בנק ישראל מתנגד

נתניהו וכחלון: נוריד את המע"מ ומס החברות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון כינסו מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הודיעו כי שיעור המע"מ יירד ל-17 אחוז, ומס החברות יירד ל-25 אחוז בלבד. בנק ישראל מתנגד (חדשות, פוליטי)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
נתניהו וכחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, וידאו: מתוך דף הפייסבוק של נתניהו)

לאחר שעברו את המשוכה הראשונה של תקציב המדינה, שאושר אמש בקריאה ראשונה בכנסת ברוב של 57 תומכים מול 53 מתנגדים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון כינסו לפני שעה קלה (חמישי) מסיבת עיתונאים בה הודיעו על הפחתת שיעור המע"מ, מ-18 אחוז ל-17 אחוז. בנוסף, גם מס החברות יירד מ-26.5 אחוז ל-25 אחוז.

בעקבות ההחלטה המדינה תאבד הכנסה של כ-6.5 מיליארד שקל בשנה. ההפחתה התאפשרה בשל הצטברות של עודפי גבייה בקופת המדינה בהיקף של כ-8 מיליארד שקל, כאשר במשרד האוצר מאמינים כי עד סוף השנה יגדלו עודפי הגבייה לסכום של קרוב ל-10 מיליארד שקל.

נתניהו אמר במסיבת העיתונאים כי "משק צומח עושה זאת עם מיסים נמוכים, משק עם מיסים גבוהים לא צומח. כדי לעודד אותה החלטתי יחד עם שר האוצר להפחית את המיסים ל-17 אחוז ואת מס החברות ל-25 אחוז. אנחנו יכולוים לעשות את זה כי הצטברו מיליארדים, ולכן החלטנו להחזיר לכם אזרחי ישראל. אני בטוח שבתוספת הזאת תשכילו לעשות יותר מאשר כל פקידות ממשלתית טובה ככל שתהיה. אנחנו מאמינים בחופש, אני חושב שזה יתן את העידוד שאנחנו צריכים אותו, על רקע המיתון בעולם ואצלנו".

שר האוצר כחלון אמר: "הצטברו בקופת המדנה עודפי גבייה של מיליארדים, זה הגיע מהאזרחים ואנחנו מחזירים לאזרחים. הכוונה היא להחזיר אותו בשתי דרכים: פעם אחת בהפחתת המע"מ ופעם שנייה בהפחתת מס החברות".

עם זאת, כחלון כבר הבהיר כי "אם חלילה ניתקל במצב האטה או בהפחתה משמעותית במיסים, אנחנו ניאלץ לבצע תיקון שיאפשרו להחזיר את המצב לקדמותו. אנחנו עם האצבע על הדופק. מדברים הרבה על הצורך להגדלת הצמיחה, הצעד היום הוא הלכה למעשה הגדלת הצמיחה. שיעור המע"מ הגבוה היום הולך לרדת. מ-2010 השיעור רק עלה, היום הוא יורד ומשנה כיוון".

אלא שבבנק ישראל מאוד לא מרוצים מהמהלך, שם שיגרו הודעה חריגה התוקפת את המהלך. "בחודשים האחרונים מסתמנת האטה בפעילות הכלכלית, בדגש על ירידה ביצוא ובהשקעות. כמו כן, גברה אי הוודאות ביחס להתפתחויות בכלכלה העולמית על רקע התנודתיות החריפה בשווקים הפיננסיים העולמיים בשבועות האחרונים. אי לכך, יהיה זה בלתי זהיר להתייחס לעודפי הגבייה שנרשמו בחודשים האחרונים כאל התפתחות מתמשכת, ולבסס עליה עידכון כלפי מעלה של תקבולי המיסים הצפויים בשנה הבאה", נמסר מבנק ישראל.

"רצוי בשלב זה להניח שמדובר בעלייה חד פעמית בתקבולים, ונכון יהיה להשתמש בהם להפחתה של החוב הציבורי, שתשלומי הריבית עליו מהווים נטל כבד על ההוצאה הממשלתית", מוסיפים בבנק ישראל" אמרו בבנק ישראל והוסיפו, "על רקע אי הבהירות ביחס להתפתחויות הכלכליות בשנה הבאה, הפחתת המע"מ באחוז, שעלותה היא כ-4.8 מיליארד ש"ח, עלולה להביא לגידול נוסף בגירעון בשנה הבאה, ולסכן את העמידה ביעד הגירעון של 2.9 אחוזים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר