אאא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (מוצ"ש) כי החליט למנות את הפרופ' אבי שמחון ליושב הראש של המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה במקומו של הפרופ' יוג'ין קנדל. שמחון, התבטא בעבר שוב ושוב נגד הילודה במגזר החרדי ואף עורר סערה כשאמר כי משפחה של 8 ילדים היא "חטא", על פי לשונו. 

בהודעה של לשכת ראש הממשלה נאמר כי שמחון משמש כפרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים ומרצה בכיר לכלכלה. מחקריו האקדמיים כוללים עבודות בנושא צמיחה וכלכלת ישראל, שחיתות ציבורית, כלכלת עבודה ומבנה ענפי של המשק, ובעבר כיהן כיו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, וכחבר בוועדה לשינוי כלכלי חברתי והוועדה לבחינת מדדי עוני בישראל.

אלא, שלצד הרזומה הכלכלי העשיר גם סדרה של התבטאויות מקוממות. בשנת 2010 הוא השווה בין הפליטים מאפריקה לעולים לא יהודים מחבר העמים ונאלץ מאוחר יותר להתנצל. באותה שנה, הוא עורר סערה לאחר שאמר בכנס שדרות לחברה כי על החרדים להפחית את קצב הילודה: "אתם צריכים להגיד להם: 'זה חסר אחריות, אתם עושים רע לילדים שלכם, לחברה שלכם. אדם רגיל בודק כמה ילדים הוא יכול לכלכל, ואת המיסים שהוא משלם מעבירים למי שעושה שמונה ילדים בלי יכולת לכלכל אותם".

במאמר שפרסם בעיתון גלובס הוא כתב: "חלק גדול מהעוני בישראל הוא תולדה של התנהגויות מסוימות. במדינת ישראל ישנה תופעה שלא קיימת באף מדינה מפותחת בעולם: לשכבות אוכלוסייה שלמות ישנן שבעה, שמונה ואף עשרה ילדים. זה דבר שהוא הרסני לחברה כי הסיכוי שהילדים הללו יגמרו בית ספר וירכשו מיומנויות הוא נמוך".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

"אנחנו חייבים לשאול את עצמנו כחברה, מה עלינו לעשות לטובת האנשים הללו, שמזיקים לעצמם וילדיהם. עד שהבעיה הזו לא תיפתר, לא נוכל למגר לא את העוני ולא את האי-שוויון, כי הכנסה שמתחלקת בעשרה, ברור שאינה מספיקה. כך אנו מגדלים דורות של עוני. זו בעיה אקוטית והיא ייחודית לישראל".

בשנת 2011 הוא פרסם מאמר בעיתון דה מרקר תחת הכותרת "8 ילדים במשפחה זה חטא" והתייחס שוב לסוגיית הילודה במגזר החרדי.

"מהי תקרת הברזל שמונעת מישראל להצטרף לעשר או חמש עשרה המדינות המשגשגות בעולם?" הוא שואל ועונה: "הסיבה נעוצה בעובדה שבישראל שתי קבוצות גדולות – חרדים וערבים – שמשקלן גדל במהירות ושבתוך עשורים מעטים ייהפכו לרוב, הנבדלות כמעט לחלוטין משאר הכלכלה. כיום שתי הקבוצות הללו מקבלות כמחצית מתקציב החינוך פשוט מפני שרוב הילדים בחינוך היסודי נמנים עמן, אך לשתיהן מערכות חינוך נפרדות שהישגיהן נופלים באופן משמעותי מאלה של מרבית המדינות המפותחות".