תגלית היסטורית מבית שני

מקווה בן כ-2000 שנה התגלה בבניית גן ילדים בירושלים • צפו

במהלך עבודות לבניית גן ילדים בשכונת ארנונה בירושלים, נתגלה מקווה עתיק מלפני כ-2000 שנה, שעל קירותיו רשומות כתובות בארמית בכתב יהודי עתיק וכן ציורי סמלים יהודים • תיעוד (בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: שי הלוי, וידאו: Eyecon - באדיבות רשות העתיקות)

תגלית היסטורית: במהלך עבודות של עיריית ירושלים לבניית גן ילדים בשכונת ארנונה, גילו פקחי רשות העתיקות מקווה מלפני כ-2000 שנה. המקווה נמצא במערה שעל קירותיה ציורי קיר וכתובות שנכתבו בארמית בבוץ, פיח וחריטות.

החפירות החלו לפני חודשיים ורק עתה נחשף מקווה הטהרה מימי בית שני. הוא נמצא בתוך מערה תת קרקעית המובילה למבואה המוקפת בספסלים.

בצמוד אליה פעלה גת לייצור יין. על הקיר נמצאו כתובות, אשר נכתבו בעזרת בוץ, פיח וחריטות. שפתן של הכתובות היא ארמית, והן כתובות בכתב יהודי רהוט, אשר היה נהוג בסוף ימי הבית השני. בין הסמלים המצוירים - סירה, עצי דקל ומיני צמחים, וייתכן שגם מנורה.

בשלב זה של המחקר, הכתובות הינן חידה. ייתכן שחלק מהכתובות מציינים שמות. הסמלים המתוארים על הקירות שכיחים באומנות החזותית של ימי הבית השני. בתוך כך, הציור שניתן, אולי, לפרשו כמנורה הינו חריג, מאחר שבימים אלה המעיטו בתיאור חפץ מקודש זה, ששכן בבית המקדש.

לדברי החוקרים, "את הסמלים ניתן לפרש מחד כסמלים בעלי תוכן חילוני, ומאידך כסמלים בעלי משמעות דתית ורוחניות עמוקה".

משה (קינלי) טור פז, ראש מינהל החינוך בעיריית ירושלים, סיפר כי "מערכת החינוך הגדולה בירושלים מצריכה תמיד בנייה נוספת של מבני חינוך. הממצא הייחודי התגלה במתחם בו מתוכננים להיבנות שני גני ילדים וכעת מתבצע בו הליך השימור של רשות העתיקות".

לדבריו, "האתר הארכאולוגי וההיסטורי שנחשף היינו בעל ערך רב לזהות שלנו כעם יהודי אשר עשוי להאיר אור נוסף על חייהם של אבותינו בעיר ירושלים. נמשיך לעמוד בקשר עם רשות העתיקות ויחד נבחן כיצד נוכל לתת ביטוי חינוכי וסמלי לתגלית שנמצאה".

רועי גרינולד ואלכס ויגמן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות מסרו כי "אין ספק שמדובר בתגלית משמעותית. ריכוז כזה של כתובות וסמלים מימי הבית השני באתר ארכיאולוגי אחד, וברמת השתמרות שכזו, הוא נדיר וייחודי, ומסקרן ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר