המערב נכנע: נחתם הסכם עקרונות עם איראן

שש המעצמות ואיראן חתמו על הסכם עקרונות לקראת הסכם סופי שייחתם בסוף יוני. התנאים: הסנקציות יוסרו, הצנטריפוגות יוגבלו והמתקן בפורדו יהפוך ל'מרכז מחקר' (חדשות, בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ג'ון קרי (צילום: shutterstock)

נציגי איראן והאיחוד האירופי - שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני - הודיעו הערב (חמישי) כי חתמו על הסכם עקרונות בין הצדדים בנוגע לתכנית הגרעין של איראן. ההסכם הסופי ייחתם עד לסוף חודש יוני.

הצדדים הסכימו כי משך ההסכם בין המערב לאיראן יהיה מוגבל לעשר שנים בלבד, במהלכן יוטלו מגבלות ופיקוח הדוק על תכנית הגרעין האיראנית. עם זאת, מדובר בטווח זמנים יחסית קצר ונראה כי מדובר בהישג לאיראן.

בנוסף הוסכם כי איראן תמשיך להפעיל 6,000 צנטריפוגות, רוב מאגר האורניום המועשר לרמה נמוכה של 3.5 עד 5 אחוזים שבידי איראן ידולל לרמה בה לא ניתן לעשות בו שימוש לנשק גרעיני או שיוצא מהמדינה.

בנוסף, מתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו ישונה ממתקן העשרה ל"מרכז מחקר גרעיני-פיזיקאי". במתקן יופעלו אלף צנטריפוגות, אך לא לצורך העשרת אורניום ולא יהיה חומר גרעיני בקיע בתוך המתקן בפורדו.

בנוגע לכור המים הכבדים באראק, הקהילה הבינלאומית תסייע לאיראן לתכנן מחדש את הכור כך שלא יוכל להפיק חומרים מהם ניתן ליצר נשק גרעיני. בכל הנוגע לפיקוח, פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יקבלו גישה לכל מתקני הגרעין האיראניים ואיראן תחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

האיראנים התחייבו כי הפקחים יוכלו לבצע ביקורות פתע בכל מתקן חשוד באיראן ללא הגבלה. עם זאת, איראן תוכל להמשיך בפעילות המחקר והפיתוח של צנטריפוגות מתקדמות במהלך שנות ההסכם, זאת בהתאם להסכמות שיושגו בינה לבין המעצמות בחודשים הקרובים.

ההישג הגדול של איראן המסתמן כעת הוא הסרת הסנקציות באופן מיידי וכולל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר