הורים? כנסו

התינוק בוכה? כך תרגיעו אותו בלי לטלטל אותו ולסכן את חייו

התינוק פוצח בבכי ולא נראה שהוא עומד להפסיק, בתגובה אתם מנענעים אותו בתנועה מונוטונית כדי להרגיע אותו. הנענוע החוזר מעניק לו תחושת ביטחון ולרוב הוא נרגע. אך מתי הנענוע היעיל כל כך הופך לסכנת חיים? מדריך חובה להורים (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
הוא סומך עליכם. אל תאכזבו אותו (צילום: shutterstock)

אין הורה, אח גדול, מטפלת או מי שהחזיק אי פעם תינוק, שלא מכיר את הסיטואציה הבאה: מסיבה כלשהי (רעב, עייף, צומחות לו שיניים או הכל יחד), העולל הקטן פוצח בבכי ובתגובה אתם מרימים את התינוק ומנענעים אותו בתנועה מונוטונית כדי להרגיע אותו. הנענוע החוזר מעניק לתינוק תחושת ביטחון ולרוב הוא נרגע. אך מתי הנענוע היעיל כל כך הופך לסכנת חיים?

בעקבות פטירתו המצערת של התינוק משה רפאל הבוקר (ה') לאחר ששהה שבוע בטיפול נמרץ במצב קשה שנגרם, לפי החשד, מטלטולו על ידי המטפלת, פנינו לפרופסור יעקב קוינט, מנהל תחום רפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, כדי להבין מה ההבדל בין נענוע לטלטול מסוכן.

לנענע - לא לטלטל!

״טלטול גורם לתנועת ראש וצוואר אגרסיבית ולדימויים קשים״ מסביר פרופסור קוינט. כלומר, ההבדל בין נענוע לטלטול נעוץ במנח הראש של התינוק. נענוע נכון מתבצע באמצעות אחיזת התינוק בידיים כשהראש נתמך היטב. ברגע שלראש התינוק אין תמיכה והנענוע נעשה בכוחניות ואגרסיביות, כבר מדובר בטלטול מסוכן.

איך לנענע נכון

״ניסיון הרגעה של תינוק צריך להיות בחיבוק התינוק״ אומר פרופסור קוינט, ״ניתן ללכת איתו תוך כדי חיבוק. הרגעת תינוק יכולה גם להיעשות בליטוף הדוק על הגב או על הבטן ובשירה נעימה. ניתן לנענע מעט את העגלה או המיטה בה מושכב התינוק ואין כל צורך לנענע את התינוק עצמו".

באתר kids-health, מרחיבים: כאשר אנו מנענעים את התינוק, חשוב להיות קשובים לדציבלים של הבכי ולהתאים אליהם את עוצמת הנענוע - כאשר הבכי מתחיל להיחלש, הפחיתו את הנענוע בהדרגה עד להפסקה מוחלטת. הימנעו מנענוע התינוק כשהוא רגוע וכך תרוויחו בונוס נוסף: התינוק לא יפתח תלות בנענועים וילמד להירדם בעצמו.

התינוק זקוק לנענוע, אך לאחר שלמד להרגיע את עצמו והוא כבר מבחין במרחב סביבו ומתחיל לנוע בו באמצעות שינוי תנוחות, התהפכות וכיוצא באלה, הנענוע הופך למיותר. נצלו זאת כדי לגמול את התינוק מהצורך בנענועים על הידיים, ועברו לאמצעים אחרים, כמו ליטוף הגב ושירה נעימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר