אאא

צריכה של שמן זית ואגוזים העשירים בנוגדי חמצון לצד שמירה על דיאטה ים תיכונית משפרת משמעותית את התפקוד המוחי אצל מבוגרים, כך לפי מחקר שפורסם במגזין לרפואה JAMA.

במאמר שסקר את המחקר, התברר כי ישנו קשר ישיר בין הרגלי התזונה לתפקוד הקוגניטיבי. 'עקה חמצונית' - חוסר היכולת של הגוף לטהר את עצמו כראוי, הוא מצב הנחשב לשחקן מרכזי בירידה בביצועים הקוגניטיביים. מחקרים קודמים הוכיחו כיצד דיאטה ים תיכונית משפרת את התפקוד הקוגניטיבי ומפחיתה את הסיכון לאלצהיימר. 

המחקר הנוכחי, בראשות פרופסור אמיליו רוס ממכון המחקר הביו-רפואי של בית החולים 'אוגוסט פי סונייר', ברצלונה, ערך השוואה בין השפעות דיאטה עשירה בשמן זית ואגוזים לעומת דיאטה דלת שומן. במסגרת המחקר, נבחרו 447 אנשים אקראיים (223 נשים, 224 גברים) בני 67 בממוצע, ללא בעיות קוגניטיביות שהיו בקבוצת סיכון גבוה למחלות במערכת הדם. 

155 מבין משתתפי המחקר נדרשו לשמור על תזונה ים תיכונית ולצרוך בשבוע ליטר של שמן זית כתית. 147 משתתפים נדרשו לשמור על תזונה ים תיכונית לצד 30 גרם ליום של תערובת אגוזי מלך, אגוזי לוז ושקדים. ו-145 משתפים נדרשו לשמור על דיאטה דלת שומן.

לאורך תקופת המחקר, נערכו למשתתפים סדרת מבחנים נוירו-פסיכולוגיים, שבדקו את תפקודם של שלושה מרכיבים קוגניטיביים: זיכרון, תפקודים ניהוליים (האחראים על תכנון וקבלת החלטת בהתאם לצרכים המשתנים), ויכולת רכישת ידע כללי.

בתום ארבע שנות מעקב, 37 אנשים מכלל המשתתפים לקו בירידה קוגניטיבית מתונה: 17 (13.4) מאלה שצרכו תוספת שמן זית, 8 (7.1) מאלה שצרכו אגוזים, ו-12 (12.6) מקבוצת הדיאטה דלת השומן.

המחקר מצא כי אנשים ששמרו על דיאטה דלת שומן חוו ירידה משמעותית בשלושת התפקודים הקוגניטיביים. לעומתם, אלה שצרכו אגוזים חוו שיפור ניכר בתפקוד הזיכרון, ואלה שצרכו שמן זית חוו עלייה בתפקודים הניהוליים ויכולת רכישת ידע כללי. 

"תוצאות המחקר שלנו מראות כי תזונה ים תיכונית בתוספת שמן זית או אגוזים עשויה לעכב ירידה בתפקוד הקוגניטיבי באוכלוסייה מבוגרת. עם זאת נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין איך זה עובד" אמרו החוקרים.