אאא

קבלו הצצה לקרונית הבקרה EM-120H, למעשה מעין קטר ענק שמחירו כ-25 מיליון שקלים, ותפקידו לוודא שמסילת הרכבת עליה אתם דוהרים מדי יום, תקינה לגמרי. כל זאת באמצעות לא פחות משמונה מערכות מחשוב מתקדמות המותקנות עליה, ואשר אוספות כמויות עצומות של מידע בזמן אמת, ומקרינות את חלקו למספר מסכים מול עיניו הבוחנות של מומחה בטיחות ותשתית. כל זאת במהירות של 140 קמ"ש, המאפשרת לכסות את כל מסילות הרכבת בישראל בפרק זמן קצר פי כמה מהקרונית היוצאת.

הקרונית החדשה והיקרה מחליפה קרונית אחרת שהייתה בשירות מאז שנת 1994. ובניגוד למערכת שרתים סופר מהירה ומתקדמת כיום, הקרונית הישנה עשתה שימוש במערכת מבוססת Dos, דרשה שימוש בדיסקטים מיושנים וקצב העברת הנתונים בה היה איטי להחריד. בהתאם, הקרונית הישנה דרשה הפעלה גם בלילות ובסופי שבוע, כדי שניתן יהיה לכסות את כל מערך המסילות הארצי. אגב, מהירות נסיעתה עמדה על 70 קמ"ש בלבד, ולכן נדרשה עבודת תיאום סופר-מורכבת כדי לאפשר לה לעבוד, מבלי להפריע לפעולה השוטפת של רכבת ישראל.

קרונית הבקרה מצוידת - כמו קטר רגיל - במערכות הפעלה זהות בשני קצותיה, המאפשרות כך לנהג להפעיל אותה תמיד כשפניו לכיוון ההתקדמות. גם בעת תמרון איטי בתוך תחנה או מוסך. היא מציעה בנוסף למערכות המדידה המתוחכמות גם סביבת עבודה מרווחת ונעימה. מטבחון קטן, פינת ישיבה ומסך טלויזיה גדול. ועוד נושא אחד חשוב במיוחד בימי הקיץ. מערכת המיזוג בקרונית נבנתה במיוחד לבקשת הרכבת, ומקפיאה את חלל העבודה באופן קיצוני. לא רק נעים בימי קיץ לוהטים, אלא גם מתבקש בהתחשב בסוללת השרתים והמחשבים הבלתי נגמרת.

כמו בכל קטר, גם קרונית הבקרה מצוידת במערכת המוודאת כי נהג הקטר עירני ושומר על יכולת תפעול הרכבת. בכל פרק זמן קבוע מראש - פחות מחצי דקה - מהבהבת נורית גדולה מול עיניו של הנהג, במידה ולא דרך על דוושה ייעודית בעזרת הרגל. מטרת הפעולה הקבסועה היא לוודא כי הנהג נמצא בשליטה על הרכבת. אי לחיצה על הדוושה למרות שורת אזהרות חזותיות וקוליות, תפעיל לבסוף את בלם החירום.

צילום: ליאור פז - ynet
צילום: ליאור פז - ynet
צילום: ליאור פז - ynet
צילום: ליאור פז - ynet
צילום: ליאור פז - ynet
צילום: ליאור פז - ynet