי האצ"ל והלח"י למחנה מעצר באריתריאה שבאפריקה.

ב-1946, התעורר ויכוח בין השומרים הסודנים ליהודים הכלואים. השומרים ירו לעברם. שניים נרצחו וברוך מזרחי נפצע פצעים קשים. האירוע עורר סערה גדולה בעולם היהודי ובעקבות כך הגיע למקום לביקור הרב הראשי דאז, הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי הרצוג, ובמהלך הביקור הגיע גם למיטתו של ברוך מזרחי. לשאלתו כיצד יוכל לסייע לו, ביקש מזרחי מהרב שאם חלילה ימות שיביאוהו לקבר ישראל.

בסופו של דבר, חזר מזרחי לארץ החלים מפצעיו וחזר לפעילות מבצעית אחרונה ממנה לא חזר. בדרך לאיסוף מודיעין בג'נין, הוא נעצר ונהרג בסמוך התנחלות שא-נור. לאחר שנים, במהלכן לא ידעו מה עלה בגורלו, בשנת 1968 יצאו חבריו לחפש את גופתו והוא הובא לקבר ישראל בבית העלמין הצבאי בנתניה בטקס צבאי ממלכתי בנוכחות ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל.

מי שאימץ את חלל המיוחד הזה, הם קהילת שא-נור, אשר שמעו על סיפורו של מזרחי והחלו לפני עשור לקיים את אזכרתו מדי שנה, במטרה לחלוק לו כבוד. השנה, החליטה המועצה האזורית שומרון יחד עם מדרשת שומרון, קהילת מגורשי שא-נור, מרכז קטיף וצפון השומרון וברית לוחמי האצ"ל לארגן אזכרה גדולה יותר שכללה סיור מיוחד בצפון השומרון בסמוך למקום בו שכן היישוב שא-נוא ולמקום בו נמצאה גופתו של מזרחי ב-1968.

יוסי דגן מ"מ ראש מועצת שומרון ומגורש משא-נור, אשר ביחד עם שכנו לשעבר שי ירד, מארגן מדי שנה את האזכרה סיפר לקהל על סיפורו המיוחד של מזרחי ועל הבקשה היחידה שעניינה אותו לאחר שנפצע: "אם אמות, אני רוצה להיקבר כיהודי".

עוד הוסיף דגן: "ברוך מזרחי הי"ד לא זכה להקים משפחה ולא זכה לילדים ונכדים שיגידו עליו קדיש, ועל כן קהילת שא-נור אימצה אותו והחליטה להפוך למשפחה שלעולם לא הייתה לו. במשך חודשים, ערכו תושבי שא-נוא מחקר על תולדותיו ועשרות אלפי התושבים שביקרו בצפון השומרון באותן שנים שמעו והתרגשו מסיפורו המיוחד. תושבי היישוב אף היו בשלבים מתקדמים להקמת בית ספר שדה ואנדרטה לזכרו.

"לצערנו, לפני 9 וחצי גורשנו משא-נור ולא זכינו בינתיים להגשים זאת, אולם אנו מקפידים בכל שנה להגיע לכאן בט' בניסן ולערוך לו אזכרה מכובדת וראויה. אני בטוח כי בעזרת השם עוד נזכה לחזור לשא-נור ולחומש ובעזרת השם האזכרה הבאה של ברוך מזרחי הי"ד תצא מהיישוב שא-נור עצמו", סיים דגן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר