סוף לשערוריית הסמינרים

פסק הדין: כל בנות אלעד יתקבלו; בשנה הבאה "רישום אזורי"

לאחר הדיון הסוער בבית המשפט המחוזי בירושלים התיישבו הצדדים לגבש ביניהם מתווה של פשרה לקבלת הבנות שנותרו בבית לשנת הלימודים הקרובה • ההסכם במלואו בפרסום ראשון (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש עיריית אלעד ישראל פרוש עם עו"ד יואב ללום, בביהמ"ש (צילום: ישי כהן)

שערוריית הסמינרים: לאחר הדיון הסוער הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים על אי קבלת עשרות תלמידות, מסיימות כיתה ח' בבתי הספר של "בית יעקב", ללימודים בשני הסמינרים באלעד - סמינר 'דרכי חנה' - זלזניק וסמינר 'לדעת חכמה', גיבשו ביניהם הצדדים מתווה של פשרה שהוצג בפני בית המשפט, התקבל והפך לפסק דין. "כיכר השבת" חושף את ההסכם במלואו.

(סריקה)
(סריקה)

וכך כותבים הצדדים בהסכם ביניהם: "עיריית אלעד תשבץ לשנת הלימודים תשע"ו ללא אפליה מכל סוג שהוא באופן הבא:

"א. השיבוץ יהיה בפיקוח משרד החינוך וללא אפליה מכל סוג שהוא.

מימין: משה שטיין, מנהל 'לדעת חכמה' (צילום: ישי כהן)

"ב. כל בוגרות בתי הספר היסודיים של בית יעקב שנרשמו למוסדות החינוכיים שתפעלנה המשיבות 6 (עמותת 'תפארת החיים - אשדוד' המפעילה את סמינר זלזלניק. י"כ) ו-8 (עמותת 'מרכז מוסדות חינוך אלעד' המפעילה את סמינר לדעת חכמה. י"כ), במקביל להשלמת הליכי הרישוי עבור המשיבות 6 ו-8, תשובצנה לבתי הספר בעיר על פי התאמה פדגוגית ושיקולים נוספים רלוונטים כאמור ב'הנחיות רישום לבתי ספר על יסודיים במגזר החרדי'.

"ג. מבין הבנות, שטרם קיבלו תשובה חיובית מהמשיבות 6 ו-8, תשובצנה בשלב הראשון הבנות, כך שאצל המשיבה 6 (סמינר זלזלניק. י"כ) תשובצנה 13 בנות נוספות, ואצל המשיבה 8 (סמינר 'לדעת חכמה'. י"כ) תשובצנה 30 בנות נוספות. המשיבות 6 ו-8 יעבירו תשובותיהן לפיקוח במשרד החינוך ולעירייה עד ליום ה-21.8.15.

"ד. מתוך יתר הבנות, שלא שובצו בשלב הראשון, ככל שתימצא בת נוספת המתאימה, היא תשובץ אצל המשיבות 6 או 8, על ידי המשיבה 5 (עיריית אלעד. י"כ) בפיקוח המשיבות 1-3 (משרד החינוך, השר ומנכ"ל המשרד. י"כ), בחלוקה שווה.

"ה. העירייה תקצה מבנים משלימים לבית הספר בהתאם לנוהל הקצאת קרקעות ומבנים ללא תמורה או בתמורה סמלית, כפי שפורסם בחוזר מנכ"ל . כמו כן, תדאג העירייה להליכי הקצאת מבנים. לאחר קבלת אישור היועץ המשפטי בנוגע להקצאת המבנים תוגשנה בקשות להשלמת הליכי הרישוי, גם על תוספות המבנים, על ידי המשיבות 6 ו - 8 למשרד החינוך אשר ינתב אותם בהקדם כך שיינתן מענה לכלל הבנות שישובצו לבתי הספר.

"ו. אין באמור בהסכם זה כדי לפטור את העירייה מחובתה לפי דין לשיבוץ התלמידות.

הרב צוקר מאשדוד, מסמינר זלזניק (צילום: ישי כהן)

באשר לשנת תשע"ז הוסכם כי המתווה יהיה מתווה אזורי: "א - משרד החינוך הצהיר בפני בית המשפט הנכבד כי החל משנת הלימודים תשע"ז יוחל המתווה כפי שהוסכם בישיבה מיום 11.8.15, כאמור בנספח 8 לתשובת המשיבות 1-4.

"ב - העירייה מאשרת את המתווה כפי שהוסכם ביום 11.8.15 עם משרד החינוך וצורף כנספח 8 לתשובת המשיבות 1-4 וכאמור בסעיף 2 א".

במתווה, המצורף בזה, נאמר כי "בשנת הלימודים תשע"ז החלוקה לשיבוץ תלמידות בסמינרים לבוגרות בית יעקב תהיה חלוקה אזורית. בכפוף לעמידה בנהלי הרישוי, תלמידות מבית הספר בית יעקב באזור העליון באלעד (בית הספר בניהול הגב' אטינגר) יתקבלו לסמינר 'דרכי חנה'. כלומר, הסמינר 'דרכי חנה' יהיה מוזן מתלמידות בית הספר בית יעק באזור העליון באלעד.

"תלמידות מבית הספר בית יעקב באזור התחתון באלעד (בית הספר בניהול הגב' וינברג) יתקבלו לסמינר 'לדעת חכמה'. כלומר, הסמינר לדעת חכמה יהיה מוזן מתמידות בית הספר בית יעקב באזור התחתון בעיר".

בהמשך ההסכם נכתב כי "העותרים מושכים את התנגדותם לבקשת ההקצאה למבנה שהגישה משיבה 6 (סמינר זלזניק. י"כ) לעיריית אלעד". כזכור, עו"ד ללום דרש בעתירתו לבטל את ההקצאה לסמינר מאחר והוא קיבל צו סגירה ממשרד החינוך.

מנסחים את הסדר הםשרה (צילום: ישי כהן)

"אין באמור כדי לגרוע מכל סמכות המוקנית כדין למשרד החינוך", מודגש בהסדר הפשרה. לסיום נכתב כי "בהתאם לאמור, העתירה תימחק ללא צו להוצאות". הצדדים הציגו את הסדר הפשרה בפני בית המשפט, ולאחר אישורו הוא קיבל תוקף של פסק דין.

יו"ר ש"ס ושר הכלכלה אריה דרעי בירך הערב על החלטת בית המשפט. לדבריו, הוא "שמח שבית המשפט מיישם הלכה למעשה את המודל עליו הוא דיבר ואותו הוא הציע בימים האחרונים וכי יש לקחת את המודל הזה בו כתה שלימה ממשיכה ביחד מבית הספר היסודי לסמינר ולפעול על פיו בכל הארץ. רק כך תמנע עוגמת הנפש המיותרת שיש לבנות הסמינרים ולמשפחותיהן".

מנכ"ל עמותת "נוער כהלכה" יואב ללום בירך על ההחלטה ואמר כי "המטרה בעתירה הייתה שלא תהיה בת שתישאר בבית, והמטרה הזו הושגה במלואה. ואפילו קיבלנו בונוס, סמינרים אזוריים לשנת הלימודים תשע"ז, שזה תקדים שבעזרת ה' עוד יימשך למקומות נוספים".

"בית המשפט ועיריית אלעד קיבלו את הפשרה וכל הבנות ישובצו בשני הסמינרים באופן מיידי. לצערי הרב, בלי שהיינו מגיעים הבוקר לבית המשפט, זה לא היה קורה. אני רוצה להזכיר לכל מנהל מוסד שחושב להפלות תלמידים או תלמידות ספרדיות - נגמרו הימים בהם עשיתם כרצונכם. אין מקום לאפליה, במגזר החרדי או בכלל".

במהלך הדיון חשף משה שטיין, מנכ"ל סמינר "לדעת חכמה" כי מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן התיר לו פתוח בשנים הבאות את התיכון כתיכון אזורי.

"הגעתי לכאן אחרי בירור עם מרן הגראי"ל שטיינמן", אמר שטיין בפני בית המשפט, "הובהר לי כי היות שאלעד היא עיר חדשה וישנם תיכונים חדשים בעיר ובעקבות חוסר השוויון, הורשה לי לפתוח כהוראת שעה את התיכון כתיכון אזורי כבר משנת הלימודים הבאה למספר שנים בודדות".

הצדדים בבית המשפט (צילום: ישי כהן)

ראש העיר ישראל פרוש נשא דברים בפני בית המשפט ואמר: "נבחרתי לפני שנתיים, קיבלתי עיר עם קרוב ל-1000 נערים נושרים. נכנסתי לעירייה ואז אני מגלה שנכנסתי לקן צרעות".

"בניתי את העירייה מחדש", הוסיף ראש העיר, "אני לא ישן בלילות. כל העבודה בעיר היא עם הנערים. נערים שההורים זרקו אותם. יש הרבה אמהות חד הוריות בעיר".

ראש העיר פרוש עם עו"ד ללום (צילום: ישי כהן)

באשר למוסדות החינוך בעיר אמר פרוש: "עבדנו יחד עם מאיר שמעוני לסגור מוסדות פיראטיים. יצאתי כל שבת עם אישתי והילדים לרחובות מלאים בפשקווילים. אני מנהל עיר לא פשוטה".

"בשנת תשע"ה אני התנגדתי לרישיון לזלזניק. אמרתי שעד שלא ישובצו כל הבנות - אני נגד. התקשרתי למנהלי המוסדות ואמרתי: 'המשחק בעיר נגמר. אם אראה שיש אפליות - לא יהיה רישיון'", סיפר פרוש.

שערוריית הסמינרים • עוד בנושא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר