ח"כ אברהם נגוסה הצביע נגד ההצעה להקים ועדת חקירה לטענות העדה האתיופית

מליאת הכנסת דחתה את הצעות החוק להקמת ועדת חקירה לטענות הקשות של בני העדה האתיופית על אפלייה ואלימות. ומי הצביע נגד? חבר הכנסת האתיופי אברהם נגוסה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ אברהם נגוסה (צילום: מרים אלסטר / FLASh90)

מליאת הכנסת דחתה הערב (רביעי) את שתי ההצעות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא בחינת הטענות הקשות של בני העדה האתיופית על אפליה, גזענות ואלימות קשה כלפיהם,

ח"כ אברהם נגוסה, בן העדה האתיופית, נאלץ להצביע יחד עם הממשלה ולהתנגד להקמת הוועדה וזאת בשל כך שלא הצליח להשיג קיזוז עם ח"כ מהאופוזיציה.

בהצעה הראשונה בהצבעה שמית תמכו בהצעה 46 והתנגדו לה 48. בהצעה השנייה שגם בה התקיימה הצבעה שמית תמכו 44 והתנגדו 48.

ח"כ ציפי לבני, מראשי 'המחנה הציוני' אמרה במליאה: "הם נלחמים ובצדק שלא נראה בהם "הם" אל "אנחנו" אחד גדול. אם הקואליציה תפיל את ההצעה זו בושה לממשלה ולעמוד בראשה, שמוכן להצטלם אם החייל אבל לא מוכן לעשות צעדים ממשיים. מי שיצביע נגד הופך להיות שותף לאפליה.

"הגיע הזמן שבני העדה האתיופית יפסיקו להיות אזרחים שקופים. הוועדה היא לא נגד הממשלה, אחא בעד בני העדה. יותר משהיא מנסה למצוא כשלים ואשמים היא מנסה למצוא פתרונות".

ח"כ דב חנין אמר: "הקול של יוצאי אתיופיה חייב להישמע לא רק ברחובות אלא גם כאן בכנסת. יוצאי אתיופיה מרוכזים בשכונות מסוימות, במקומות עבודה מסוימים, בתפקידים מסוימים, שיעור עצום הם עובדי קבלן. אחד הראשונים שהעלה את הדרישה המוצדקת הזו הוא ח"כ אברהם נגוסה ממפלגת השלטון.

"המטרה היא להזמין את הציבור, לשמוע מומחים, להזמין שרים, פקידים ומפקדי משטרה לתת תשובות ולהגיע לתמונה כוללת ומקיפה. המטרה היא לתת לאנשים האלה תקווה שמישהו מקשיב להם.

שר הקליטה זאב אלקין: "אני לא בטוח שדעתם של חברי מפלגתו של דב חנין הייתה כל כך חיובית כשהגיעה העלייה מאתיופיה כי אנחנו יודעים מה הם חושבים על חוק השבות, נראה גם שחברי הרשימה המשותפת הם האחרונים שיכולים להגן על חייל אתיופי כי הם בכלל היו מעדיפים לראות אותו באתיופיה. אבל בכל מקרה לפחות הדברים שלו היו כנים.

"יותר קשה לי לקבל את כנות הדברים של ציפי לבני שהייתה חברה כמעט בכל ממשלה בעשור האחרון. לשמוע את הטענות הללו משרת הקליטה לשעבר, משרת השיכון לשעבר, משרת המשפטים רק לאחרונה? שנים על גבי שנים ישבת בתפקידים עם אחריות ישירה לנושא ומה עשית?"

שר הקליטה הוסיף ואמר: "אנחנו כאן בכנסת במצב שיש דו"ח מבקר המדינה מאוד רציני שהצביע על הרבה דברים נכונים, ועובדים על הדו"ח הזה ונעשה הליך שלם. יש כאן ניצול ציני פוליטי ולא רצון אמיתי לפתור את הבעיה. פעם ראשונה בתולדות הכנסת מי שעומד בראש ועדת הקליטה והעלייה הוא חבר כנסת יוצא העדה, במפלגה שלכם לא נמצא מקום לנציג העדה."

יש כאן רצון לקחת נושא לאומי ולהפוך אותו לפוליטיקה זולה. ועדת חקירה פרלמנטרית זו ועדה שנותנים לה סמכויות כמו לוועדה רגילה, אז מה יהיה לה יותר מוועדת קליטה ויותר ממה שיש ח"כ נגוסה שעומד בראש הוועדה ויטפל בנושאים האלה. אגב, לא שמתי לב שיש תור ארוך לאורך השנים להיות חברים בוועדה, פתאום התעוררתם כולכם".

ח"כ אברהם נגוסה מסר: "התנגדתי להצעה הפופוליסטית להקים ועדת חקירה חסרת שיניים בנושא מצוקות הקהילה. אין צורך בעוד וועדה שתדון באותו נושא, ולבסוף כולם יתחמקו מאחריות".

"יוזמי ההצעה מתקשים להבין שיוצאי העדה האתיופית בישראל מאסו מכך שמשתמשים במצוקתם ככלי פוליטי ומוועדות שלא פותרות דבר. אנחנו לא צריכים וועדת חקירה כדי להבין שממשלות ישראל לדורותיהן כשלו בעלייתם וקליטתם של יהודי אתיופיה, ובייחוד בשילובם בחברה הישראלית".

"כשציפי לבני הייתה שרת הקליטה ושותפה בכירה בכל הממשלות האחרונות, היה בידיה הכוח לשנות את המצב, אך היא לא עשתה דבר. תמוהה בעיני שדווקא היא העלתה את ההצעה היום ומנצלת את מצוקת יוצאי אתיופיה לניגוח הממשלה".

"לראשונה בתולדות הכנסת עומד בראשות וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בן הקהילה האתיופית ואף הוקמה ועדת שרים בראשות רה"מ. זוהי הצהרת כוונות של הממשלה והעומד בראשה, ויחד נפעל לטיפול במצוקתם ושילובם של יוצאי אתיופיה בישראל. אני עדיין עומד מאחורי דרישתי להקים צוות מקצועי וחיצוני בראשות שופט בית-משפט עליון בדימוס שיפעל ללא משוא פנים לבדוק מחדש את התלונות שהוגשו על ידי יוצאי אתיופיה כנגד אלימות משטרתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר