לא עוד קטשופ. קבלו את "מתבל העגבניות" של היינץ
לא עוד קטשופ. קבלו את "מתבל העגבניות" של היינץ (צילום: shutterstock)
אאא

ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם בה קטשופ היינץ לא ייקרא "קטשופ", אלא "מתבל עגבניות" (מלשון המילה תבלין), וכן התוויות שעל אריזת המוצר הקיים כבר למעלה מ-130 שנה, יעברו שינויים. זאת לאחר שחברת אסם הצליחה להוכיח כי הקטשופ של היינץ אינו עומד בתקן של משרד הבריאות הישראלי, ומכיל שיעור נמוך יותר של רכז עגבניות.

בתחילת השנה, חשף מוסף ממון של ידיעות אחרונות את מלחמתה של אסם בהיינץ. אסם טענה כי רכז העגבניות בקטשופ של היינץ, בעיקר באריזות 700 ו-907 גרם, אינו מדויק ומטעה את הלקוחות, והוכיחה זאת באמצעות נתוני בדיקות מעבדה.

בעקבות הדברים, אסם פנתה לחברת דיפלומט המייבאת את המוצר לארץ ולמשרד הבריאות, ודרשה להסיר את המוצר מהמדפים. בתגובה, רשתות המזון ודיפלומט טענו כי דרישותיה של אסם נובעות מניסיון לשמור על מונופול באמצעים אגרסיביים, על רקע עליה במכירותיה של היינץ.

לאחר שבעה חודשים, החליט משרד הבריאות כי חברת היינץ בישראל תשנה את שם המוצר. כך, הופכת ישראל למדינה היחידה בעולם בה המוצר אינו נקרא קטשופ אלא "מתבל עגבניות".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'אוכל ומתכונים' ותישארו מעודכנים

למרות שינוי השם, דיפלומט פועלת לשינוי התקן ולהורדת כמות מוצקי העגבניות הנדרשת מ-10% ל-6%, כדי שהחברה תוכל להחזיר את שם המוצר ל"קטשופ". אך הרשות להגנת הצרכן בהסתדרות מתנגדת:  "אנחנו רוצים שהילדים בישראל שהם צרכני הקטשופ העיקריים, יקבלו מקסימום עגבניות ולא חומרים חליפיים", אמרה דפנה הר אבן מהרשות ל-ynet.

לטענת אסם, העובדה שהיינץ חויבה לבצע שינויים, מוכיחה כי החברה מכרה לציבור מוצר נחות. 

מדיפלומט נמסר בתגובה: "לא שונה דבר במתכון; שם המותג מצויין באנגלית בחזית הבקבוק. חשוב להבהיר כי אין כל סיבה בריאותית או סיבה הקשורה לטובת הצרכן בדרישת התקן מלבד רצון התעשייה המקומית לשמר את חסמי היבוא, כך שתמנע התחרות על ליבו של הצרכן".